Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det?

Too late..

Tips ang. foppa tofflor. Välj gärna en modell utan ventilationsöppningar i tårna, blir mindre blött om fötterna om du går i dagg- eller regnvått gräs. Jag hittade våra fejk foppa på Coop Forum för 59kr, väger 220g i strl 38.

Har redan hunnit köpa ett par på netto för 49kr, MED hål. Men vikten är bra, ca 200 g som du skriver =) sånt gör mig glad =)
 
En sak man bör du göra om du hinner med innan resan - packa allt du har tänkt att ha med och även till hunden, se till att du får till vikterna som du räknat med - ut på något trevligt ställe - vandra halv till hel dag - om så bara runt i et stor cirkel - slå upp tält, övernatta - gå minst en halv dag till.

en sådan generalrepetition är bra för att se att allt fungerar, skor funkar likaså ryggsäck och inte skaver, tält funkar, sovsäck med huvudkudde funkar, du fryser inte, att du fick med dig en liten ficklampa/pannlampa i allafall och något att läsa - du orka med vikten utan allt för stor obehag (även om du kommer vara ganska sliten på kvällen, i allafall första kvällen) - hitta ställen där det klämmer och skavet och annat, myggmedlet är kanske helt plötsligt väldigt viktigt - kanske upptäcker att den där kamelpåsen med slang i ryggsäcken är mycket bra att ha då det är ont om bra vatten - men också att det väger att bära vatten. dels också finna grejor i packningen som du inser att du aldrig kommer att röra under färden och kan lämnas hemma och andra grejor som du inser att du måste ha men missat att få med.

Det här med vatten är viktigt och behovet svårbedömt i början då kroppen signalerar alldeles försent när man är ovan och första dagen gick flera i gruppen uttorkade fast man tycket att man drack som kalvar och rastade ofta (det var iofs varmt då) - man sover väldigt dåligt och nästan febrigt om man är uttorkad trots att man tycker sig ha druckit upp sig så att man nästa spyr innan läggdags och återhämtningen tar tid, en eller ett par påsar vätskeersättning kan spara mycket återhämtningstid.
 
Senast ändrad:
Tejp

En rulle lekuplast, den där 50 mm breda, hudfärgade rullen skall med, skyddar fötter, lagar regnjackan, tältet och jag har tom sett någan täta en kanot med den och duger till att stoppa blödningar mm..... Skulle jag aldrig åka utan. Väger inget om du tar den som ett första förband som bör varamed i alla fall.

Slalomstav eller en lätt ishacka, modell för glaciärvandring är något att tänka på men det beror på terrängen. ett tredje ben kan rädda dig från stukningar.

Och skall du ut i den riktiga vildmarken skulle jag packa ner en lite kompass oxå... men på leder kanske du kan spara dessa gram men jag skulle inte göra det.
 
Nej och ja.

...
Kan jag dra ner någonstans?
...
Kommer jag att orka släpa på 25 kg?
...

Jag tror att den enda som kan svara på det oavsett hur detaljerad packlista du skickar är du själv.
Vore det inte klokt om du funderar över vikten att prova en kortare sträcka, kanske 10-20 km.
Efter den sträckan den enda som då kan svara på det hela borde ju vara du.
Det gäller ju även vad du kan/bör dra ner, vi är olika, det som är överflöd för mig, kanske är extremt lite för dig.
Det som är tungt för mig kanske är väldigt lätt för dig.

På något sätt kanske det sunda förnuftet borde kunna vägas in.

Eller för att vara tydligare.
Antag att det finns två personer, bägge väger 70 kg.
Varav den enas har mer muskler och bättre kondition än den andra, men den andra däremot har större vilja och mer jävlar anamma.

Vem orkar bära mest och längst, vem har med för lite respektive för mycket.

Ibland kan jag nog tror att det kan vara klokt att försöka tänka efter och försöka känna sig bättre än eventuellt trådsvarare gör ...

Frågor av typen orkar jag, har jag mer för mycket är lite av typen, om jag är skitnödig, vad gör jag då ...
 
Tungt

att du orkar tror jag, men det är ju inte riktigt det som är det viktiga, jag har burit 50 kg, mest på platt mark men det är inte roligt alls, allt över en fjärdedel av kroppsligen tycker jag är mycket!

