Hur väger ni er utrustning?

Nu när man börjat bli lite nördig på detta område och vill veta vad utrustningen väger, äger ingen våg så funderar vad man ska införskaffa, funkar en hushållsvåg(som jag säkert kommer använda i köket också) eller är det fiskvåg, bagagevåg som gäller....?
 
OT: Ärligt talat, vad spelar det för roll om ryggsäcken väger 25 eller 30 kg? Det som väger är ju oftast maten och den vikten kommer bedömt variera över tiden. :)

OnT: Lättast, fel, Enklast är att använda sig av badrumsvågen (underförstått att du äger en sådan). Ställ dig full-kittad med ryggsäck och räkna bort din nakenvikt. Det är väl helheten som är intressant? Sen, med dina erfarenheter om vad du orkat tidigare, får du ett riktmärke om packningen är rimlig att bära med kroppen.

Saknar du badrumsvåg är en våg motsvarande denna bra: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Vaskor-och-tillbehor/Resa/Bagagevag/
Du får dock, gissningsvis, ingen uppgift på grammet...men det blir dyrt om du skall ha en sådan våg som tar vikt över 3-4 kg.
 
Det är väl helheten som är intressant?

Det här är lättpackningsforumet. För lättpackare så spelar vikten hos de enskilda sakerna roll, eftersom man ofta letar efter lättare alternativ. Letar man efter en lättare tröja så är det bra att veta att den gamla väger 347 gram. Att veta att hela packningen väger 11 kg är inte så intressant...
 
Det här är lättpackningsforumet. För lättpackare så spelar vikten hos de enskilda sakerna roll, eftersom man ofta letar efter lättare alternativ. Letar man efter en lättare tröja så är det bra att veta att den gamla väger 347 gram. Att veta att hela packningen väger 11 kg är inte så intressant...

Missade vilket forum jag postade i. Personligen har jag svårt att tänka i dessa banor.


I så fall går badrumsvågen bort. Dock kvarstår biltemavågen jag länkade till.
 
Använder också köksvågen (med 1 g intervaller) till detta.
Sedan brukar jag använda badrumsvågen för att se om totalvikten på ryggsäcken stämmer överens med excel-arket. Det stämmer, förvånande, bra överens.
//Peter
 
Fast har man något som väger mer än fyra kilo så bryr man sig nog inte så mycket om vikten ändå :)

;) Hehe, nej det är klart. Jag har nog inte nån enskild komponent som väger mer än 4 kg jag heller.

-Förutom hunden, kanoten och annat stort som skulle flygtransporteras, (med dyra "extrakilon").. Men det tillhör väl knappast en lättpackares vardag att drassa på sånt.
 
Som ung räckte det med armarna, trevligt lätt, halvtungt och riktigt tungt.
Numera gör jag som Peter och väger pryttlarna för sig, Excelark och allt. Har en 5 kg kapacitetig Philipsvåg med 1 g noggranhet. För hela packningen tycker jag det är enklare att äntra badrumsvågen och se vikten på något hekto när eller så.
När jag kommer hem väger jag säcken för att se hur mycket vatten och barr jag burit hem.
Maten utom för en reservdag skall ju var slut, ibland tar den det på resan hem.
 
Tips

OT: Tamojen kan ni borra upp extra hål i, så den bli lättare... men det kanske ni redan vet! /några gram/
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.