Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det är intressant när du åker skidor och ska bedöma lavinfaran på en viss sluttning, över 25 grader kan det gå laviner och ju brantare desto högre risk. Vet inte om det finns några fler användningsområden?
Håller med att Silva borde kunna prestera bättre förklaringar på hur man använder flera av deras produkter. Visst, deras 1-2-3 är ok för grundläggande kompasskunskap men sedan brister det. Vi som redan vet hur man kompenserar med plus eller minus till exempel på en kompass med missvisningsfunktion har inga problem med att förstå den torftiga upplysningen men övriga får ett huvudbry som kan innebära att man gör fel.
Ja det där klurade jag lite på jag med. Har liksom aldrig tagit hänsyn till missvisning eftersom en annan snedseglar mer än vad missvisningen ställer till med. Men om man nu har en kompass där det går att justera för missvisning, hur nollställer man tillbaka? Det är ju lite oturligt om man skulle glömma bort vad justerat den till.
Du kanske vill mäta höjden och stigningen av ett berg t.ex. Låt oss säga att du har ett berg framför dig och på kartan är inte höjden på berget utmärkt, nu kan du mäta avståndet på kartan från där du står till toppen av berget (eller uppskatta avståndet om du inte har någon karta) sedan mäter du gradtalet (stigningen) med din clinometer och sedan använder du dig av trigonometri att räkna ut snabbt höjden på berget och nu vet du både höjden och stigningen och kan nu räkna ut på ett ungefärligt tidsåtgången att ta dig uppför berget...
Känslan av att skida ut bland Svalbards till synes ändlösa glaciärer med en maximalt lastad pulka är svårslagen. Expeditionen sträckte sig över 600 ...
Claes Grundsten är främst förknippad med sina storskaliga landskapsfotografier. I Sarek – en biografi lyser dock de glättiga panoramabilderna med ...
3 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer