Vad för cykel?

Navväxlar har sämre verkningsgrad

Jag har någonstans läst att navväxlar sänker en cykels verkningsgrad vilket inte är kul. Jag övervägde nämligen själv att köpa en navväxlad i våras eftersom jag haft strul med mina utanpåliggande växlar (jag är också en dålig underhållare).

Jag inbillar mig också att navväxlade rullar lite sämre, kan det vara sant?

Dessutom så är ett växlar nav tungt.

Svaret, en lätt och fin enväxlad. Med hårdpumpade däck, lätt cykel, ganska lätt utväxling och någon form av muskulatur så är uppförsbackarna på sedvanlig landsväg inga problem. Däremot får man finna sig i att ha en maxfart som inte är förhandlingsbar men för en svagis som mig är det inga problem.

Jag är i alla fall väldigt nöjd.


Petter
 
En långfärdshoj

Jag har i.o.f.s. flera cyklar men skulle jag bara få använda en av dessa så skulle jag för det bruk som du beskriver använda min långfärdshoj, Batavus M'Prove, den kan göra tjänst och gör det när jag cyklar för att handla. Den hemför emellanåt rätt stora varubördor i fram- och bakväskor. Den har rundat vättern på tolv timmar med mig i sadeln och fungerar utmärkt för pendling och motionsrundor. Just den här modellen finns inte längre men cykeltypen som sådan är ohyggligt allround. På bilden så är den lastad med mat i väskorna samt en säck grillbriketter och en liten säck blomjord.
 

Bilagor

  • 003.jpg
    003.jpg
    74.4 KB · Visningar: 826
Senast ändrad:
Hej!

Att utanpåliggande = strul är bara en skröna och bygger på okunskap från den som säger det!! Rätt inställda och med visst, enkelt underhåll funkar det fantastiskt bra!!
 
Nu har jag provkört en Skeppshult och en Nishiki enligt ovan samt en Scott p 45. I tre olika affärer och ingen av dem hade någon testram som någon skrev ovan att jag skulle ställa in mina mått på. Dock verkade de alla kunniga och resonerade lika kring vilken cykel som verkar bäst för mig. Scotten kändes bäst. Dock är jag ingen vän av underhåll och eftersom Scott har väclar som ligger utanpå så velar jag lite. Har hört att de ska trilskas en del. I en Skeppshult är allt inne i navet. Priset kändes suveränt på Scott, 6990 med lås, pakethållare och långa skärmar. Styret var bekvämt på Scott, halvböjt och inte rakt.

Avsaknad av testram visar bara att du besökt cykelsäljare inte en cykelexpert, ännu!

Vikten är mkt viktig! Du skall lyfta cykel, bagage och dig själv uppför varenda backe!
Fall inte i fastun för ett tungt järn. Rätt storlek och låg vikt kommer du att gilla framledes oxså.
Lätta cyklar har utanpåliggande växlar och handbromsar. Att göra rent och justera är en del av cyklandet.
go tur
 
Bockstyre

Har peronligen en Scott CR1a och en MTB Scott 40 . skulle om jag var dej köpa en Hybrid med rakt styre , ser nog ganska sjukt ut med cykelkorg och bockstyre .
Lycka till i cykeldjungelen
 
Relativt

Avsaknad av testram visar bara att du besökt cykelsäljare inte en cykelexpert, ännu!

Vikten är mkt viktig! Du skall lyfta cykel, bagage och dig själv uppför varenda backe!
Fall inte i fastun för ett tungt järn. Rätt storlek och låg vikt kommer du att gilla framledes oxså.
Lätta cyklar har utanpåliggande växlar och handbromsar. Att göra rent och justera är en del av cyklandet.
go tur

En tre kilos viktskillnad är låt oss säga + 25% mellan en tolvkilos och en femtonkilos dito. Sätter vi på hojarna var sin 65 kg: s cyklist och 15 kg packning så blir skillnaden i vikt ca 1 % mellan ekipagen.
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar! Jag är nu inte någon avancerad cyklare så något kilo hit eller dit i cykelvikt är inte så betydelsefullt för mig, jag kommer till exempel inte att cykla särskilt mycket med packning. Jag har harvat runt på en 15 år gammal osmidig Skeppshult med cykelkorg de senaste åren, och det har funkat okej, men nu vill jag ha något smidigare så det blir lite roligare med träningsrundorna på några mil. Det blir en Scott med rakt styre och utanpåväxlar. Den är i aluminium så den väger 14 tror jag. Utan era eminenta inlägg hade jag säkert köpt en osmidig Skeppshult av gammal vana! Dock ej tagit mina mått på ram, men den möjligheten verkar inte finnas här. Dock provcyklat en rejäl runda och det kändes kanon!

Stort tack för hjälpen.
 
Grattis

Tack för alla svar! Jag är nu inte någon avancerad cyklare så något kilo hit eller dit i cykelvikt är inte så betydelsefullt för mig, jag kommer till exempel inte att cykla särskilt mycket med packning. Jag har harvat runt på en 15 år gammal osmidig Skeppshult med cykelkorg de senaste åren, och det har funkat okej, men nu vill jag ha något smidigare så det blir lite roligare med träningsrundorna på några mil. Det blir en Scott med rakt styre och utanpåväxlar. Den är i aluminium så den väger 14 tror jag. Utan era eminenta inlägg hade jag säkert köpt en osmidig Skeppshult av gammal vana! Dock ej tagit mina mått på ram, men den möjligheten verkar inte finnas här. Dock provcyklat en rejäl runda och det kändes kanon!

