Utsidans nya design

Saknar hur nya forumrubriker kunde överblickas på startsidan. Nu är det forumsektionens rubrik (vilket är ointressant) som är fetstilad snarare än inläggets rubrik (som är intressant) och den blir svår att se. Svårare att snabbt få överblick för oss som ÄR intresserade av inläggsrubrikerna alltså. (Vill jag till ett visst forum går jag ju bara dit ändå)

Saknar bloggarna på startsidan! Herregud, bloggarna är ju Utsidans själ, de måste fram! Det var en bra överblick förut där man snabbt såg rubriker, förhandsvy och vem som skrivit.

På tal om Utsidans själ så oroar det mig att en byrå gått in. Ny ska alltså byråfolk hjälpa till att, citat, "fylla Utsidan med ännu mer läsning och inspiration".

De genuina och kunniga individer som genom sina inlägg i forum och bloggar gjort Utsidan till den rika informationsdatabas som det är, har DET som syfte, inget annat. Drar det inte tillräckligt med reklamintäkter? För att skribenterna inte är kända nog..? För att de klickvänliga inläggen inte kommer tillräckligt konstant..? För att rubrikerna inte är tillräckligt relevanta för massorna? (Inte tillräckligt mycket "Så bestiger du Keb lätt som en plätt - se expertens 5 bästa knep")

Fine, men de här skribenterna gör det med hjärtat och risken är att de sticker om Utsidan utvecklas åt ett kommersiellare håll. Jag har sett det hända på andra ställen när idellt drivna bloggar eller facebookgrupper t ex köpts upp av företag eller överhuvudtaget fått in mer klick- och annonsdrivande content.

Problemet blir att jag - och säkert många andra av de genuina friluftsmänniskor som hänger här - är fullständigt ointresserade av att t ex läsa sponsrade artiklar och bloggar, influencerinblandning, "kändisbloggare", produktplaceringar, företag som bidrar med content, byråproducerat content, -ja vilken form som helst av producerat och icke autentiskt content. Och det lyser igenom.

Jag vill gärna vara med och betala en medlemsavgift istället.
 
Senast ändrad:
Men vänta, nu ser jag att bloggarna är helt bortplockade??
De bör givetvis finnas som en sektion i startmenyn (Aktivitet - Artiklar - Bloggar - Forum - Prylar osv).
Samt som en puffsektion på startsidan.

Edit: Nu ser jag att det ligger som en undersektion i Artiklar. Det blir lite undangömt. Flödet med blogginlägg är dessutom svårt att överblicka. Tycker artikelflödet är mycket bättre gjort. Gör lika med bloggarna! Alltså ett flöde med mindre, överblickbara "kort" med rubrik, ingress/preview och miniatyrbild:

Skärmbild 2023-06-28 214532.png


Man bör kunna överblicka ett antal blogginlägg samtidigt på skärmen, så gör det inte för inzoomat.

Helst skulle jag vilja ha puffarna i ett par kolumner så att ännu fler "kort" kan överblickas samtidigt.

Och så vill jag gärna ha kategorier och lite annat för att sortera, inom räckhåll. Kanske på en undermeny.

(Hälsningar en som jobbar med hemsidor :D )
 
Senast ändrad:
Hur kan det va svårt att hitta bloggarna? De ligger ju under "Artiklar". Diskussionsforumen är det som är utsidans själ tycker jag. Bloggarna brukar jag inte läsa.
Det ena utesluter ju inte det andra. Många läser bloggarna.

Att helt plocka bort bloggarna från startsidan för att bara ge utrymme för artiklar, känns ju väldigt märkligt, när det finns så många bra, autentiska blogginlägg som är minst lika bra som artiklarna. (Det gäller ju särskilt ifall artiklarna framöver kommer vara byråskapade).

Jag vill gärna kunna filtrera och hitta blogginlägg utifrån kategorier och taggar.
 
Senast ändrad:
Jag saknar även info om antal visningar på blogginläggen. Precis på samma sätt som i forumtrådarna, så ger det ju en känsla av att stället är befolkat och att det man skrivit faktiskt lästs av någon. Då känns det ju meningsfullt att skriva. Annars kan det ju likagärna läggas i datorn. Utan info om hur många som läst kan man ju som skribent känna sig lite ensam...

Överhuvudtaget känns det som att ni skalat ner på allt som har med bloggar att göra, istället för att göra blogginläggen mer sökbara, bättre filtrerbara och sorteringsbara, puffa rubriker och skribenter så man snabbt kan hitta sånt som man är intresserad av. Samt som sagt, ge skribenterna den lilla tillfredsställelsen att få veta om någon har läst...
 
Hemsk uppdatering Vitt Vitt Vitt och sen nästintill oläsbar liten text och då menar jag inte storlek på typsnitt utan att allt är väldigt ihoptryckt. Men framför allt att det var som att få 10 000 lumen lampa i ögonen när man öppnade sidan. Tack o adjö
 
Jämfört med alla tunga synpunkter ovan om innehåll, funktionalitet och synlighetsprioriteringar väger kanske estetiken lätt, men jag tror ändå att en stark grafisk profil är en viktigt skydd mot drunkningsdöden i nätbruset.

Och jag kan inte hjälpa att jag upplever den nya designen som... slätstruken. Jag tolkar det som någon sorts strävan efter det "stilrena" - inget fel med det och det finns fantastiskt lyckade extremt minimalistiska exempel - men det är svårt, och kräver att man tar ut svängarna lite mer (och kanske har lite tur med de(t) proffs/konstnär man anlitar). Oftast blir det bara ängsligt opersonligt, och allt svårare att urskilja från allt annat som flyter förbi på nätet.

Vad var det t ex för fel på den mångbottnat poetiska vinjetten (eller någon ny, värdig ersättare), som fick sidan att stå ut från mängden och bli ihågkommen, samtidigt som den berättade så mycket om dess innehåll? Den nya designen känns bara som "en i mängden" och skulle kunna handla om vad som helst.
De försvunna inslagen av tonade bakgrunder gav struktur och var vilsamma för ögonen, och jag håller med om norrpilens märkligt odeciderade vridning i det nya logot.

Joanna (lätt yrkesskadad)
 
Vet inte om det är specifikt på min dator, men typsnittet blir väldigt grötigt och svårläst. (Känslan är lite grand som när datorn försöker göra sitt bästa för att presentera en storlek eller upplösning som skärm/browser/drivrutiner/något annat inte stödjer riktigt, så det kan som sagt vara just för mig.)
Visa bilaga 41591
håller med, måste flytta sidan till min 27-tums skärm för att få mellanrum för bokstäverna
 
Grymt bra jobbat, tror att en del synpunkter har med människans ovilja mot förändring. Vi kommer säkert vänja oss vid flera av de förbättringar som gjorts. / Tacksam för att ni håller igång sedan för oss utenördar
 
Jämfört med alla tunga synpunkter ovan om innehåll, funktionalitet och synlighetsprioriteringar väger kanske estetiken lätt, men jag tror ändå att en stark grafisk profil är en viktigt skydd mot drunkningsdöden i nätbruset.

Och jag kan inte hjälpa att jag upplever den nya designen som... slätstruken. Jag tolkar det som någon sorts strävan efter det "stilrena" - inget fel med det och det finns fantastiskt lyckade extremt minimalistiska exempel - men det är svårt, och kräver att man tar ut svängarna lite mer (och kanske har lite tur med de(t) proffs/konstnär man anlitar). Oftast blir det bara ängsligt opersonligt, och allt svårare att urskilja från allt annat som flyter förbi på nätet.

Vad var det t ex för fel på den mångbottnat poetiska vinjetten (eller någon ny, värdig ersättare), som fick sidan att stå ut från mängden och bli ihågkommen, samtidigt som den berättade så mycket om dess innehåll? Den nya designen känns bara som "en i mängden" och skulle kunna handla om vad som helst.
De försvunna inslagen av tonade bakgrunder gav struktur och var vilsamma för ögonen, och jag håller med om norrpilens märkligt odeciderade vridning i det nya logot.

Joanna (lätt yrkesskadad)
Jag skriver under på alla bitar där.

Ifråga om estetik så är min uppfattning att den, i en webmiljö, är meningslös utan funktion. Och en förändring behöver imho vara tydligt kopplad till en förbättring; när design ändras primärt i syfte att förnya och funktionaliteten först i efterhand lyfts till tidigare nivå, då är man ute på hal is. Att en design är 15 år gammal är helt enkelt ingen anledning i sig till att byta.

Här blir jag litet orolig över förstasidan. Jag uppfattar att formen gått i en designriktning där "luftighet" eftersträvas på bekostnad av överblick. En smal och gles mittremsa som jag måste scrolla och scrolla för att få överblick över ger faktiskt ingen förbättring av läsupplevelsen, alls.

Redan den vy jag skriver detta i, forumvyn, utnyttjar mindre än hälften av bildskärmens bredd. Utsidans forum är inte ensamt om detta, men det känns lika feltänkt varje gång. En "normal" bildskärm är sedan rätt många år åtminstone 1980 pixlar bred. En webbdesign som bara använder ca 900 pixlar funktionellt känns litet feltänkt imho.

Sen är förstås innehållet det viktiga. Men när formen blir ett hinder för funktionen snarare än att underlätta den, så ryggar jag litet.
 
Tycker designen och storleken på texten mestadels är bra. Det enda konstiga är att jag kan dra hela sidan åt vänster och det kommer fram ett tomutrymme på högersidan.

Jag läser och skriver ca 80% från telefonen. Skönt med sidor som funkar bra där, det gjorde den förra också, men denna version känns mer anpassad för det, trots buggen med högermarginalen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.