Vad är Turskidåkning?

Det verkar vara många som förknippar turkidor med utförsåkning. I ämneskategorins beskrivning står det ju tydligt "skidor på längden."

Varför kan man inte posta de inläggen i teliskategorin? Tycker det känns mer korrekt. Eller är den för snäv? Bara undrar...
 
Jag stör mig inte utan undrar mer om det är kategorierna som är felkategoriserade. Om fraktionerna är felpartionerade. If the cake is wrong fördelad liksom...
 
Det är väl lite så att randonnée/toppturande spänner lite över flera kategorier. På engelska benämns det dessutom "ski touring" och innebär ju såväl plattåkning som uppför med hudar och utför. Bland utövarna kallar man ju det ofta kort och gott "turande" och avser ju för mig oftast lite mer "svensson-betonade" turer som jag inte direkt skulle vilja kalla skidalpinism.. Dessutom så skiljer sig ju utrustningen en del; jag åker en hel del utför och turar men tar inte gärna i telemarksprylar annat än med tång och då de flesta går med rando-utrustning och inte med telemarksutrustning så passar det ju inte i telemark heller.
 
Jag tycker att problemet på utsidans forum är att det finns alldeles för många kategorier.

Forumet är alldeles för inaktivt för att motivera alla dessat 96 forumkategorier, detta med endast ca 70 aktiva trådar senaste dygnet.

Bredare indelningar leder till att fler läser forumen och därmed att fler kommer delta i diskussionerna. Med för smala indelningar så blir det en väldigt liten grupp per forum som läser, och därför få som kan svara. Detta i sin tur leder inte bara till att det blir svårt att placera trådar för trådskaparen, utan det finns dessutom incitament för trådskaparen att korsposta (något som bryter mot reglerna) till flera forum för att nå en bredare grupp läsare som kan sitta inne med informationen trådskaparen söker.

Utsidan har en bra sökfunktion, så varför ska vi ha forumdelar där förstasidan täcker mer än ett halvårs trådar?

Själv läser jag på "Lista Nya" för att där täcks hela forumet in på en sida.
 
Jag tycker att problemet på utsidans forum är att det finns alldeles för många kategorier.

Forumet är alldeles för inaktivt för att motivera alla dessat 96 forumkategorier, detta med endast ca 70 aktiva trådar senaste dygnet.

Bredare indelningar leder till att fler läser forumen och därmed att fler kommer delta i diskussionerna. Med för smala indelningar så blir det en väldigt liten grupp per forum som läser, och därför få som kan svara. Detta i sin tur leder inte bara till att det blir svårt att placera trådar för trådskaparen, utan det finns dessutom incitament för trådskaparen att korsposta (något som bryter mot reglerna) till flera forum för att nå en bredare grupp läsare som kan sitta inne med informationen trådskaparen söker.

Utsidan har en bra sökfunktion, så varför ska vi ha forumdelar där förstasidan täcker mer än ett halvårs trådar?

Själv läser jag på "Lista Nya" för att där täcks hela forumet in på en sida.

Håller med. Klokt skrivet. Så "Skidor utför" och "Skidor på längden" kanske hade räckt?
 
Hade det inte räckt med "Vinter"? Eller kanske "Ute".

Skämt åsido. Jag tycker också att det är lite väl många forum, men jag tror det kan vara svårt att få Utsidan att slå ihop forum. Men ni kan hursomhelst kontakta Utsidan om ni enas om ett bra förslag. Jag kontaktade Utsidan och nämnde för dem att de borde döpa om "Kitesurfing" till "Kite" så att man kan posta inlägg där om inte bara kitesurfing utan även om t.ex. kiteskidåkning och kitebuggy. De tyckte det var ett bra förslag och bytte namn på forumet till "Kite".
 
Det verkar vara många som förknippar turkidor med utförsåkning. I ämneskategorins beskrivning står det ju tydligt "skidor på längden."

Varför kan man inte posta de inläggen i teliskategorin? Tycker det känns mer korrekt. Eller är den för snäv? Bara undrar...

Jag kan inte säga att jag håller med. Jag tittade lite snabbt och hittade en tråd på "turskidåknings" förstasida som nog handlar mer om telisar än turskidor.
Resten handlar om valla eller inte, kicker skins eller inte, vilken pulka som är bra etc. Knappast något jag förknippar med utförsåkning.

Men jag tycker också att förslaget med "skidor utförs" och "skidor slättförs" som kategorier skulle vara bra. Vid närmare eftertanke så borde brädåkarna få vara med i skidor utför också.
Vill man diskutera toppturande och problematik kring blandade grupper skulle det till exempel underlätta.
Även diskussioner som "kan jag åka skate-skidor på fjället eller måste jag ha turskidor" skulle ha en naturligare kategori.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skutter nybörjare - turskidåkning Turskidåkning 8
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
Jonity Vill lära mig turskidåkning Turskidåkning 29
hannulan Turskidåkning Jämtland, snöläge Turskidåkning 15
backevarv Snart vårvinter och fin turskidåkning. Turskidåkning 1
McFee Jackval vid turskidåkning Turskidåkning 8
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
Ulke Turskidåkning Umeå utan bil. Turskidåkning 8
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
vandrafjäll Turskidåkning och lavinrisk Turskidåkning 7
mertheew Turskidåkning Ammarnäs-Hemavan Turskidåkning 5
lorenzr Turskidåkning Island? Turskidåkning 3
Narayani Turskidåkning i slutet av april i Norge? Turskidåkning 3
Joostdvr Turskidåkning Lappland Turskidåkning 1
Mattias Claesson 3-4 dagars Turskidåkning? Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa för turskidåkning med AA batterier Turskidåkning 13
Snusmumrik1 Turskidåkning på träskidor Turskidåkning 19
erikl83 Klädsel för turskidåkning? Turskidåkning 11
Karpaterna.se Turskidåkning i Dalarna Turskidåkning 2
kjpil Turskidåkning över julhelgen, var? Turskidåkning 11
vindman Turskidåkning med kite Turskidåkning 47
mimartin82 Turskidåkning i helgen Turskidåkning 2
lekenvall_hotmail.com Turskidåkning Turskidåkning 4
Jockemeister Turskidåkning i Värmland? Turskidåkning 9
tessa_m turskidåkning: första gången Turskidåkning 37
lisis Turskidåkning i syd Norge! Turskidåkning 3
fjallraven Turskidåkning i Umeå-trakten Turskidåkning 4
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
rogero Turskidåkning, Göteborg och 10-15 mil omkring? Turskidåkning 1
Martin Gidlund Turskidåkning Umeå Turskidåkning 2
plast Turskidåkning i Göteborgstrakterna? Turskidåkning 1
kalleka Utrustning för turskidåkning i Italien? Turskidåkning 0
Turskidåkning med Alaska (ryggsäcken)??? Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.