Definitivt odon! Ja, jag är säker! Grundar detta utlåtande dels på "naveln som nämnts, men också på att blåbärsriset har grön stam. Kolla på det nästa gång ni lyckas slita er från datorn och ge er ut i skogen! 
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vad är detta för bär?
- Trådstartare plaskdaja
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Definitivt odon! Ja, jag är säker! Grundar detta utlåtande dels på "naveln som nämnts, men också på att blåbärsriset har grön stam. Kolla på det nästa gång ni lyckas slita er från datorn och ge er ut i skogen!![]()
Håller mer graylingman. Odon har en mer vadartad stam som är brun/grå.
Bäret har som sagt inte så bra rykte men är fullt ätbart. Det innehåller ungefär dubbelt så mycket C-vitamin som blåbäret.
/mattias
Titta på min bild! Stammen kan vara brun på blåbär och blåbär kan ha "noppor" Jag är faktiskt en rätt så aktiv blåbärsplockare.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/eric.../vaccmyr11.jpg
Odon har rundare ända på bladen...
http://www.biopix.dk/Temp/JCS%20Vaccinium%20uliginosum%2027748.jpg
Senast ändrad:
Jag har fortfarande samma uppfattning....
Blåbärets "navel" ser ni här
Där syns också blåbärsbladets fint sågade kant. Den brungröna färgen på stammarna i trådens ursprungsbild är inte alls liknande den brunaktiga färg man kan se på lite äldre blåbärsris, bl a på den bild du länkade till.
Och därmed har jag nog inget mera att tillföra i den här tråden.
Blåbärets "navel" ser ni här
Där syns också blåbärsbladets fint sågade kant. Den brungröna färgen på stammarna i trådens ursprungsbild är inte alls liknande den brunaktiga färg man kan se på lite äldre blåbärsris, bl a på den bild du länkade till.
Och därmed har jag nog inget mera att tillföra i den här tråden.
Senast ändrad:
Perfekt, då slipper jag be dig gå ut och plocka "facit"!Jag som postade detta är till 100% säker att det INTE är blådär. Bäret var vitt innuti.
Jag som postade detta är till 100% säker att det INTE är blådär. Bäret var vitt innuti.
Självklart är det inte blåbär, det är odon!! Är det ingen som är riktigt kunnig på bär här?
- Fast det skulle ju kunna vara lingon
Är det ingen som är riktigt kunnig på bär här?
Se inlägg #13, #14, #16 och #18
Se inlägg #13, #14, #16 och #18![]()
Jojo, men det har varit ett sånt velande tycker jag. Ber om uräkt ifall jag trampat någon på foten!
Någon skriver att det är odon, nästa skriver att det måste vara blåbär och så vidare...
Liknande trådar
- Svar
- 5
- Visningar
- 903
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg