Vad ersätter gröt?

Blir så nyfiken på det du skriver. Att man inte har koll på vad som innehåller gluten och mjölk osv. För allergi eller inte vill man väl veta vad man får i sig, eller? Tänker om du ska köpa något nytt, kollar du inte innehållsförtäckning först och ser vad som är i. Eller tittar du på namnet och bilden (som ofta finns) och tänker "det blir väl bra?". Är 100% av ett "hur lever andra" perspektiv.
Majsmjöl går bra!
Bröd kan man säkert göra på det. Googlade upp några recept och en handfull tålde jag så något att ta med! Så det är ju något att titta in i.
Jag läser sällan innehållsförteckning på mat jag köper, då jag inte, så vitt jag vet, är allergisk mot något.
Därmed är jag hyfsat ovetande om vad som innehåller resp inte innehåller mjölk, gluten, ägg osv. Jag har heller inga religösa eller andra självvalda begräsningar i vad jag kan tänka mig att äta, även om jag kan undra om kaffebönor som passerat ett djurs matsmältning kan smaka bättre.
Jag köper i hög lokalproducerat, åtminstone svensk odling/tillverkning där det finns (svårt med svenska bananer och svenskodlat lkaffe), väljer ofta också ekologiskt före icke-dito. Detta för att unvika bekämpningsmedel och onödigt mycket antibiotika i kött. Jag är nog mer intressread av vad jag inte vill få i mig än vad jag får i mig
Jag inser att det är en förmån att slippa läsa innehållsförteckningar i detalj på allt (av icke-allergiskäl) och det leder såklart till lägre kunskap om innehåll för mej. Därför kan det leda till dåliga tips för dej, här i tråden.
Läser ibland näringsdeklarationen för att ser hur mycket energi mm som olika saker ger mig.
Jag köper ofta samma saker igen och igen om jag tycker det var gott. Det jag äter mycket av är nog hyfsat enkelt i innehållsförteckning: havregryn till frukostgröt, äpplemos och blåbär från egen skörd, mjölk.
Svenska grönsaker, rotfrukter och svenskt kött. Ekologisk kaffe, svenskt bröd och svenska eko-mejeriprodukter och ägg.
Vet inte om jag är ovanligt ovetande för att vara icke-allergiker, eller? Antar att de som svarat här i tråden är mer inenhållsmedvetna än genomsnittet och definitivt mer medvetna än jag,.

/Patrik

Granngården säljer torkad ansjovis. Luktar väldigt mycket dock och inget jag vill ha i ryggsäcken.
Nej verkligen, fisklukten verkar kunna diffundera genom polyeten-påsar oavsett tjocklek. Men jag har lärt mig (den hårda vägen :p) att det funkar med kraftigare metallfoliepåsar. Som jag själv får "gratis" eftersom jag brukar köpa zaatar m m som använder dem som förpackning.

Eller mixa till falukorvsfärs och sen torka, men det är inte så billigt längre och har väl ökat en 60-70% i pris eller nåt.

Blodpudding kan man torka till hundgodis också och knapra i sig själv till frukost 😉 (inte TS dock då det är råg i.)

Nackdelen med att torka kött eller fisk med hög fetthalt är begränsad hållbarhet. I sommarvärme börjar fettet att härskna efter ett tag. Själv torkar jag endast kött och fisk med låg fetthalt.

Tycker fortfarande att mycket är obegripligt. Varför utesluts glutenfritt bröd? Kanske står nånstans, men har i så fall missat det.
Och tål du inte havre heller, trots att det inte innehåller gluten?

Och den eviga frågan: vad äter du normalt hemma?

Tycker fortfarande att mycket är obegripligt. Varför utesluts glutenfritt bröd? Kanske står nånstans, men har i så fall missat det.
De flesta (alla?) glutenfria köpebröd innehåller mjöl av ärter eller andra baljväxter. Men det går som sagt utmärkt att baka egna utan.
(dristar mig att påminna om detta i TS ställe så hon sliper upprepa sig)

Nackdelen med att torka kött eller fisk med hög fetthalt är begränsad hållbarhet. I sommarvärme börjar fettet att härskna efter ett tag. Själv torkar jag endast kött och fisk med låg fetthalt.
Nu processar jag knappt några kötträtter, men min torkade kebab är ganska fet och har hållit sig fräsch i månader. Den torkade ryska sill jag ibland kommer över är superfet. Jag har alltid lite fett i mina torkade purjolöksstrimlor, ännu mer i auberginetärningar, smörrostar bulgurkorn, torkar fetaost och svarta oliver, blandar ett superfett hummuskoncentrat, m m. Allt problemfritt - tvärtom, det blir godare och lättare att återvattna. Bara man klämmer/suger ut det mesta av luften ur förpackningen och förvarar maten mörkt och lufttätt så klarar den sig i månader, om inte längre.

