Utrustning för utrymning av höghus

Utanför trådens ämne:

GustavOH: Det här med ”mental kastrering” av folket så att de inte ska göra motstånd mot de stora drakarnas dolda planer var inte riktat mot dig. Det syftar på en tänkbar strategi som ligger långt ovanför våra huvuden.

Alla utan skygglappar ser vartåt det barkar för landet. Och att nästan ingen vågar säga ifrån. De som ser detta förstår vad som menas med ovanstående tänkta strategi.

För att komma ner på konkret friluftsnivå: Vad händer med barn som inte fått klättra i träd? De blir en rädd generation som säkert tycker att trådens ämne med firning ligger bortanför deras förmåga. Parad med en allt tilltagande flockmentalitet pådriven från högre ort blir det suspekt att göra egna preppingförberedelser som går utanför det som MSB rekommenderar.
 
Utanför trådens ämne:

GustavOH: Det här med ”mental kastrering” av folket så att de inte ska göra motstånd mot de stora drakarnas dolda planer var inte riktat mot dig. Det syftar på en tänkbar strategi som ligger långt ovanför våra huvuden.

Alla utan skygglappar ser vartåt det barkar för landet. Och att nästan ingen vågar säga ifrån. De som ser detta förstår vad som menas med ovanstående tänkta strategi.

För att komma ner på konkret friluftsnivå: Vad händer med barn som inte fått klättra i träd? De blir en rädd generation som säkert tycker att trådens ämne med firning ligger bortanför deras förmåga. Parad med en allt tilltagande flockmentalitet pådriven från högre ort blir det suspekt att göra egna preppingförberedelser som går utanför det som MSB rekommenderar.

Vissa misstag bör man göra själv, som att som barn ramla ner från ett lagom högt träd eller cykla omkull och skrapa knäna. men andra misstag bör man inte göra själv (man kan lära av andra utan att prova själv), som att falera då man provar att fira sig ner från sjunde våningen med lite instruktioner från ett webforum.
Det tycker jag inte är att förse någon med skygglappar, det är att vara medmänsklig och dessutom bespara samhället vårdkostnader (som jag som skattebetalare får vara med att dela på).
Att det skulle anses suspekt att preppa mer än MSB rekommendar, har jag inte hört förrut och det avfärdar jag som konspirationstanke. Det är väl bra om alla är förberedda på kriser, på ett sätt som inte innebär att utsätta sig för fara (vilket jag tycker balkongfirning är).

/Patrik
 
Har firat mig ner flera gånger.

Förbered ett fast ankare inomhus åvan balkongdörren.

Vill du vara säker, fäst ytterligare ankare så du har 2 oberoende fästpunkter.

En klätterlina eller 2. Ska ni vara en familj o nån får panik o fastnar så har du en extra lina för att hjälpa.

Några selar o bromsar o du e hemma.

Och självklart ska du ÖVA, båda under dagsljus o i mörker (tex förbundna ögon men med nån som bevakar och håller koll på säkerheten.

Kör hårt!
 
Utan övning är det nog i mina ögon omöjligt att få ner en familj med rep, sele och broms. Befäst övning skulle jag hellre skriva. Det bästa är att invänta Räddningskårens snorkel. Själv skulle jag aldrig mera bosätta mig över våning två, 7,5 m gränsen är vad kroppen klarar om man gör rätt och är övad.
Räddningsövningar är inget man lägger rep, selar och bromsar i en väska och bara tar fram när det väl brinner. Så fungerar inte vi.
 
Och självklart ska du ÖVA, båda under dagsljus o i mörker (tex förbundna ögon men med nån som bevakar och håller koll på säkerheten.

Kör hårt!

Självklart skall du oxo öva att göra det med bara en hand, eftersom den andra kan jo blir bortsprängd under branden. För att simulera det på ett bra sätt, ta en kastrull med kokande vatten, stoppa ner ena handen i 10 sekunder och sen utför riggning och firningen neråt. Eftersom rädsla och smärta påverkar din förmåga att hantera kritiska situationer, så är det bra att öva på detta. Lycka till!

PS. Det där med förbundna ögon, använde du ögonbindel eller drog du bara foliehatten lite längre ner över pannan? DS.
 
Ett exempel på att det går, i varje fall att öva:



Thure

torgny.JPG
 
Kul att det börjar skrivas om det jag frågade om!

Trodde först att jag hade trampat i ett jordgetingbo med min fråga.
Tack alla som kommer med konkreta förslag och för frågan framåt!
Välkommen Bug_x! Du behövs i sådana här samtal, fortsätt gärna skriva på forumet.
Och tack Utesimmaren för ditt civilkurage som hållit tråden på banan.

Låt tråden handla om klätterutrustning för utrymning föra alla som har behov av det.

Ett av de stora valen verkar vara typ av firningspryl. De självlåsande verkar vara väldigt säkra.

Fästpunkt ska absolut förberedas i förväg tänker jag. Här finns många varianter beroende på hur bostaden ser ut. Flera tips har kommit i tråden. Fortsätt gärna diskutera det för olika typer av lägenheter så att så många som möjligt får användbara tips.

Att ha repet mm i säck på det sätt som Micke C skrev var ett smart tips om man är själv. Om allt är förberett och man övat gissar jag att man är på backen väldigt snabbt.
 
Självklart skall du oxo öva att göra det med bara en hand, eftersom den andra kan jo blir bortsprängd under branden. För att simulera det på ett bra sätt, ta en kastrull med kokande vatten, stoppa ner ena handen i 10 sekunder och sen utför riggning och firningen neråt. Eftersom rädsla och smärta påverkar din förmåga att hantera kritiska situationer, så är det bra att öva på detta. Lycka till!

PS. Det där med förbundna ögon, använde du ögonbindel eller drog du bara foliehatten lite längre ner över pannan? DS.

Ett annat prov på samma utbildning var att montera, felsöka sant klä sig korrekt för rökdykning i ett mörkt rum. Komplett med andningsskydd mm. Handlar om att visualisera sig utan att se nått.

Så foliehatt kan du vara själv!

Jag resonerar inte kring behovet att kunna fira sig ner från en lägenhet eller om det är en förmåga som är vettig att ha.

Jag resonerar kring utrustning och lämplig nivå på utbildning och vad man bör kunna vid övning för att ha nån möjlighet att genomföra det under stress i en pressad situation.

Mvh
 
Och känner du dig säker är firnings 8 najs.

Men släpper du går det väldigt fort... rekommenderas inte.

Kör du tex en petzl ID decender så har den en anti panikfunktion, är den riggad korrekt så är den idiotsäker.

Och är balkongen verkligen den bästa platsen för dig?

Ett stort fönster där du kan fästa fästpunkten åvanför inomhus och få en liten vinkel ut så kan det vara lättare att kliva ut. Har du en rak väg neråt så mindre att fastna i också.

Prova att besöka en klätterhall och känn hur det är att sitta i en sele mm.
 
Man kan nästa tro att en del som som agenda att reducera befolkningen genom att uppmuntra till farliga aktiviteter.

Om man tycker nåns argument ser konstiga ut så kan man titta på vad personen i fråga har skrivit för övriga inlägg i forumet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Aros Vart köpa utrustning? Klättring allmänt 9
Laida Hyra utrustning för att klättra Klättring allmänt 2
M33 Kvarglömd utrustning Vårdberget 16/8 Klättring allmänt 2
Shama Utrustning nybörjare Klättring allmänt 8
ölmefors Hittad utrustning Klättring allmänt 1
moiran Utrustning för veka Klättring allmänt 15
Henrik.H Nybörjare utrustning Klättring allmänt 26
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
3056Claesson Repellering med utrustning Klättring allmänt 38
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
Kolkritan Utrustning upphittat på Vårdberget Klättring allmänt 0
Ankaan Duger denna utrustning? Klättring allmänt 2
7S Utrustning till "tillämpad klättring" Klättring allmänt 6
Millow Utrustning för en nybörjare på led Klättring allmänt 48
Carolina76 Utrustning för Sydpelaren, Stetind Klättring allmänt 13
pasfocli Kvarglömd utrustning Vårdberget Klättring allmänt 1
Sweavenger Via Ferrata - hyra utrustning i dolomiterna Klättring allmänt 5
Jones Utrustning upphittad i Häggsta 23/4 2011 Klättring allmänt 0
luktafotogen Bisarr utrustning? Klättring allmänt 29
paffen Transportav utrustning Yosemite 2011 Klättring allmänt 13
KristianMattiasson Vad kostar komplett utrustning? Klättring allmänt 25
elias.08 Klättring/utrustning i Barcelona Klättring allmänt 5
Peter Lundkvist Lämnad utrustning på Beatelund Klättring allmänt 0
guscha Utrustning/krav för slackline/highline Klättring allmänt 0
klattring utrustning upphittad i häggsta den 19e Klättring allmänt 0
elfizz Tappad utrustning! Klättring allmänt 23
emmis_n Köp av utrustning Klättring allmänt 3
Lollan "Bäst före"-datum på utrustning Klättring allmänt 15
apfaktor Tappad utrustning Klättring allmänt 13
climbingfreaks Komplettera ny utrustning Klättring allmänt 5
Bergström Utrustning för soloklättring Klättring allmänt 28
Henriko Alpin utrustning Klättring allmänt 1
leosmi Utrustning för klättring i Dolomiterna Klättring allmänt 6
rebuz Utrustning Klättring allmänt 3
i-am Clogging, erfarenheter av utrustning??? Klättring allmänt 4
Ehlana Utrustning som behovs Klättring allmänt 4
Sivert Rengöring av utrustning? Klättring allmänt 10
stefkar Utrustning i Barcelona? Klättring allmänt 4
Lottisen utrustning? Klättring allmänt 4
Hinka Snap utrustning ? Klättring allmänt 1
sagaramatha Utrustning i Alperna eller i Sverige? Klättring allmänt 1
21 försvunnen utrustning skevik Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 2
Via Ferrata- utrustning Klättring allmänt 5
Utrustning till Nissedal Klättring allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.