Vad är Turskidåkning?

Onekligen är Foumen många, måhända för många och smala.
Ute kan ju indelars i grön del och vit del, det har gjorts förr, på sjön och på två eller tre hjul. Läger och bivac, mat och matberedning. Orientering för allt med kartor och kompasser/GPS samt höjdmätare. Klättrarna vill säkert ha en tråd liksom knivvännerna, men de senare borde kunna samsas. Överlevnadstips kan vara bra för många. Långfärder, spår och bloggar är bra, recensioner gillar några att läsa.

D v s en grövre sil skull säkert göra det mera lättöversiktligt.

Nya prylar och pinaler, liksom foto och dykning borde väl även de ha sina arenor.
Gissa sin del av landet har till och från visat sig aktiva.

Sökfunktionen är väldigt stavningsberoende, den skulle vinna på att söka på snarlika ord oxså.
Det allra bästa med Utsidan är alla kunniga och trevliga medlemmar.
 
Men jag tycker också att förslaget med "skidor utförs" och "skidor slättförs" som kategorier skulle vara bra.

Det blir ju lite besvär med den indelningen också. Vissa frågor handlar ju om "vinterfjäll" mer än på vilket håll man åker (t.ex. lavinfara, val av pulka, snöläget), och kommer då att hamna lite varstans.

Men jag tycker att det vore intressant att prova annan indelning.
 
Det verkar vara många som förknippar turkidor med utförsåkning. I ämneskategorins beskrivning står det ju tydligt "skidor på längden."

Varför kan man inte posta de inläggen i teliskategorin? Tycker det känns mer korrekt. Eller är den för snäv? Bara undrar...

Om man bortser från ämneskategorins beskrivning, så är turskidåkning för mig att man "går på tur" med skidor. Vad gäller typen av skidor kan det vara skogsskidor, telisskidor, alpina turskidor, nordiska turskidor, firngleiter, eller andra typer av skidor. Vad gäller terräng kan det vara alla typer av terräng och underlag; i branta berg, i böljande terräng, på plattlandet, på isen, i skogen, på fjället, på tundran...

Men vad betyder att "gå på tur"? Det är nog olika för olika personer, eller?
 
Om man bortser från ämneskategorins beskrivning, så är turskidåkning för mig att man "går på tur" med skidor. Vad gäller typen av skidor kan det vara skogsskidor, telisskidor, alpina turskidor, nordiska turskidor, firngleiter, eller andra typer av skidor. Vad gäller terräng kan det vara alla typer av terräng och underlag; i branta berg, i böljande terräng, på plattlandet, på isen, i skogen, på fjället, på tundran...

Men vad betyder att "gå på tur"? Det är nog olika för olika personer, eller?

Att gå på tur är väl ändå ett väldigt brett begrepp som handlar mer om själva turen än om att ta sig fram på ett visst sätt? :)

Ponera att jag planerar att göra en tur på fjället och söker folk som vill följa med. Jag tänker gå på telisprylar och är ute efter att mertiden läggs på toppturer snarare än att gå på platten och vi ska sova i tält. Därför söker jag personer som har liknande planer.
Var placerar jag en sån tråd?

Reskompis - Nej, då når jag för få relevanta läsare, och dessutom bara dom som aktivt söker reskompis.
Skidalpinism - Alpinism är väl ändå klättring? Jag tar inte med klätterutrustning.
Telemark - Visst men, är inte rando-åkarna välkommna? Snowbaordåkarna då?
Turskidåkning - Läser utförsåkare detta forum?
Skidor Allmänt - Här hamnar nog tråden i slutänden, hoppas folk hittar hit.

Jag startade föresten precis en sån tråd i våras, den hamnade efter mycket tvekan i "Reskompis" och det verkar ju trots allt ha funkat! :) http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=64301 Vi blev 6 personer i 2 tält som spenderade en långhelg med underbart väder tillsammans, skrev lite om turen på min lilla blogg. :) http://aventyrilivet.blogspot.com/2011/03/en-otrolig-tur-i-bunnerfjallen.html

Men skulle det varit bättre med en öppnare indelning av forumet? Jag tror det!
 
Jag tänker som vindman, gå på tur är ett ganska brett begrepp, och har inte med utrustningsval att göra. Däremot blir ju turens karaktär beroende av utrustningen (eller tvärtom). De som kör NNN BC på skidor som är 45 mm breda och 215 cm långa vill nog inte gärna "gå på tur" med nån som kör splitboard.

Var placerar jag en sån tråd?

Reskompis - Nej, då når jag för få relevanta läsare, och dessutom bara dom som aktivt söker reskompis.
Skidalpinism - Alpinism är väl ändå klättring? Jag tar inte med klätterutrustning.
Telemark - Visst men, är inte rando-åkarna välkommna? Snowbaordåkarna då?
Turskidåkning - Läser utförsåkare detta forum?
Skidor Allmänt - Här hamnar nog tråden i slutänden, hoppas folk hittar hit.

Så där tänker jag om klättringen också. Om inte frågan är väldigt specifik för något av de områden som uttryckligen nämns i forumbeskrivningarna, hamnar den helst under Allmänt, just för att det är där folk läser.

Jag tror att situationen är lite av ett dilemma. Å ena sidan har vi inte tillräckligt med folk och trådar för att få bra fart i alla forum. Å andra sidan riskerar man att skrämma bort de små grupperna med särintressen om de inte får ha ett eget forum. T.ex. skulle man kunna hamna i ett läge där forumet "Skidor" verkar handla om längdskidor i preppade spår, och då kommer inte offpist-telemarksåkare vilja vara med.

Men "Skidalpinism" borde döpas om - för mig är det toppturande som kräver klättring/firning.
 
Att gå på tur är väl ändå ett väldigt brett begrepp som handlar mer om själva turen än om att ta sig fram på ett visst sätt? :)

Ponera att jag planerar att göra en tur på fjället och söker folk som vill följa med. Jag tänker gå på telisprylar och är ute efter att mertiden läggs på toppturer snarare än att gå på platten och vi ska sova i tält. Därför söker jag personer som har liknande planer.
Var placerar jag en sån tråd?

Ja, att gå på tur handlar mer om själva turen än om att ta sig fram på ett visst sätt. Men men när det gäller turskidåkning så handlar det om att ta sig fram på ett visst sätt, dvs med skidor. Om ämnesbeskrivningen för forumet "Turskidåkning" hade varit bredare så att alla skidtyper och all slags terräng täckts in, hade du kunnat skriva där. En snabbfix för att förbättra skidforumen kanske skulle kunna vara:

* Skidor allmänt: Ändra beskrivningen så att både längd och utför passar här. Då kan man posta i detta forum om inget av de andra passar.

* Turskidåkning: Ändra beskrivningen så att det gäller nordisk turskidåkning, alpin turskidåkning och all annan turskidåkning, i alla typer av terräng.

* Telemark: Kan vara oförändrad

* Snowboard: Kan vara oförändrad.

* Skidalpinism: Byt namn på forumet till "Topptur".
 
Åkning med spannskidor och utan spannskidor skulle kunna vara en bra uppdelning. Vi som åker utför med spannskidor gör det ofta med skräck, skräckblandad förtjusning eller mycket sällan med fulländad teknik. Utan spann blir det kanske mer enligt syftet.
 
Har aldrig haft såna på mig så det kanske inte var någon bra uppdelning men åkning på turskidor är ju ingen bra kategori då turskidor för mig är längdskidor med stålkant. Subjektiva ämnesuppdelningar är ju därför kanske inte så bra.
 
Turskidåkning:
Att med hjälp av skidor ta sig från A till B utanför preparerade spår.
Detta kan naturligtvis kryddas med lite extra utförslöpor, snöbivacker och annat.

Topptur/Skidalpinism:
Utförsåkning bortom pistmaskiner och liftar.
Det kan naturligtvis vara lämpligt att "turskidåka" för att ta sig till och från åket.
 
Själv skulle jag nästan vilja ha ett forum för Utförsåkning, ett för Plattförsåkning. :)
Gäller en fråga telemark specifikt får man väl helt enkelt skriva det i rubriken!
Ska det behöva vara så mycket svårare? :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skutter nybörjare - turskidåkning Turskidåkning 8
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
Jonity Vill lära mig turskidåkning Turskidåkning 29
hannulan Turskidåkning Jämtland, snöläge Turskidåkning 15
backevarv Snart vårvinter och fin turskidåkning. Turskidåkning 1
McFee Jackval vid turskidåkning Turskidåkning 8
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
Ulke Turskidåkning Umeå utan bil. Turskidåkning 8
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
vandrafjäll Turskidåkning och lavinrisk Turskidåkning 7
mertheew Turskidåkning Ammarnäs-Hemavan Turskidåkning 5
lorenzr Turskidåkning Island? Turskidåkning 3
Narayani Turskidåkning i slutet av april i Norge? Turskidåkning 3
Joostdvr Turskidåkning Lappland Turskidåkning 1
Mattias Claesson 3-4 dagars Turskidåkning? Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa för turskidåkning med AA batterier Turskidåkning 13
Snusmumrik1 Turskidåkning på träskidor Turskidåkning 19
erikl83 Klädsel för turskidåkning? Turskidåkning 11
Karpaterna.se Turskidåkning i Dalarna Turskidåkning 2
kjpil Turskidåkning över julhelgen, var? Turskidåkning 11
vindman Turskidåkning med kite Turskidåkning 47
mimartin82 Turskidåkning i helgen Turskidåkning 2
lekenvall_hotmail.com Turskidåkning Turskidåkning 4
Jockemeister Turskidåkning i Värmland? Turskidåkning 9
tessa_m turskidåkning: första gången Turskidåkning 37
lisis Turskidåkning i syd Norge! Turskidåkning 3
fjallraven Turskidåkning i Umeå-trakten Turskidåkning 4
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
rogero Turskidåkning, Göteborg och 10-15 mil omkring? Turskidåkning 1
Martin Gidlund Turskidåkning Umeå Turskidåkning 2
plast Turskidåkning i Göteborgstrakterna? Turskidåkning 1
kalleka Utrustning för turskidåkning i Italien? Turskidåkning 0
Turskidåkning med Alaska (ryggsäcken)??? Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.