Hade härmed tänkt svara på två frågor, i tur och ordning:
1. Vad är dålig utrustning? Det kanske inte framgick så tydligt i mitt första inlägg, men det de har på Technique Extreme eller vad det hette ovanpå Le Garage är inte skräp, det är sämre än så. De gör ryggsäckar, kläder mm som får leksakerna man hittar på B&W eller Biltema eller närmaste bensinmack att framstå som rena expeditionsutrustningen av bästa kvalitet... Dock KAN man där hitta lite billiga klätterprylar (en kompis köpte en standardhjälm från Camp och några friends mycket billigt), men det är absolut ingenting att räkna med och bara en chansning om man ändå har vägarna förbi.
(Dock har jag hört rykten om att Kong har smällt upp en ny fabrik i USA som licenstillverkar karbiner från Petzl, någon som vet om detta stämmer????)
2. Koflach Vertical kostar 1275 FFR. Du kan som sagt själv kolla priserna på
http://www.cham3s.com. (Det billigare priset gäller bara om man inte bor i en EU-stat och gäller alltså varken för oss eller i Chamonix. Hmm, skulle det inte bli BILLIGARE om man är med i EU...) Man kan oxå beställa en katalog, men de har naturligtvis mycket mer prylar på plats i butiken.
Ha're bra i Chamonix, själv åker jag oxå ner om ca en månad.
MVH
/Magnus