Hur väger man ryggsäckar egentligen?

För att börja få lite koll på min packning (och för att det verkar vara en hobby i min smak) har jag införskaffat en våg av den här modellen:
347353_X_2007-07-03_080740_722.jpg


Den funkar kalasfint när det gäller att väga strumpor, knivar, tältdelar och dylikt småplock, men jag fixar inte det här med att väga mina ryggsäckar! Det är ju bara tyg och remmar och ramar åt alla håll och kanter! Antingen får jag dem inte att ligga kvar med hela tyngden på plattan, eller så ser jag inte vad det står på displayen. Så jag undrar hur ni gör när ni väger era ryggsäckar. Använder ni andra typer av vågar, eller har ni någon fiffig metod för att komma runt balansproblemet? Vore tacksam för svar, för nu har jag fått någon sorts hjärnblockering...
 
Tänkte väl att någon skulle tipsa mig om besman, men inte att det skulle gå så fort! Det är kanske inte så dumt... Hur fin är graderingen?
 
Öhrnell;335125 sa:
För att börja få lite koll på min packning (och för att det verkar vara en hobby i min smak) har jag införskaffat en våg av den här modellen:
347353_X_2007-07-03_080740_722.jpg


(klipp)Vore tacksam för svar, för nu har jag fått någon sorts hjärnblockering...

Så här gjorde jag:

Dra ihop alla remmar och fäst avbärarbältet i bärremmarna.

Kartong av lämplig storlek :). Behöver inte vara så höga kanter, bara så att remmar och annat inte faller utanför.

Balansera, går med lite tålamod.

Väg kartongen/kalibrera vågen innan ;).

En särskilt trilskande ryggsäck tog jag isär så mycket som det gick och vägde i delar (lock, sidfickor, bälte).

Observera att jag gjorde allt detta utan att ens bekänna mig till någon UL-filosofi ;).

//J
 
Jag tog helt sonika ett stycke snöre och knöt fast ändarna på varsin sida på ryggsäcken. Sen hängde jag ryggsäcken över vågen och höll upp den i luften. Det kanske inte blev lika exakt, men ett snabbt och lätt sätt. Om man är petnoga får man först väga snöret och subtrahera det från totalvikten.

Ciao!
 
Jag har en våg med en lite mer upphöjd yta som man väger på, och jag lade en serveringsbricka på den, nollade och sedan lade jag ryggsäcken preparerad enl Joru-modellen (se ovan) på den. Din våg ser ut att dessutom behöva ett mellanlägg mellan våg och bricka om du ska kunna läsa av den, testa med en tom BigPack-burk eller liknande.
 
Jag har några olika härdade glasskivor (från fyndavdelningen på IKEA)
En fördel med glas är om man vrider och vänder lite på det man ska väga så har man ofta tillfälle att se displayen.

Har man en tareringsknapp på vågen så underlättar det.

Per Brune
 
Det är en stor fördel att ha en våg där vikten avläses horisontellt istället för lodrätt (dvs skyms av det man väger).

En låda/säck som man stoppar det man ska väga i är också bra :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tranan Ibland blir man förvånad över vad saker väger.... Lättpackning 2
jollyrottisch Hjälp! Mina 3 väger 9129 Lättpackning 21
Thrashback Hur väger ni er utrustning? Lättpackning 39
Sanna81 Vad är det som väger så mycket? Lättpackning 38
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
Picea Varför behöver man ett kök? Lättpackning 50
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Flambera Hur förvara systemkamera om man är lättpackare? Lättpackning 10
nmr vilka vandringstavar ska man välja? Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Man spar ju lika många kronor som gram! Lättpackning 110
anarkizt Tarp och sovsäck... Men vad ska man ligga på? Lättpackning 12
johnliungman nån som testat Cilogear - ryggsäckar ? Lättpackning 2
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...