avslutad210712
Gäst
Fjällen är enda stället där kronofogden inte hittar mig så man får lite lugn och ro.
Du missar mycket om du alltid har den inställningen. Att fjällvandra innehåller så många dimensioner. För mig blir upplevelsen så mycket större om jag vet vad jag ser. Vilka växter är det jag passerar? Vilka djur kan tänkas finnas här? Vilka spår lämnar de? Vilka fåglar är det jag ser? Hör? Hur kan det komma sig att det finns en rullstensås här? Varför är så många fjäll brantare på östsidan än på västsidan?Att "bara" fjällvandra är inte längre någon utmaning. Jag vill ju se något nytt, göra något annat och uppleva något mer.
Öhrnell;378364 sa:Vad många inte vet, är att fjälluften innehåller höga halter morfin, vilket gör de flesta vandrare ordentligt beroende redan dag två.
Närå! För egen del älskar jag känslan av att vara fri. Telefonen ringer inte, jag har ingen tid att passa, och jag blir fysiskt trött och får känna att jag lever. Bara det att vara utomhus dygnet runt känns uppfriskande för en liten kontorsråtta... (Och sedan är det fint att få ha sin make på tu man hand ett par dagar utan störande elektroniska apparater såsom datorer och TV-apparater.)
Du missar mycket om du alltid har den inställningen. Att fjällvandra innehåller så många dimensioner. För mig blir upplevelsen så mycket större om jag vet vad jag ser. Vilka växter är det jag passerar? Vilka djur kan tänkas finnas här? Vilka spår lämnar de? Vilka fåglar är det jag ser? Hör? Hur kan det komma sig att det finns en rullstensås här? Varför är så många fjäll brantare på östsidan än på västsidan?
Känslan att vara åtminstone lite expert inom ett begränsat geografiskt område ger mig en viss tillfredsställelse. Känslan att kunna ett område, att känna det.
I början fascinerade bytet från det dagliga slitet men med åren lockat "utmaningen" alltmer.
Lustigt - för mig har det varit precis tvärtom.
De senaste åren har det i och för sig varit en utmaning att överhuvudtaget komma ut i naturen. Men jag ser verkligen fram emot en ny typ av friluftsliv i sällskap med mina barn.
Lustigt - för mig har det varit precis tvärtom.![]()
Men den lyxiga känslan av att koka kaffe på gasköket och sova i en varm sovsäck försvinner ganska snabbt om det erbjuds cappucino och nybäddade sängar i fjällstationen 200 meter från tältet.!