Stort tack för hjälpen.

Grattis till cykelköpet och köp cykelväskor de är mer praktiska än cykelkorg att frakta i.
 
Jag väcker åter liv i den här dialogen, efter ett år på hybrid Scott 45. Jag har problem med axlar, armar pga av styret bara har ett möjligt grepp och jag vill nog sitta mera framåtlutad.

Jag körde lopp härom veckan med folk på racers och konstaterar att trots att jag säkert trampar dubbelt så mycket som racercyklisterna så ligger jag hopplöst efter. Jag märker att de rullar betydligt bättre och har betydligt längre rullsträcka efter nedförsbackar och BETYDLIGT lättare att ta sig uppför långa sega uppförsbackar. Jag ska cykla Tjejvättern nästa sommar och kan inte trampa på den jag har då. Däremot vill jag ha hybriden kvbar eftersom jag vill cykla grusväg också, något man väl inte kan med racer?

Jag vill hitta en handlare som har testram! Var hittar jag det? Och jag vill handla beg cykel eftersom jag inte har råd att köpa en ny. Hjälp mottages tacksamt om var jag ska leta.
 
En

början kan vara barends. Har du testat såna?

Grusväg går med racer men det blir lite stötigt. Med tjockare däck går det bättre t ex en cyclocross.

Flera cyklar och olika modeller för olika ändamål är min melodi.

Thure
 
Racer på grusväg?

Jag ska köpa barends och testa!
En annna fråga: Åsikterna går isär om huruvida man kan köra grusvägar med en racer. Vad tycker ni?
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martiniiiii Cykla Vättern sub 9 hjälp mig välja cykel Landsvägscykling 10
Snödrivan Kvalite till jobbet cykel Landsvägscykling 10
MrP Har du dubbdäck på din cykel? Landsvägscykling 50
Livetiskuggan Felsökning cykel med navgenerator Landsvägscykling 15
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
Undine El-cykel med allt vad det innebär Landsvägscykling 15
CalleP123 Lämplig cykel? Landsvägscykling 8
skyking Hur skall jag välja cykel? Landsvägscykling 61
Danielv Lossa pedal på cykel Landsvägscykling 10
periåby letar cykel vikt max 12 kg inbyggt nav max 7vxl Landsvägscykling 2
Danielv Ny cykel Landsvägscykling 5
Fat_Arren 155kg och 174cm söker hjälp att hitta en cykel Landsvägscykling 12
avslutatmedlemskap160620 Till och från jobbet cykel Landsvägscykling 16
Ogre Cykel för mindre jätte? Landsvägscykling 7
Brune 3-hjulig täckt cykel Landsvägscykling 1
nattugglan01 Jag vill beställa cykel från utlandet - råd Landsvägscykling 9
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
Oswald Cykel till en kraftig person Landsvägscykling 18
nattugglan01 Navväxlad cykel utan fotbroms? Landsvägscykling 17
SeekOut Vad ska jag ha för cykel? Landsvägscykling 12
politan Ny cykel Scott Sub 10 Landsvägscykling 1
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
327Karlsson För liten cykel? Landsvägscykling 5
Shaguar Åsikter om cykel - Muddyfox Swift Road Bike Landsvägscykling 6
gechu ny cykel Landsvägscykling 4
hampus.r Köpa cykel på e-bay Landsvägscykling 3
70617 Val av cykel första racern- Merida rätt? Vilken cykelaffär? Landsvägscykling 6
KristianMattiasson fundering av cykel och kärra där till.. Landsvägscykling 12
Enman Cykel till resa genom Sverige Landsvägscykling 10
Patriksg Vad tycker ni om denna cykel? Landsvägscykling 16
thureb Framhjulsdriven cykel Landsvägscykling 1
thureb Framhjulsdriven midjestyrd cykel Landsvägscykling 0
Maskinisten Val av cykel? Landsvägscykling 18
Yver Cykel för branta backar med tung last? Landsvägscykling 9
svenssonhanna Hyra cykel i frankrike? Landsvägscykling 0
rosenvang Första cykel Cannondale CX 9 105 Landsvägscykling 11
Noob Köpa cykel Landsvägscykling 44
Naturelover Fråga Jorma Cykel & lack Råneå sem?? Landsvägscykling 3
annamalmö hjälp att välja cykel! Landsvägscykling 11
FrankP Cykel på tåg/buss inom Sverige ??? Landsvägscykling 0
mrambler Bygga om gammal cykel Landsvägscykling 12
Nikenik köpa billig cykel i Göteborg? Landsvägscykling 3
zaq Vilken cykel till Vätternrundan.. Landsvägscykling 1
goz77 Köpa ny cykel Landsvägscykling 13
Lichad Ny cykel Landsvägscykling 6
christer49 Lätt cykel med komfort Landsvägscykling 15
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Landsvägscykling 7
rikard anders Lanza cykel? Landsvägscykling 8
KamratJonas Demontering av cykel Landsvägscykling 13
klättermicke Skulle behöva lite cykelinfo (Fondriest-cykel) Landsvägscykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.