Utrustningspriser i Chamonix?

En kort fråga:

Är det värt att släpa med sig all utrustning ner,`jag har alltså tänkt gå "standard-leden" jag ändå har tänkt köpa ny inom en snar framtid här hemma?
Alltså: är det stor prisskillnad?
Tack på förhand/Smilla

[Ändrat av prisma 2001-03-07 kl 17:25]
 
Kolla på http://www.cham3s.com

Det är dessa priser som Coquoz, Snell Sports och de andra stora butikerna håller. Men man kan hitta billigare utrustning (tex Camp och lite okända märken) på stället "ovanpå" Le Garage (har jag för mig).

/Magnus
 
Köp inte på Technique Extreme

Stället ovanför Le Garage heter Technique Extreme och säljer de BILLIGASTE prylarna i hela Cham.

Tyvärr är det oxå de SÄMSTA! De säljer såna skumma mären som Marlow rep, Kong kilar och friends, Frendo karbiner, Triop skor och Austri alpin... Det enda man kan hitta där är lite trevliga Edelridprylar...

Ibland hittar man bra märkesprylar där men oftast är det riktigt dåligt. Särskilt de prylar som de "designat" själva är det sämsta som har tillverkats.

Helst köper man prylar hos Snell eller Couqoz, jag befinner mig här för närvarande och kan kanske bidra med nån slags prisinfo om du säger vad du ska ha för prylar...

/Niklas, utsidan
 
Vad är dåligt då?

Men Niklas,
Vad innebär sämst då? Så länge prylarna uppfyller UIAAs krav så är det väl mest en fråga om design och funktionalitet?

Vad är det för fel på kongkilar t.ex? Som en gammal gubbe sa: "Det är svårt för ett järnspett att krångla". Hur kan en så enkel sak som en kil vara dålig? Inga rörliga delar, bara wire och ett metallstycke. Hur kan en vanlig sketen karbin vara dålig på ett eller annat vis?

Allt är ju en fråga om pris som med all utrustning. Klart man vill ha key-lock-karbiner. Nu har jag inte alltid råd med det utan tar ibland en "fusk"-key-lock istället, eller en vanlig. Naturligtvis blir den inte sämre för det...
Är RollsRoyce bättre än Volvo? Vad innebär bättre?

/M
 
Hejsan!

Tack för hjälpen!

Jag är kanske främst intresserad av ett par nya storskor.
Har kikat lite på ett par Koflach Vertecal, eller Expedition...

Har du möjlighet att kolla upp priser på dessa skulle jag vara väldigt tacksam!

Hur länge stannar du i Chamonix?
Som det ser ut nu så kommer jag ner inom en månad..

mvh/Smilla
 
Hade härmed tänkt svara på två frågor, i tur och ordning:

1. Vad är dålig utrustning? Det kanske inte framgick så tydligt i mitt första inlägg, men det de har på Technique Extreme eller vad det hette ovanpå Le Garage är inte skräp, det är sämre än så. De gör ryggsäckar, kläder mm som får leksakerna man hittar på B&W eller Biltema eller närmaste bensinmack att framstå som rena expeditionsutrustningen av bästa kvalitet... Dock KAN man där hitta lite billiga klätterprylar (en kompis köpte en standardhjälm från Camp och några friends mycket billigt), men det är absolut ingenting att räkna med och bara en chansning om man ändå har vägarna förbi.
(Dock har jag hört rykten om att Kong har smällt upp en ny fabrik i USA som licenstillverkar karbiner från Petzl, någon som vet om detta stämmer????)

2. Koflach Vertical kostar 1275 FFR. Du kan som sagt själv kolla priserna på http://www.cham3s.com. (Det billigare priset gäller bara om man inte bor i en EU-stat och gäller alltså varken för oss eller i Chamonix. Hmm, skulle det inte bli BILLIGARE om man är med i EU...) Man kan oxå beställa en katalog, men de har naturligtvis mycket mer prylar på plats i butiken.

Ha're bra i Chamonix, själv åker jag oxå ner om ca en månad.

MVH
/Magnus
 
Dåliga Prylar?????

Kan ärligt säga att jag har ingen erfarenhet av Kong-Kilar men däremot har jag ett par Frendo-Karbiner & det är nog dom bästa karbinerna jag har. Har även kört med Triop skor dom senaste 4 åren. Billiga, Bra, Slitstarka. Skorna behöver inte heta Boreal & kosta 1000 kr för att vara bra.
 
Technique Extreme o billiga prylar i Cham

När jag var i Cham förra säsongen så blev Technique Extreme prylarna (deras egentillverkade ryggor mm) lite kult, några polare hade deras pannband på sig på toppfotona från Mt Blanc. Själv köpte jag en rygga (väl medveten om den usa kvaliten) för 100 franc som faktiskt håller ännu.

