Vad är det som väger så mycket?

Är nybörjare men har vandrat ett par gånger i Uppland. Nu senast tre dagar och två nätter. Då vägde våra ryggsäckar 12 och 14kg (och var väldigt behagliga att bära) och vi hade med oss allt som tält, sovsäckar, tragiakök etc.

I sommar ska vi fjällvandra 5-6 dagar och vi har tänker oss att den ökade vikten av mat och extra kläder kompenseras till stor del med de runt 4 kg vatten som vi inte behöver bära med oss då.

När man läser om packning så verkar allas packningar väga mycket mer, snarare runt 20kg och det känns som om vi har glömt någonting väldigt väsentligt... vad?
 

avslutad210712

Gäst
Kamerautrustning
Fiskeutrustning
Hundmat
Hundmadrass
Mat för 14 dagar istället för 5-6 dagar
 
Sanna81 skrev:
När man läser om packning så verkar allas packningar väga mycket mer, snarare runt 20kg och det känns som om vi har glömt någonting väldigt väsentligt... vad?

Haha, ett halvdrygt inlägg från ett lättpackningens underbarn :)

Nä men allvarligt, folk har kanske tyngre sovsäckar etc pga risk för kallare väder i fjällen.

OBS! Jag vill inte försvara 20 kg. Man kan såklart ha en fullgod säkerhet även på 12-13 kg. Om ni inte saknar nåt så var glada, de flesta börjar ju fjällvandra med tyngre packning än de behöver och får/vill sedan banta ner den.
 
Halvdryg? Menar du mig? Mitt inlägg är helt allvarligt menat. Detta var den vikten det råkade bli efter det att vi packade ned det vi ansåg oss behöva. Får väl testa att googla packningslistor så att vi inte missar att få med oss något viktigt.
 
Nyfiken

Ähh, tala om vad ni hade med er. Inte några etc och liknande, gärna vad grejor väger oxå... Vi är nyfikna, vi som bär på 17-18 kg
 
Sanna81 skrev:
Halvdryg? Menar du mig? Mitt inlägg är helt allvarligt menat. Detta var den vikten det råkade bli efter det att vi packade ned det vi ansåg oss behöva. Får väl testa att googla packningslistor så att vi inte missar att få med oss något viktigt.

Kika gärna på några av mina packningslistor. Jag har det jag behöver, så kan du se om du saknar något i alla fall.

http://www.miljosidan.se/Fjall

Gå in under Om sidan/Nedladdning.

// Jocke
 

avslutad210712

Gäst
Joakim Ambrosson; sa:
avslutad210712; sa:
Kamerautrustning
Fiskeutrustning
Hundmat
Hundmadrass
Mat för 14 dagar istället för 5-6 dagar

Haha, bortskämd hund! Du kan få ta min packning också om du vill ;)

// Jocke

Japp jag vet :)

Skall eventuellt göra ett försök att klövja honom till nästa år men har inte några större förhoppningar om att han skall orka bära alltför mycket.

Enda fördelen är att packningen lättar i snabbare takt än om man bara bär på sin egen mat. Jisses vad jag gillar min egen logik ibland *S*.
 
Sanna81 skrev:
Halvdryg? Menar du mig? Mitt inlägg är helt allvarligt menat. Detta var den vikten det råkade bli efter det att vi packade ned det vi ansåg oss behöva. Får väl testa att googla packningslistor så att vi inte missar att få med oss något viktigt.

Jag menade inget illa, jag tyckte tvärtom att det var roligt efter alla hur- och varför-diskussioner om viktminskning här på Utsidan, att någon skriver och undrar varför hennes packning är så lätt och vad för något hon glömt. Du är redan där andra vill vara liksom :)

Ofta påpekar lättpackningsförespråkare att det nästan blivit ett självändamål att vid fjällvandring ska man ha 20 kg på ryggen. Om ryggan är för lätt börjar man fundera på vad man missat. Man kan ju läsa ditt inlägg som en bekräftelse på det. Och då förstår man varför man själv och andra många gånger släpat på mer än nödvändigt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.