18,6 kg hade jag när Min fru och och jag var och gick med Min son (då 1 år) runt Salto och då hade vi stora tältet med absid, tygblöjor, och annat jox! Jag bar tält, kök, två sovsäckar, två liggunderlag... Frun bar sonen+ sonens saker tot 17,8 kg. Och här var det volymen inte tyngden som var problem när vi skulle packa eftersom bärstolen har så litet packutrymme!

lätta sovsäckar brukar vara bra, våra väger ca 1300 g tillsammans! Och då har frun en -8 säck då hor frusen av sig! KÖksprylarna kan man enkelt lätta, kör med ett MSR pocket rocket kök (85 g inkl packlåda och tändare) ETA Power kastrull 221g, träsked 10 g, tallrik 19g styck, vikkåsa 25 g styck.

Hundarna 2 Sibirian huskeys bar sin egen mat + våran, de brukar bära 6 kg var och då är kanske hälften deras egna grejor. Fördelen med en polarhund är att man inte behöver några täcken på dem på sommaren, vi brukar köra med en liten filt/täcke på vintern.

till hundarna har vi med väskor, mat, långlina, ett flexikoppel, en draglina, tasskydd, matkåsa, vattenkåsa, 2 kabiner - totalt 2300 g per hund.
 
Senast ändrad:
Kul att se att du ger dig ut! Och att du vågar ta bort lite av packningen + har möjlighet att införskaffa lite nytt. Hoppas det går bra med hunden på broarna (hittade du förresten någon att öva på? Tänker på en av dina andra trådar och mina bilder).

Jag har givit mig av från Staloloukta med 27kg i ryggsäcken, kompisen hade 32kg. Det var inte speciellt kul kan jag säga. Det gick långsamt och var lite surt mellan oss, dessutom regnade det... Men efter drygt två veckor i Sarek så vägde ryggsäckarna bara 15 resp 16kg när vi klev på båten mot Ritsem - maten var ju uppäten... Så visst klarade vi det men det var tankarna i början på att det skulle bli lättare som höll iaf mig uppe. Att gå med 25kg hela tiden hade nog gnagt lite grann i mitt huvud. Som skrivits tidigare så finns vissa saker ibland att köpa i stugorna du passerar men andra saker skulle jag inte chansa på. Du kan ju alltid chansa - ta med dig saker som du inte skulle "gråta blod" över om du känner att du vill lämna i någon stuga. Lämna saker kan man alltid göra - improvisera kan man göra ibland - vissa saker kommer man förbanna att man inte fick med sig...

Lycka till!
 
Hej
Jag går också med hund och jag vill bara påminna dig om något positivt - din hund bära sina väskor hela vandringen och det bästa är att ha samma saker i väskorna hela tiden så det är samma vikt i båda sidoväskorna. 5 kg för din stora hund låter väldigt lite men hur som helst så bär hon 5 kg varje dag - så efter ett par dagars vandring så har du mycket lättare packning. Jag har dock alltid med mig tasskydd och det har räddat oss ett par gånger när tassarna gått sönder.
Lycka till!!
 
Kul att se att du ger dig ut! Och att du vågar ta bort lite av packningen + har möjlighet att införskaffa lite nytt. Hoppas det går bra med hunden på broarna (hittade du förresten någon att öva på? Tänker på en av dina andra trådar och mina bilder).

Jag har givit mig av från Staloloukta med 27kg i ryggsäcken, kompisen hade 32kg. Det var inte speciellt kul kan jag säga. Det gick långsamt och var lite surt mellan oss, dessutom regnade det... Men efter drygt två veckor i Sarek så vägde ryggsäckarna bara 15 resp 16kg när vi klev på båten mot Ritsem - maten var ju uppäten... Så visst klarade vi det men det var tankarna i början på att det skulle bli lättare som höll iaf mig uppe. Att gå med 25kg hela tiden hade nog gnagt lite grann i mitt huvud. Som skrivits tidigare så finns vissa saker ibland att köpa i stugorna du passerar men andra saker skulle jag inte chansa på. Du kan ju alltid chansa - ta med dig saker som du inte skulle "gråta blod" över om du känner att du vill lämna i någon stuga. Lämna saker kan man alltid göra - improvisera kan man göra ibland - vissa saker kommer man förbanna att man inte fick med sig...

Lycka till!

Hej! Jo, det blev nödvändigt att skaffa lite nytt, hade lega på nästan tre kilo mer annars... Har hittat lite broar och spångar och det går definitivt bättre och bättre för vovven =) Har räknat med att lätta ca 600-700 g/dag, kanske lite mer om jag lastar över på hunden, så det är väl det som håller mitt mod uppe =P Har verkligen försökt att tänka genom och planerat att använda allt (förhoppningsvis inte förstahjälpenkittet dock), och det kommer ju även att minska vikten lite.

Tack =)
 
Hej
Jag går också med hund och jag vill bara påminna dig om något positivt - din hund bära sina väskor hela vandringen och det bästa är att ha samma saker i väskorna hela tiden så det är samma vikt i båda sidoväskorna. 5 kg för din stora hund låter väldigt lite men hur som helst så bär hon 5 kg varje dag - så efter ett par dagars vandring så har du mycket lättare packning. Jag har dock alltid med mig tasskydd och det har räddat oss ett par gånger när tassarna gått sönder.
Lycka till!!

Vad kul att du åxå går med hund! Vad har du för hund/-ar? Hon kommer att bära maten och om jag mäter rätt så kommer det bara att skilja ca 150 gram mellan säckarna som mest (har delat upp dagsgivan på två större mål morgon och kväll och ett lite mindre mitt på dagen). Jo, egentligen ska hon enligt sin vikt kunna bära 13 kg(!), men hon är inte färdigvuxen och vi kom igång lite sent med ryggsäcksträningen... Sen ryms det inte så mkt mer än hennes mat i klövjan just nu... Har köpt skor från Ruffwear som jag tänkte kränga på henne i förebyggande syfte om det behöv, men även när skadan redan är skedd. Hur är det vid vad förresten? Har det gått bra för din hund/-ar att passera dom?

Tack =)
 
Jösses vad tungt med 25 kg! Jag är lite kortare än du jag tyckte mina 17 kg var överjävligt tungt att bära det första dagarna, jag är ändå hur vältränad som helst men ganska ovan vid att bära. Annars hade vi nog i stort samma saker med oss minus hundsakerna. Strunta i termosarna, med vatten väger de massor - lägg köket överst istället så du lätt kommer åt det.

Maten väger mest. Ta med dig så du klarar dig mellan stugorna och handla vad du behöver till nästa stopp där är mitt tips. Jag vill minnas att där faktiskt fanns även hundmat till försäljning, om din hund inte är kräsen kanske den annars kan äta typ bullens pilsnerkorv eller annan mäniskomat ett par dagar?
 
Hej!
Jag är kille, 190 cm lång och ganska smal. Jag bar på 21 kilo från kvikkjokk till salto med några avstickare. Det var ganska tungt i början men allt eftersom maten försvann och jag vande mig var det inga problem.

Jag vandrade med min tjej, vi hade två gasbehållare, totalt 450 g med oss för 9 dagar, vi åt varm mat morgon, middag och kväll och vi behövde inte börja på den andra behållaren. Så jag tror att du kan skippa t-spriten. Du kommer ju gå förbi stugor, där finns både mat och bränsle(inte i alla men du kan ju ringa till de som ligger mot slutet och dubbelkolla). Är också vegetarian, så vi hade med oss alla maträtter+ ris/pasta/mos. Du kan lätt skippa ris/pasta/mos de dagar du går förbi stugor där de har dessa att köpa, i alla fall pasta och mos. Vi hade med oss både blå bands "veggo"rätter och sojaprotein. Sojaproteinet är super eftersom det sväller mycket och inte väger så mycket, men du kan nog skippa några dagars varma koppen och liknande för att köpa det i stugor. Det är ju såklart mycket dyrare än i affär, så det beror på hur tight budget du har. Jag skulle rekommendera att du tar med cash, men de tar kort också. Old school-style.

Och som de andra nämnt, skippa thermos, det är bara bra på dagsturer.

Vilken duktig hund du har! Jag skulle också vilja vandra med hund! Lycka till!
 
Hej!

Jag vandrade med min tjej, vi hade två gasbehållare, totalt 450 g med oss för 9 dagar, vi åt varm mat morgon, middag och kväll och vi behövde inte börja på den andra behållaren. Så jag tror att du kan skippa t-spriten. Du kommer ju gå förbi stugor, där finns både mat och bränsle(inte i alla men du kan ju ringa till de som ligger mot slutet och dubbelkolla).

Som jag nämnde förut, på den sträckan på tänkt vandra finns det proviant att köpa vid varannan stuga, ex Alesjaure, Sälka och Kebnekaise. Utnyttja den möjligheten och bär mindre från start för att få en skönare vandring. Även gas finns att köpa i dessa stugor, så det räcker med en 230g gasbehållare i packningen. För oss två personer räcker 230g i fyra dygn, och då snålar vi inte när vi lagar mat. På länken nedan ser du vad som finns till försäljning i dessa stugor:
http://www.svenskaturistforeningen.se/PageFiles/17800/prislista fjällstugorna vinter 2012.pdf
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.