Annars vad det gäller handla prylar så finns det två ställen nere i Sallanches (precis nedanför Cham dalen) som man närmast kan likna vid stormarknader för sport o fjällprylar, Au vieux campeur och Decathlon. De är i regel mycket billiga och välsorterade. Har man ingen bil är det enklaste sättet att ta sig dit att lifta ner från Chamonix.

Mvh Christian
 
Karate Christian

Jag tycker de ovanstående inläggen beskriver problematiken ganska väl ...

När ett friluftsmärke blir kult för att det är extremt dåligt... Ja... vad kan man säga.

Vilka prylar år dåliga? Skulle du satsa ditt liv på en Kong-friend? Det skulle inte jag, oavsett hur UIAA godkända de är! Skulle du köpa ett rep som väger upp emot 80g per meter? Och som påstås vara ett dryrep men som blir lika våt som en wettex när det duggregnar??

Skulle KONG licenstillverka PETZL? F-n då kan man bara köpa BD i fortsättningen då ;-)

Hör gärna av er när ni kommer ner till cham, mitt nummer är: 04.50.53.06.57 och jag stannar till mitten av April... Kanske återkommer jag i Juli... Vem vet?


/Niklas
 
Kong/Petzl

Det är snarare så att Petzl tillverkar på licens av Kong.
Kong har patentet på Key-lock.

/Örjan ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
kluts Medboende och/eller klätter- samt skidintresserade i Chamonix Alpin / Bigwall 2
metrotiger Chamonix i slutet av juni Alpin / Bigwall 1
seon Svensk klättrare omkommen i Chamonix? Alpin / Bigwall 2
E9climbing PGHM - Riktiga Räddningsuppdrag i Chamonix Alpin / Bigwall 15
Dillesan Någon i Chamonix 23-30 mars? Alpin / Bigwall 0
Millow Reseberättelse från Chamonix 2012 Alpin / Bigwall 2
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
Dillesan Spendera sommaren i Chamonix? Alpin / Bigwall 5
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Tovo Alpinism i Chamonix v.17 Alpin / Bigwall 0
Edvin m Alpin förare över Chamonix området? Alpin / Bigwall 2
diluruf Ny guide över Chamonix! Alpin / Bigwall 6
johre Väderförhållande i Chamonix / Mt Blanc Alpin / Bigwall 1
Maskinen Arets första sommartur i Chamonix... Alpin / Bigwall 4
avslut090330 Arets sista vinterturer i Chamonix Alpin / Bigwall 18
avslut090330 Lysande forhallanden i Chamonix Alpin / Bigwall 0
Jesper S PD - PD+ i Chamonix Alpin / Bigwall 7
plommon1 Bra, billigt boende i Chamonix under sommaren Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
owahlund Alpin klättring i chamonix Alpin / Bigwall 5
linkis Kort alpinkurs i Chamonix? Alpin / Bigwall 2
160270 Billig boende chamonix/argentiere? Alpin / Bigwall 4
karlssonhenrik Temperatur Chamonix september? Alpin / Bigwall 2
PerHenrik Guidebok för Chamonix Alpin / Bigwall 9
brolle Söker boende i Chamonix 27 juni - 4 Juli Alpin / Bigwall 0
PerHenrik Bästa tid för klättring i chamonix Alpin / Bigwall 13
osse26 Geneve- Chamonix Alpin / Bigwall 4
bjorn_osterlind Klättring i Chamonix Alpin / Bigwall 2
PerHenrik Snö i Chamonix? Alpin / Bigwall 0
ÄventyrsUffe Nybörjarturer i Chamonix med omnejd? Alpin / Bigwall 9
mrwest Klättring i Chamonix? Alpin / Bigwall 2
peon Snöförhållanden i Chamonix Alpin / Bigwall 3
SWE3171 Klatterpartner i Chamonix! Alpin / Bigwall 2
peon Köpa utrustning i Chamonix? Alpin / Bigwall 7
Ebony Plats i bil från Chamonix! Alpin / Bigwall 1
Ubbe75 Chamonix 2003 Alpin / Bigwall 1
echocharlie Bil till Chamonix v32! Alpin / Bigwall 0
Ebony Boende i Chamonix! Alpin / Bigwall 0
krille9 Chamonix-Mont Blanc Alpin / Bigwall 5
detomazo chamonix Alpin / Bigwall 1
MårtenJ Chamonix Alpin / Bigwall 3
matterhorn Chamonix länk Alpin / Bigwall 3
baaka Chamonix Alpin / Bigwall 1
Camping i Chamonix Alpin / Bigwall 0
Plats i bil till Chamonix i juni. Alpin / Bigwall 0
Lediga platser i bil till Chamonix! Alpin / Bigwall 0
Res kompis till Chamonix sommar 2000? Alpin / Bigwall 0
Chamonix 17/1 (Plats i bilen) Alpin / Bigwall 0
boende i chamonix Alpin / Bigwall 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.