Hur väger man ryggsäckar egentligen?

För att börja få lite koll på min packning (och för att det verkar vara en hobby i min smak) har jag införskaffat en våg av den här modellen:
347353_X_2007-07-03_080740_722.jpg

Den funkar kalasfint när det gäller att väga strumpor, knivar, tältdelar och dylikt småplock, men jag fixar inte det här med att väga mina ryggsäckar! Det är ju bara tyg och remmar och ramar åt alla håll och kanter! Antingen får jag dem inte att ligga kvar med hela tyngden på plattan, eller så ser jag inte vad det står på displayen. Så jag undrar hur ni gör när ni väger era ryggsäckar. Använder ni andra typer av vågar, eller har ni någon fiffig metod för att komma runt balansproblemet? Vore tacksam för svar, för nu har jag fått någon sorts hjärnblockering...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tänkte väl att någon skulle tipsa mig om besman, men inte att det skulle gå så fort! Det är kanske inte så dumt... Hur fin är graderingen?

Öhrnell;335125 sa:
För att börja få lite koll på min packning (och för att det verkar vara en hobby i min smak) har jag införskaffat en våg av den här modellen:
347353_X_2007-07-03_080740_722.jpg

(klipp)Vore tacksam för svar, för nu har jag fått någon sorts hjärnblockering...

Så här gjorde jag:

Dra ihop alla remmar och fäst avbärarbältet i bärremmarna.

Kartong av lämplig storlek :). Behöver inte vara så höga kanter, bara så att remmar och annat inte faller utanför.

Balansera, går med lite tålamod.

Väg kartongen/kalibrera vågen innan ;).

En särskilt trilskande ryggsäck tog jag isär så mycket som det gick och vägde i delar (lock, sidfickor, bälte).

Observera att jag gjorde allt detta utan att ens bekänna mig till någon UL-filosofi ;).

//J

Jag tog helt sonika ett stycke snöre och knöt fast ändarna på varsin sida på ryggsäcken. Sen hängde jag ryggsäcken över vågen och höll upp den i luften. Det kanske inte blev lika exakt, men ett snabbt och lätt sätt. Om man är petnoga får man först väga snöret och subtrahera det från totalvikten.

Ciao!

Jag har en våg med en lite mer upphöjd yta som man väger på, och jag lade en serveringsbricka på den, nollade och sedan lade jag ryggsäcken preparerad enl Joru-modellen (se ovan) på den. Din våg ser ut att dessutom behöva ett mellanlägg mellan våg och bricka om du ska kunna läsa av den, testa med en tom BigPack-burk eller liknande.

Jag har några olika härdade glasskivor (från fyndavdelningen på IKEA)
En fördel med glas är om man vrider och vänder lite på det man ska väga så har man ofta tillfälle att se displayen.

Har man en tareringsknapp på vågen så underlättar det.

Per Brune

Det är en stor fördel att ha en våg där vikten avläses horisontellt istället för lodrätt (dvs skyms av det man väger).

En låda/säck som man stoppar det man ska väga i är också bra :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips