Vad är Turskidåkning?

Det verkar vara många som förknippar turkidor med utförsåkning. I ämneskategorins beskrivning står det ju tydligt "skidor på längden."

Varför kan man inte posta de inläggen i teliskategorin? Tycker det känns mer korrekt. Eller är den för snäv? Bara undrar...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag stör mig inte utan undrar mer om det är kategorierna som är felkategoriserade. Om fraktionerna är felpartionerade. If the cake is wrong fördelad liksom...

Det är väl lite så att randonnée/toppturande spänner lite över flera kategorier. På engelska benämns det dessutom "ski touring" och innebär ju såväl plattåkning som uppför med hudar och utför. Bland utövarna kallar man ju det ofta kort och gott "turande" och avser ju för mig oftast lite mer "svensson-betonade" turer som jag inte direkt skulle vilja kalla skidalpinism.. Dessutom så skiljer sig ju utrustningen en del; jag åker en hel del utför och turar men tar inte gärna i telemarksprylar annat än med tång och då de flesta går med rando-utrustning och inte med telemarksutrustning så passar det ju inte i telemark heller.

Jag tycker att problemet på utsidans forum är att det finns alldeles för många kategorier.

Forumet är alldeles för inaktivt för att motivera alla dessat 96 forumkategorier, detta med endast ca 70 aktiva trådar senaste dygnet.

Bredare indelningar leder till att fler läser forumen och därmed att fler kommer delta i diskussionerna. Med för smala indelningar så blir det en väldigt liten grupp per forum som läser, och därför få som kan svara. Detta i sin tur leder inte bara till att det blir svårt att placera trådar för trådskaparen, utan det finns dessutom incitament för trådskaparen att korsposta (något som bryter mot reglerna) till flera forum för att nå en bredare grupp läsare som kan sitta inne med informationen trådskaparen söker.

Utsidan har en bra sökfunktion, så varför ska vi ha forumdelar där förstasidan täcker mer än ett halvårs trådar?

Själv läser jag på "Lista Nya" för att där täcks hela forumet in på en sida.

Jag tycker att problemet på utsidans forum är att det finns alldeles för många kategorier.

Forumet är alldeles för inaktivt för att motivera alla dessat 96 forumkategorier, detta med endast ca 70 aktiva trådar senaste dygnet.

Bredare indelningar leder till att fler läser forumen och därmed att fler kommer delta i diskussionerna. Med för smala indelningar så blir det en väldigt liten grupp per forum som läser, och därför få som kan svara. Detta i sin tur leder inte bara till att det blir svårt att placera trådar för trådskaparen, utan det finns dessutom incitament för trådskaparen att korsposta (något som bryter mot reglerna) till flera forum för att nå en bredare grupp läsare som kan sitta inne med informationen trådskaparen söker.

Utsidan har en bra sökfunktion, så varför ska vi ha forumdelar där förstasidan täcker mer än ett halvårs trådar?

Själv läser jag på "Lista Nya" för att där täcks hela forumet in på en sida.

Håller med. Klokt skrivet. Så "Skidor utför" och "Skidor på längden" kanske hade räckt?

Hade det inte räckt med "Vinter"? Eller kanske "Ute".

Skämt åsido. Jag tycker också att det är lite väl många forum, men jag tror det kan vara svårt att få Utsidan att slå ihop forum. Men ni kan hursomhelst kontakta Utsidan om ni enas om ett bra förslag. Jag kontaktade Utsidan och nämnde för dem att de borde döpa om "Kitesurfing" till "Kite" så att man kan posta inlägg där om inte bara kitesurfing utan även om t.ex. kiteskidåkning och kitebuggy. De tyckte det var ett bra förslag och bytte namn på forumet till "Kite".

Det verkar vara många som förknippar turkidor med utförsåkning. I ämneskategorins beskrivning står det ju tydligt "skidor på längden."

Varför kan man inte posta de inläggen i teliskategorin? Tycker det känns mer korrekt. Eller är den för snäv? Bara undrar...

Jag kan inte säga att jag håller med. Jag tittade lite snabbt och hittade en tråd på "turskidåknings" förstasida som nog handlar mer om telisar än turskidor.
Resten handlar om valla eller inte, kicker skins eller inte, vilken pulka som är bra etc. Knappast något jag förknippar med utförsåkning.

Men jag tycker också att förslaget med "skidor utförs" och "skidor slättförs" som kategorier skulle vara bra. Vid närmare eftertanke så borde brädåkarna få vara med i skidor utför också.
Vill man diskutera toppturande och problematik kring blandade grupper skulle det till exempel underlätta.
Även diskussioner som "kan jag åka skate-skidor på fjället eller måste jag ha turskidor" skulle ha en naturligare kategori.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips