Vad används en clinometer till?

Att den mäter lutning på saker och ting fattar jag, men vad är den praktiska tillämpningen?

Kan liksom inte riktigt få klart för mig vilket användningsområde som gör den så viktig att den inkluderas i en kompass.

Lutnung

Jag har använt den för att mäta lutning på backar för att kunna bedöma lavinfara.

Finns säkert flera bra användningsområden men inga jag kan komma på just nu :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det är intressant när du åker skidor och ska bedöma lavinfaran på en viss sluttning, över 25 grader kan det gå laviner och ju brantare desto högre risk. Vet inte om det finns några fler användningsområden?

Måste man inte se backen i profil då, eller missar jag nått? Silvas hemsida är ju inte helt hundra när det kommer till förklaringar...

Måste man inte se backen i profil då, eller missar jag nått? Silvas hemsida är ju inte helt hundra när det kommer till förklaringar...

Håller med att Silva borde kunna prestera bättre förklaringar på hur man använder flera av deras produkter. Visst, deras 1-2-3 är ok för grundläggande kompasskunskap men sedan brister det. Vi som redan vet hur man kompenserar med plus eller minus till exempel på en kompass med missvisningsfunktion har inga problem med att förstå den torftiga upplysningen men övriga får ett huvudbry som kan innebära att man gör fel.

Ja det där klurade jag lite på jag med. Har liksom aldrig tagit hänsyn till missvisning eftersom en annan snedseglar mer än vad missvisningen ställer till med. Men om man nu har en kompass där det går att justera för missvisning, hur nollställer man tillbaka? Det är ju lite oturligt om man skulle glömma bort vad justerat den till.

Varför skulle jag vilja mäta höjden med en kompass?

Du kanske vill mäta höjden och stigningen av ett berg t.ex. Låt oss säga att du har ett berg framför dig och på kartan är inte höjden på berget utmärkt, nu kan du mäta avståndet på kartan från där du står till toppen av berget (eller uppskatta avståndet om du inte har någon karta) sedan mäter du gradtalet (stigningen) med din clinometer och sedan använder du dig av trigonometri att räkna ut snabbt höjden på berget och nu vet du både höjden och stigningen och kan nu räkna ut på ett ungefärligt tidsåtgången att ta dig uppför berget...

Här kan du läsa mer vad du kan göra: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Inclinometer

Mvh troswe

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips