Utrustning för utrymning av höghus

Jag är i övre medelåldern, vill jag tro, och inte särskilt vältrände men inte heller klen.
Jag har övat evakuering från borr-riggar med de till buds stående medel där finns.
Bl a används rep typ gymnastiksal i skolan med eller utan knutar och det är inget man med lätthet klättrar ned för.
Man blir fort motiverad att släppa taget, och då är det i o f s vatten under men jag tror att en otränad repklättrare släpper taget rätt fort även om det är asfalt under.
Och att träna upp familjemeddlemmar att använda repbroms mm så att de kan använda det i nöd tvivlar jag på.
 
När alternativet är att bli innebränd gäller helt andra spelregler än i vardagslivet. Ditt mod kommer dessutom att öka väldigt mycket. (Tänk på alla som hoppar mot marken.) Någon form av förberedelse är bättre än ingen.

Hamprep har föreslagits och diskuterats. Här kan jag ge ett tips: Häng en tyngd på ca 20 kg i botten av repet. Vira ett ben runt repet, det ger stor bromsverkan. Använd arbetshandskar.

Är man så motiverad att man skaffar klättergrejer fixar man säkert också att lära sig hur de ska användas. Det är inte raketvetenskap som någon skrev. Läs på och öva under säkra former eller be någon kunnig att visa. Eller gå kurs om du känner för det. Ett av flera sätt att öva säkert är att göra det på måttlig höjd över djupt vatten. Vid landning kan man dra fram en gummibåt fäst i repet om man inte vill bli blöt.

Budgetförslag till den sportige:
- Billigaste klätterselen, gärna ovadderad och ställbar i alla storlekar.
- Firningsåtta eller liknande enkel broms. Kräver handskar och övning. Läs nedan.
- Billigaste klätterrepet, minst 10 mm, gärna grövre.
- Billigaste skruvkarbinen för klättring mellan sele och firningsåtta.
En säker fästpunkt måste ordnas.
Vid skarpa kanter måste repet skyddas med t.ex. en vikt matta.
(Att fira sig med firningsåtta är ingen lek, måste läras, gärna bottensäkras.)

Lite dyrare förslag till den säkerhetsmedvetne:
Samma som ovan, men byt ut firningsåttan mot en ”Petzl ID” som är ett idiotsäkert yrkesverktyg eller en ”Petzl Rig” som är nästan lika säker. Någon slinga och karbin kan tillkomma vid infästningspunkten.

Med det sista alternativet kan man lätt komplettera med lite prylar för att även kunna klättra upp för repet om man skulle vilja det i andra sammanhang.

Öva gärna, men då måste man ovillkorligen skaffa nödvändig kunskap. Öva inte med firningsåtta över mark utan någon backup så som t.ex. bottensäkring. Firningar har orsakat en hel del olyckor.
 
Med dina begåvade tips kommer du säker rädda någon som hamnar i en situation där det krävs nerfirning som absolut sista utväg.
Men på vägen dit kommer väldigt många skadas eller dödas när de som amatörer plötsligt vill leka Spiderman på husfasaden.
Att en erfaren klättrare kan ha detta med i sin repertoar är inget märkvärdigt, men att rekommendera att oerfarna personer utan den minsta aningen om ämnet skaffar sig klätterutrustning och börjar öva med den är närmast kriminell. Som jag tidigare skrev är det en sak att fira ner sig med ensamrätt till repet under kontrollerade former eller att göra det i en panik/katastrof situation där fler vill rädda sig. Du tror väl inte att du har ditt rep i fred i en skarp situation. Läs gärna i GP om brandmannen i som hindrade panikslagna människor från att hoppa helt i onödan.
 
DDeninger:
Du gör helt fel när du påstår att jag säger att personer utan kunskap ska pröva detta. Läs sista stycket där jag skriver att de ”ovillkorligen måste skaffa nödvändig kunskap” och att firningar är riktigt farliga.
 
Precis som DDeninger har jag firat åtskilliga kilometer genom åren.

Trots detta tvivlar jag starkt på att jag oförberedd skulle hinna rigga för en hyfsat säker firning av mig själv på kortare tid än det skulle ta för räddningstjänsten att få fram en stegbil till mitt fönster. Än mindre om jag dessutom skulle fira ned eller assistera familjemedlemmar.

Det är extremt osannolikt att en person som förberett firning från höghus skulle överleva en situation där en person som inte förberett detta omkommer.
Det är tämligen sannolikt att en person som ger sig på att fira sig ned från fönster eller balkong skadar sig allvarligt eller omkommer i en situation där en person som inte försöker fira ned klarar sig bättre.
 
Gällande fästpunkt.
Har man två fönster intill varandra där man vill ut öppnar man båda fönsterna och slår repet genom fönsterna och binder. Det håller garanterat.
Annars kan man slå ett rep runt kylskåpet och välta det i dörröppningen till köket. Det lär också hålla. Allt handlar om att ha en bra genomtänkt plan.

Har du familj och barn så skaffa många rep. Ungarna får du binda fast och fira ner från ovan. Det kan funka på frugan också. Sedan hoppar du själv ut. Tjockleken på repet är väl inte så noga i en nödsituation. Vilket rejält rep som helt funkar det bränner lite i benen och händerna men det får du ta.
 
Mina tips handlar om situationer där alternativet är att bli innebränd som jag skriver i första meningen. Jag ger trådskaparen svar på sin fråga. Att det i andra fall ofta är bättre att vänta på räddningstjänsten är en annan diskussion. Den förs också i tråden.

Jag har i många sammanhang stött på rekommendationer att ha ett eget alternativ för att utrymma från t.ex. fönster på höjd. Det säljs produkter för det. Av alternativen repstege, hamprep med tyngd och firning med Petzl ID är firning säkrast och repstege farligast enligt mig. De första alternativen kräver dessutom att man har rejäl muskelstyrka, det gör inte det sista.
 
När alternativet är att bli innebränd gäller helt andra spelregler än i vardagslivet. Ditt mod kommer dessutom att öka väldigt mycket. (Tänk på alla som hoppar mot marken.) Någon form av förberedelse är bättre än ingen.

Hamprep har föreslagits och diskuterats. Här kan jag ge ett tips: Häng en tyngd på ca 20 kg i botten av repet. Vira ett ben runt repet, det ger stor bromsverkan. Använd arbetshandskar.

Är man så motiverad att man skaffar klättergrejer fixar man säkert också att lära sig hur de ska användas. Det är inte raketvetenskap som någon skrev. Läs på och öva under säkra former eller be någon kunnig att visa. Eller gå kurs om du känner för det. Ett av flera sätt att öva säkert är att göra det på måttlig höjd över djupt vatten. Vid landning kan man dra fram en gummibåt fäst i repet om man inte vill bli blöt.

Budgetförslag till den sportige:
- Billigaste klätterselen, gärna ovadderad och ställbar i alla storlekar.
- Firningsåtta eller liknande enkel broms. Kräver handskar och övning. Läs nedan.
- Billigaste klätterrepet, minst 10 mm, gärna grövre.
- Billigaste skruvkarbinen för klättring mellan sele och firningsåtta.
En säker fästpunkt måste ordnas.
Vid skarpa kanter måste repet skyddas med t.ex. en vikt matta.
(Att fira sig med firningsåtta är ingen lek, måste läras, gärna bottensäkras.)

Lite dyrare förslag till den säkerhetsmedvetne:
Samma som ovan, men byt ut firningsåttan mot en ”Petzl ID” som är ett idiotsäkert yrkesverktyg eller en ”Petzl Rig” som är nästan lika säker. Någon slinga och karbin kan tillkomma vid infästningspunkten.

Med det sista alternativet kan man lätt komplettera med lite prylar för att även kunna klättra upp för repet om man skulle vilja det i andra sammanhang.

Öva gärna, men då måste man ovillkorligen skaffa nödvändig kunskap. Öva inte med firningsåtta över mark utan någon backup så som t.ex. bottensäkring. Firningar har orsakat en hel del olyckor.

Om man nu ska fira ner med en åtta och är ovan så bör man komplettera med ett prusiksnöre runt benslingan och repet som håller fast dig om du släpper lösa änden av misstag. När förste person är nere kan den bistå med nödbromsning genom att sträcka repet nerifårn
Men det kommer också att begränsa din fast nedåt vilket kanske inte är önskvärt vid evakuering. Med mer kunskap kan man nödfira med färre använda delar, t ex med "rätt knut" i låskarbin. Somliga kan knyta sin egen nödsele av en slinga plattband. Andra kan fira sig ner med bara rep i en dulfersits.
Jag är medvetet vag i dessa beskrivningar för att de behöver läras på riktigt, inte bara läsas i ett foruminlägg.
Men jag rekommenderar inte youtube-universitetet för att lära detta, utan en fysisk kurs med en bra klätterinstruktör. Inte heller tycker jag detta bör användas för evakueringsplan. Darwin är tyvärr obarmhärtig i sin sortering.

/Patrik
 
Låter klokt att låta bli att försöka sig på något på egen hand. Varje enskild lägenhet är en egen brandcell som ska stå emot eld i intilliggande lägenhet/trapphus under mycket lång tid. De katastrofer vi sett med hela fastigheter som övertänds har varit felkonstruerade och då vanligen med fasader som tagit eld. En rulle tejp att täta dörren/ventiler med för att stänga ute rök är nog en bättre prepp. Även en bra pall/stol till balkongen för att plockas upp av stegbil kan vara bra att tänka ut innan eftersom man tänker dåligt i stress.

Jag har varit med om en brand i lägenheten ovan mig vid ett tillfälle. Vi märkte av detta när stegbilen hissade stegen förbi vår balkong. Vid ett annat tillfälle hjälpte jag till vid en nästan övertänd lägenhet. Trots detta var den väldigt gamla ytterdörren som vi forcerade bara ljummen på utsidan och till trapphuset hade nog inte branden spritt sig på många timmar.

Skulle man ändå leka med tanken så hade nog en autobelay och helkroppsele till samtliga varit säkrare. Att kliva över kanten, ha koll på broms osv i en stressad situation kräver rätt mycket träning och att dessutom ta med familjemedlemmar är nästan omöjligt. Med autobelay och två som kan hantera det så att man har både en nere och uppe för att hantera barn etc. kanske det skulle vara möjligt. Dock är den sådan historia dyr och jämfört med andra enklare prepp en väldigt dålig investering för ett mycket osannolikt scenario.
 
Jag blir förvånad över tystnaden och motarbetandet i diskussionen. Ser också en väldig ängslighet. Typ hellre brinna inne än bryta mot någon regel. Det här väcker många frågor hos mig.

Några har dock tipsat om både hamprep, repstege och improviserade fästpunkter, det gläder mig.

Till alla som följer tråden men inte klättrar borde jag nog berätta lite om hur repbromsarna i det andra, säkrare alternativet jag föreslog fungerar: De är exempel på självlåsande bromsar. De har ett handtag som man drar i för att åka neråt. Så fort man släpper handtaget stannar man. Väldigt användarvänliga och fiffiga grejer.

Till diskussionen om att utrymma själv eller ej:
Enligt radion hade dörrarna tryckts in av tryckvågen i trådskaparens exemplet så att rök och eld kunde färdas fritt. Det var orsaken till att folk behövde ta sig ut fort. En helt ny verklighet i ”den nya normala”.
 
Jag blir förvånad över tystnaden och motarbetandet i diskussionen. Ser också en väldig ängslighet. Typ hellre brinna inne än bryta mot någon regel. Det här väcker många frågor hos mig.

Några har dock tipsat om både hamprep, repstege och improviserade fästpunkter, det gläder mig.

Till alla som följer tråden men inte klättrar borde jag nog berätta lite om hur repbromsarna i det andra, säkrare alternativet jag föreslog fungerar: De är exempel på självlåsande bromsar. De har ett handtag som man drar i för att åka neråt. Så fort man släpper handtaget stannar man. Väldigt användarvänliga och fiffiga grejer.

Till diskussionen om att utrymma själv eller ej:
Enligt radion hade dörrarna tryckts in av tryckvågen i trådskaparens exemplet så att rök och eld kunde färdas fritt. Det var orsaken till att folk behövde ta sig ut fort. En helt ny verklighet i ”den nya normala”.

Om man inte bor i en enrumslägenhet så har man nog innerdörrar att stänga som står emot eld en stund i alla fall.
Att skadas av eld eller fall?

Explosioner som trycker in ytterdörrar i trapphus är INTE en del av det nya normala, det har hänt EN gång nu och ska nog betecknas som synnerligen ovanligt.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Aros Vart köpa utrustning? Klättring allmänt 9
Laida Hyra utrustning för att klättra Klättring allmänt 2
M33 Kvarglömd utrustning Vårdberget 16/8 Klättring allmänt 2
Shama Utrustning nybörjare Klättring allmänt 8
ölmefors Hittad utrustning Klättring allmänt 1
moiran Utrustning för veka Klättring allmänt 15
Henrik.H Nybörjare utrustning Klättring allmänt 26
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
3056Claesson Repellering med utrustning Klättring allmänt 38
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
Kolkritan Utrustning upphittat på Vårdberget Klättring allmänt 0
Ankaan Duger denna utrustning? Klättring allmänt 2
7S Utrustning till "tillämpad klättring" Klättring allmänt 6
Millow Utrustning för en nybörjare på led Klättring allmänt 48
Carolina76 Utrustning för Sydpelaren, Stetind Klättring allmänt 13
pasfocli Kvarglömd utrustning Vårdberget Klättring allmänt 1
Sweavenger Via Ferrata - hyra utrustning i dolomiterna Klättring allmänt 5
Jones Utrustning upphittad i Häggsta 23/4 2011 Klättring allmänt 0
luktafotogen Bisarr utrustning? Klättring allmänt 29
paffen Transportav utrustning Yosemite 2011 Klättring allmänt 13
KristianMattiasson Vad kostar komplett utrustning? Klättring allmänt 25
elias.08 Klättring/utrustning i Barcelona Klättring allmänt 5
Peter Lundkvist Lämnad utrustning på Beatelund Klättring allmänt 0
guscha Utrustning/krav för slackline/highline Klättring allmänt 0
klattring utrustning upphittad i häggsta den 19e Klättring allmänt 0
elfizz Tappad utrustning! Klättring allmänt 23
emmis_n Köp av utrustning Klättring allmänt 3
Lollan "Bäst före"-datum på utrustning Klättring allmänt 15
apfaktor Tappad utrustning Klättring allmänt 13
climbingfreaks Komplettera ny utrustning Klättring allmänt 5
Bergström Utrustning för soloklättring Klättring allmänt 28
Henriko Alpin utrustning Klättring allmänt 1
leosmi Utrustning för klättring i Dolomiterna Klättring allmänt 6
rebuz Utrustning Klättring allmänt 3
i-am Clogging, erfarenheter av utrustning??? Klättring allmänt 4
Ehlana Utrustning som behovs Klättring allmänt 4
Sivert Rengöring av utrustning? Klättring allmänt 10
stefkar Utrustning i Barcelona? Klättring allmänt 4
Lottisen utrustning? Klättring allmänt 4
Hinka Snap utrustning ? Klättring allmänt 1
sagaramatha Utrustning i Alperna eller i Sverige? Klättring allmänt 1
21 försvunnen utrustning skevik Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 2
Via Ferrata- utrustning Klättring allmänt 5
Utrustning till Nissedal Klättring allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.