Vad är det som väger så mycket?

Sanna81 skrev:
.....
När man läser om packning så verkar allas packningar väga mycket mer, snarare runt 20kg och det känns som om vi har glömt någonting väldigt väsentligt... vad?
Jag kan inte påminna mig när jag läste om någons packning som väger 20 kg exklusive mat och bränsle. "Allas" packningar....Hmmm, lobbyist för lättpackargänget, då det verkar knepigt att finna de djur som har 20 kg packning och som det älskas att argumentera mot;-) ?

Raskesven
 
Sanna81 skrev:
Är nybörjare men har vandrat ett par gånger i Uppland. Nu senast tre dagar och två nätter. Då vägde våra ryggsäckar 12 och 14kg (och var väldigt behagliga att bära) och vi hade med oss allt som tält, sovsäckar, tragiakök etc.

I sommar ska vi fjällvandra 5-6 dagar och vi har tänker oss att den ökade vikten av mat och extra kläder kompenseras till stor del med de runt 4 kg vatten som vi inte behöver bära med oss då.

När man läser om packning så verkar allas packningar väga mycket mer, snarare runt 20kg och det känns som om vi har glömt någonting väldigt väsentligt... vad?

Skriv ner er utrustningslista så blir det möjligt att ge svar på frågan. Era vikter verkar synnerligen lyckade. En tanke: har ni räknat med kläderna på kroppen, kameran runt halsen? Ett par kängor kan vara 1,5 kg till. Det räknar jag med i min egen utrustningsvikt.

Mvh
Peter P.
 
Raskesven; sa:
Jag kan inte påminna mig när jag läste om någons packning som väger 20 kg exklusive mat och bränsle. "Allas" packningar....Hmmm, lobbyist för lättpackargänget, då det verkar knepigt att finna de djur som har 20 kg packning och som det älskas att argumentera mot;-) ?

Raskesven

Som jag tolkar ursprungsinlägget så inkluderade hennes 12-14 kg även mat och bränsle, och ska alltså jämföras med 20 kg inkl mat och bränsle.

Runt 20 kg inklusive mat och bränsle för 5-6 tältnätter är nog inte ovanligt, även om man bortser från vandrare med specialutrustning (foto, fiske, klättring).
 
Sanna81 skrev:
Är nybörjare men har vandrat ett par gånger i Uppland. Nu senast tre dagar och två nätter. Då vägde våra ryggsäckar 12 och 14kg (och var väldigt behagliga att bära) och vi hade med oss allt som tält, sovsäckar, tragiakök etc.

I sommar ska vi fjällvandra 5-6 dagar och vi har tänker oss att den ökade vikten av mat och extra kläder kompenseras till stor del med de runt 4 kg vatten som vi inte behöver bära med oss då.

När man läser om packning så verkar allas packningar väga mycket mer, snarare runt 20kg och det känns som om vi har glömt någonting väldigt väsentligt... vad?

Räknar du totalvikten då? Alltså inklusive de kläder du har på dig samt kängor eller "bara" ryggsäckens vikt? Min ryggsäck väger lite drygt 6 kg packad. Till detta kommer sedan kläder på mig på lite drygt 3 kg. Mat för 14-15 dagar och gas väger ca 10 kg. Sen bär jag med mig kamerautrustning på 4-5 kg.

För ca 2 veckor kommer ryggsäcken alltså initialt att väga lite drygt 20 kg exkl de kläder jag har på mig. Om jag lämnar kameran (gud förbjude!) ;) och packar för 5-6 dar skulle jag nog kunna komma ner till 10-11 kg.

På fisketurer kan ryggsäcken komma upp i 30 kg men det är med fiskeutrustning inkluderande flugspön och rullar, vadarbyxor, vadarkängor och lite "extra" eftersom det i regel blir mindre vandring och mer fiske. Vikten på packningen beror helt enkelt på vad jag ska göra.
 
Kan vara enklare

Har träffat på många på fjället som både bär mindre och mer än mig själv men många gånger har vi samma saker. Däremot kan det vara olika tillverkare och därmed olika vikt eller något så enkelt som att jag har en sovsäck i ett annat temperatur område och därmed också en annan vikt.

Så det behöver inte vara att de som bär på mer bär på något annat än ni gör.
 
Det är precis det här jag menade i min tråd "Regler för att räkna" ;)

Totalvikt, basvikt osv..

// Jocke

PS. Notera att det endast var 5-6 dagar hon/dom skulle vara ute, mat för ytterliggare en vecka ger ytterliggare 5-6 kg och då är dom uppe i 18 kg DS.
 
Sanna81 skrev:
Är nybörjare men har vandrat ett par gånger i Uppland. Nu senast tre dagar och två nätter. Då vägde våra ryggsäckar 12 och 14kg (och var väldigt behagliga att bära) och vi hade med oss allt som tält, sovsäckar, tragiakök etc.

I sommar ska vi fjällvandra 5-6 dagar och vi har tänker oss att den ökade vikten av mat och extra kläder kompenseras till stor del med de runt 4 kg vatten som vi inte behöver bära med oss då.

När man läser om packning så verkar allas packningar väga mycket mer, snarare runt 20kg och det känns som om vi har glömt någonting väldigt väsentligt... vad?

Ja, det mesta är väl nämnt? Jag kan nog säga att även jag kommer ner (nåja, nästan!) till 14 kg efter vandringen... Men maten väger bortåt ett kilo per vandringsdag. Och då lättar även jag i vikt! Färdigfrystorkad mat känns ju lätt, men kan behöva förstärkas med kolhydrater, och så'nt kan inte gärna fuskas ner i vikt. Och visst, handla mat i stugorna ska inte häcklas, men det fordrar en tjock bunt med tunga sedlar i bagaget :-o Med skäl, förstås, den maten har ju åkt skoter eller helikopter över fjället. Om man sedan vill begränsa den trafiken eller inte är upp till var och ens prioriteringar...

Att bra fjällgrejer är lätta men också ytterst dyra kommer man inte ifrån. Några som har mycket vikt kanske inte samlat på sig hela den exklusiva utrustningen.

Att ha det bekvämt och i övrigt njutbart på raster och lägerplatser är för en del av oss viktigare än för andra. De (Vi?) tar gärna de där extrakilona som den njutningen kan kosta - om de nu orkar, är vana och inte tagit skada av det tidigare ;-)

Vissa gruppeffekter får man förstås om man är fler som delar på sådant som inte var och en måste ha. Bara det att två pers. delar på tält och kök gör skillnad. Men även "småsaker" som plåster, hemnycklar, toaartiklar, kryddpåse, telefån summerar ihop sig.

Berätta gärna hur det gick! Fick ni utrustning och mat över eller fick ni köpa till?

/Peter
 
17+9+käk

Sambons stora rygga med tält och kök+gas+hans grejer inkl kamera +ch fiskespö ca17kg.
Mina grejer inkl kikare,kamera,"ätiraljer" 9kg.
Sen tar jag och lassar käket tills vi har ung.lika
 
Värst vad ni väger era grejor, tycker ni borde slappna av lite nu. Själv tar jag med det jag anser mej behöva och sedan ger jag mej av. Jag är väl varken lätt eller tungpackare antar jag, men har aldrig storknat av för tung ryggsäck och heller aldrig behövt sakna något för att kunna njuta.
Har aldrig vägt min packning och kommer inte att göra det heller!
 

avslutad210712

Gäst
päeng; sa:
Värst vad ni väger era grejor, tycker ni borde slappna av lite nu. Själv tar jag med det jag anser mej behöva och sedan ger jag mej av. Jag är väl varken lätt eller tungpackare antar jag, men har aldrig storknat av för tung ryggsäck och heller aldrig behövt sakna något för att kunna njuta.
Har aldrig vägt min packning och kommer inte att göra det heller!

Gjorde också på det sättet mina första vandringar men efter ett antal vandringar vet jag att en startvikt på 25 kg är hyfsat lätt att starta med medans en startvikt på 30-32 kg (som dessutom oftast ökar med upp till 1 kg vatten) gör att jag helst vill slippa de allra brantaste partierna i början. Går jag en veckovandring behöver jag aldrig fundera på om jag håller mig i närheten av 25 kg medans en två veckors vandring gör att jag väger ryggsäcken och försöker lämna hemma något om jag kommer över 30 kg. Sen är det så att nu vet jag rätt bra vad som skall med både i kläd- och utrustningsväg medans maten kan diffa något och där pågår ett ständigt funderande och avvägande mellan kalorierna som jag bär med mig kontra de som jag förbränner.

Personligen tillhör jag väl tungpackargänget även om jag själv skulle vilja kategorisera mig som komforpackare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.