Ibland blir man förvånad över vad saker väger....

Jag har ett gammalt kuopoltält som köptes in i början av 80-talet för ett läger. Golvmåttet är 195x195, dvs rätt stort. Har alltid utgått från att det väger bly, men när jag nu för skojs skull vägde det stannade vågen på 2,5 kg! Synd bara att det inte tål vind något vidare...(glasfiberstängerna som följde med bröts redan efter några dagars blåst och byttes mot alustänger, men efter det har det hållit. Men jag vill inte prova hållbarheten i fjället direkt...)

Undar om det finns ett "modernt" tält för fjällbruk som har nästan 4 m2 golvyta och som inte väger mer...? Eller är det något i kupoltältskonstruktionen som gör den typen tält lätta?

Annars har jag jagat ett lite större solotält nu ett tag och hittar få som väger mindre än 2,5 kg...
 
*asg*

Snubben; sa:
Det finns en miljon "större" tält under 2,5.

Man borde klistra denna länken.

http://findmeatent.com/

Där ser man....det känns tryggt att veta att ni finns som verkar ha kommit på allt som går att komma på! *s* De flesta tält jag har sett väger runt 3 kg (2-4 perstält). Men jag förstår att jag inte ens sett någotsådär toppen av det isberget...
Det är bra! *s* Tack för svaret!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.