Kompakta massor skyddar säkert fettet från härskning bättre än "korniga" torrblandningar, som ju innehåller mycket luft. Mitt hummuskoncentrat kan jag förvara i ett år, och har jag glömt att försegla det yttersta lagret så får jag skrapa av det - men allt inunder är helt opåverkat. Tahinaburkar brukar vara stämplade med minst två års "bäst före"-datum. Nötter/frön består ju av ca hälften fett och klarar sig hur fint som helst; men visst förfaller även de snabbt, om man låter dem ligga öppet i dagsljus.

Nu processar jag knappt några kötträtter, men min torkade kebab är ganska fet och har hållit sig fräsch i månader. Den torkade ryska sill jag ibland kommer över är superfet. Jag har alltid lite fett i mina torkade purjolöksstrimlor, ännu mer i auberginetärningar, smörrostar bulgurkorn, torkar fetaost och svarta oliver, blandar ett superfett hummuskoncentrat, m m. Allt problemfritt - tvärtom, det blir godare och lättare att återvattna. Bara man klämmer/suger ut det mesta av luften ur förpackningen och förvarar maten mörkt och lufttätt så klarar den sig i månader, om inte längre.

Kompakta massor skyddar säkert fettet från härskning bättre än "korniga" torrblandningar, som ju innehåller mycket luft. Mitt hummuskoncentrat kan jag förvara i ett år, och har jag glömt att försegla det yttersta lagret så får jag skrapa av det - men allt inunder är helt opåverkat. Tahinaburkar brukar vara stämplade med minst två års "bäst före"-datum. Nötter/frön består ju av ca hälften fett och klarar sig hur fint som helst; men visst förfaller även de snabbt, om man låter dem ligga öppet i dagsljus.
Vad gäller nötter och frön är ju det vegetabiliskt fett, så de kan förvaras i rumstemperatur precis som matolja. Jag har dock varit med om hasselnötter som börjat smaka illa efter ett par år. De förvarades mörkt. Jag har varit med om torkad strömming som härsknat på en varm sommartur, och det var en obehaglig smakupplevelse. Efter det torkar jag bara magert kött/fisk.

Vad gäller nötter och frön är ju det vegetabiliskt fett, så de kan förvaras i rumstemperatur precis som matolja. Jag har dock varit med om hasselnötter som börjat smaka illa efter ett par år. De förvarades mörkt. Jag har varit med om torkad strömming som härsknat på en varm sommartur, och det var en obehaglig smakupplevelse. Efter det torkar jag bara magert kött/fisk.
jag tycker alla nötter och frön förfaller, om man låter dem ligga öppet i dagsljus Valnötter verkar extra känsliga, där räcker det med ett par dagars felförvaring, så jag tror inte det hänger på just vegetabiliskt/animaliskt. Kanske mättat/omättat, eller hur "välförpackat" fettet är i matvaran?

Tyvärr har jag begåvats med en knarkhunds luktsinne; alla tittar oförstående när jag reagerar på för dem oförnimbara odörer av härsket fett. Märker inte jag något sådant på min hemtorkade feta mat, så är det nog lugnt. Men jag torkar som sagt inga köttfärssåser e.d.

jag tycker alla nötter och frön förfaller, om man låter dem ligga öppet i dagsljus Valnötter verkar extra känsliga, där räcker det med ett par dagars felförvaring, så jag tror inte det hänger på just vegetabiliskt/animaliskt. Kanske mättat/omättat, eller hur "välförpackat" fettet är i matvaran?

Tyvärr har jag begåvats med en knarkhunds luktsinne; alla tittar oförstående när jag reagerar på för dem oförnimbara odörer av härsket fett. Märker inte jag något sådant på min hemtorkade feta mat, så är det nog lugnt. Men jag torkar som sagt inga köttfärssåser e.d.
Det jag tänkte på är att t ex matolja har jag inte varit med om att det härsknar. Smör däremot måste förvaras i kylskåp annars blir det snabbt dåligt.

Liknande trådar

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg