Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vad ersätter gröt?
- Trådstartare Imp
- Start datum
-
- Taggar
- #frukost #vågavägragröt
Gröt går att göra hur energirik man vill. T ex genom att tillsätta nötter. Hemma äter jag gröt till frukost och då sätter jag en smörklick i.Jag tycker havregrynsgröt är gott. Dessutom är det nyttigt, hyffsat fiberrikt och fyller bra i magen. Men energidensiteten (kan man säga så om mat?) är inte tillräcklig för att jag vill släpa på det i ryggsäcken.
Dessutom är jag som sagt lite lat av mig och vill inte koka gröt och diska en gryta om jag kan slippa![]()
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag ser att jag lite respektlöst hänvisat till färdigköpta (glutenfria) musliblandningar, fast jag vet att vissa kan innehålla proteiner från baljväxter. Men det ska obligatoriskt framgå av innehållsförteckningen, och åtminstone för typ 15 år sen gick det att hitta blandningar som var helt fria från sådant.Tack, dessvärre finns det inget glutenfritt bröd jag tål(ärtprotein används som bindande) det samma gäller välling. Tyvärr. Men tubpålägg kan vara något!
Men man kan som sagt både blanda musli och baka knäckebröd själv, med full kontroll på ingredienserna. I receptet ovan är det skållningen av majs- eller potatismjölet, och lite grann oljan, som gör att brödet håller ihop. Alla andra ingredienser är fritt utbytbara.
Jag kör en risgröt-variant som tar lite tid att göra, men är snabb att laga.
Den är gjord på kokt risgrynsgröt som jag sedan mixar till rismjöl. Risgrynen kokas i vatten i ca 20 min (tills de är mjuka), smeta ut gröten på bakplåtspapper och in i torkugnen.
Mixa de torkade grötlagret tills det blir ett mjöl.
Blanda 3 dl rismjöl med 3 dl torrmjölk (eller kokosmjölk) samt 1dl blåbärssoppspulver, smaksätt eventuellt med extra vaniljsocker. Klart!
Blanda sedan ca 1 dl "grötpulver" med kokande vatten. Låt stå i några minuter- färdigt att äta.
Gröten sväller ganska mycket och resultatet blir en "klappgrötsliknande" blåbärsgröt som är både god och mättande. Jag håller mig betydligt längre på denna frukost än på annan gröt.
Den är gjord på kokt risgrynsgröt som jag sedan mixar till rismjöl. Risgrynen kokas i vatten i ca 20 min (tills de är mjuka), smeta ut gröten på bakplåtspapper och in i torkugnen.
Blanda 3 dl rismjöl med 3 dl torrmjölk (eller kokosmjölk) samt 1dl blåbärssoppspulver, smaksätt eventuellt med extra vaniljsocker. Klart!
Blanda sedan ca 1 dl "grötpulver" med kokande vatten. Låt stå i några minuter- färdigt att äta.
Gröten sväller ganska mycket och resultatet blir en "klappgrötsliknande" blåbärsgröt som är både god och mättande. Jag håller mig betydligt längre på denna frukost än på annan gröt.
Ingen han här inte.Vore nog bra om ts skriver vad han tål istället, för den listan är nog kortare.
Han äter väl frukost hemma? Bara äta snarlikt ute.
Blir så nyfika på folk som skriver/säger så. Är det för att folk inte håller koll på vad som är i ens mat eller något annat?
Tänker att skriva mjölkprotein istället för " Mjölk (standard, mellanmjölk, lättmjölk) Filmjölk, Yoghurt (naturell, smaksatt), Grädde (vispgrädde, matlagningsgrädde, kaffegrädde), Smör, Ost (hårdost som Herrgård, Präst, Grevé, Västerbotten), Cottage cheese (keso), Crème fraîche, Gräddfil, Kvarg (fromage blanc, "kvark"), Färskost (t.ex. Philadelphia)" är väl enklare eller har jag fel?
Och om någon vill tipsa om något kanske de kan kolla innehållet och se om det är mjölk i eller ej. Är det mjölk i tål jag ju inte det förslaget så inget jag kan ta hjälp av då tyvärr.
Nej äter inte frukost hemma.
Ja men då har den fortfarande "gröt konsistensen" eller? Är den jag har problem med. Därför jag försöker hitta annat.Jag kör en risgröt-variant som tar lite tid att göra, men är snabb att laga.
Ibland finns det några guldkron i den glutenfria världen jag tål och som du skriver kan det ju också agera insperation. Hitta något bas recept och ta bort/ersätta det man inte tål, gjorde det med mina rispuff barsJag ser att jag lite respektlöst hänvisat till färdigköpta (glutenfria) musliblandningar, fast jag vet att vissa kan innehålla proteiner från baljväxter. Men det ska obligatoriskt framgå av innehållsförteckningen, och åtminstone för typ 15 år sen gick det att hitta blandningar som var helt fria från sådant.
Men man kan som sagt både blanda musli och baka knäckebröd själv, med full kontroll på ingredienserna. I receptet ovan är det skållningen av majs- eller potatismjölet, och lite grann oljan, som gör att brödet håller ihop. Alla andra ingredienser är fritt utbytbara.
Det var så jag uppfattade ditt första inlägg. Men sen framkom det ju att du hade problem med innehållet i gröt också. Så varför denna upphängning på gröt? Du äter inte frukost hemma, men vill göra det när du är ute. OK, men ät det du äter till de andra målen hemma då. Det måste inte vara gröt bara för att det är på morgonen. Jag äter frukost varje dag och jag äter aldrig gröt och inte bröd heller och titta bara, jag lever än! 😉Ja men då har den fortfarande "gröt konsistensen" eller? Är den jag har problem med. Därför jag försöker hitta annat.
Jag tror du missar lite poängen. Som tidigare nämnt i tråden är jag uppvuxen på att det är en superfrukost och något man håller sig länge på så mitt mål är att ersätta gröt med något annat. Någon annan superfrukost att äta när man är på äventyr.Det var så jag uppfattade ditt första inlägg. Men sen framkom det ju att du hade problem med innehållet i gröt också. Så varför denna upphängning på gröt? Du äter inte frukost hemma, men vill göra det när du är ute. OK, men ät det du äter till de andra målen hemma då. Det måste inte vara gröt bara för att det är på morgonen. Jag äter frukost varje dag och jag äter aldrig gröt och inte bröd heller och titta bara, jag lever än! 😉
Till vardags sitter jag stilla om dagarna och går omkring 12 tusen steg om dagen så äter lunch kanske något på kvällen. Ofta en frukt. Men på äventyr rör jag mig mer och har packning så behöver då äta mer.
Men förstår att frågan är utanför din komfortzon.
Jag uppfattade dock DoktoGlas budskap som att man inte måste äta något konventionellt "frukostaktigt" på morgonen, och det har jag både själv skrivit och håller med om. Det är ju en ren kulturfråga; i Mellanöstern dukar man fram samma "meze" på morgonen som på kvällen.
Man kanske inte direkt vill vräka i sig någon jättelik svårsmält fett/proteinbomb utan snarare lite extra kolhydrater, men det är mer en gradfråga (själv har jag väldigt litet kolhydratintag generell och behöver inte alls den extra morgonkicken, men det är personligt).
Man kanske inte direkt vill vräka i sig någon jättelik svårsmält fett/proteinbomb utan snarare lite extra kolhydrater, men det är mer en gradfråga (själv har jag väldigt litet kolhydratintag generell och behöver inte alls den extra morgonkicken, men det är personligt).
Ts kanske borde ifrågasätta gamla sanningar och tänka lite själv
. Gröt är ingen "superfrukost" - det är kolhydrater och stärkelse och lite fibrer typ. Det är äldre generationer som fått itutat sig "gröt ska man äta så man blir stor, stark och orkar hela dagen", men snarare åt man gröt för att man va fattig och grynen var billiga, ungefär som med potatisen.
Havregrynsgröt är samma slags energi som bröd och pasta.
Havregrynsgröt är samma slags energi som bröd och pasta.
Ja, precis. Man kan ana viss promotning av spannmål bakom all gröthajp (minns Gunde-reklamen!). Anser man att man måste trycka i sig massvis med kolhydrater, då är nog gröt ett bra alternativ, alternativt massor med bröd. Som är samma sak minus lite vatten och plus lite jäst. Men vill man stå sig länge, då är nog protein och fett ett bättre val.
Vad äter du normalt och vad tål du inte? Det skulle bli mycket lättare om vi visste det.
Vad äter du normalt och vad tål du inte? Det skulle bli mycket lättare om vi visste det.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg