Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden

Jag och sonen på 10 år ska gå västra leden i sommar. Jag har sedan tidigare gått dagsturer längs Kungsleden med vanliga gympaskor, men det har inte varit det optimala.

Sonen och jag hade tänkt börja med att åka helikopter till Kebenekaise fjällstation och sedan gå en dagstur västra leden. Skulle vi kunna klara på 16 timmar.

Skulle gärna vilja ha tips på lite utrustning som krävs för att få en fin vandring. Både för mig och sonen! Ryggsäckar, skor och andra kläder!?
Annan utrustning som är nödvändig!?
 
Skulle gärna vilja ha tips på lite utrustning som krävs för att få en fin vandring. Både för mig och sonen! Ryggsäckar, skor och andra kläder!?
Annan utrustning som är nödvändig!?

Ryggsäck: behövs ingen speciell för det, den ska bara rymma eran mat för dagen, förstärkningsplagg, regnkläder, vantar/mössa, vatten, termos el litet gaskök.

Kängor: Hel eller halvhöga av valfri modell....vad helst som passar på foten :). Tror det finns att hyra på Kebne över dagen, men kanske inte i grabbens storlek.

Annat: Stavar kan hjälpa till i uppförsbacken och om det är isigt vid toppen.
 
Tänk på att det är en lång dagstur, och 1400 meter uppåt, dvs ca 10 graders skillnad i temperatur på grund av bara höjden (sen tillkommer väderförändringar och att toppen är lite utsatt för vind). så packa ner lite mössa och sånt med.

men är ni bara lite vana så kommer ni få en fin tur. (ja vädret och allt sånt kan ju som vanligt ställa till det)

Christian
 
Glöm inte solskyddet! Om ni får soligt väder - som man ska ha på en topptur - och det säkert ligger en hel del snö kvar och reflekterar i den något tunnare luften så tar solen hårt under många timmar...........
 
Det är en glaciär på toppen. När jag besteg Kebnekaise 2012 så bestod det översta lagret av snö som man enkelt kunde pulsa uppför. Det kan dock vara is och i så fall behövs stegjärn eller liknande. Fjällstationen vet mer om läget den dag ni ska upp och de hyr även ut stegjärn.

Ta med mer vatten och mat än ni tänkt er och börja tidigt. Jag gav mig iväg 08:00 efter en tidig (och stadig!) frukost.
 
Det är en fin vandring men den är ansträngande. Vägen ner från toppen bjuder på en rejäl uppförsbacke... Man ska över Vierramvare igen, ca 200 höjdmeter, och det känns så se till att ha med extra energi.

Ner i Kitteldalen, från sadeln mellan Vierramvare och Tuolpagorni finns ofta ett snöfält som kan vara väldigt frestande att åka kana nerför. Var försiktiga... Kan bli ganska höga hastigheter och kan finnas stora stenar gömda i snön

Utrustningen har jag inte så mycket att tillägga jämfört med övriga. Skaffar ni nya skor/kängor så se till att de är väl ingångna och då kommer vi till nästa råd...

Se till att ni är tränade. Det är ingen övermänsklig uppgift att gå Västra leden men den är tung, den är lång, den är ansträngande och upplevelsen blir mycket trevligare om ni har lite krafter över. Se till att ni har vandrat långa sträckor tidigare, gärna med rejäla backar. Ha då på er de kängor ni ska ha och gärna de ryggsäckar ni ska använda med den packning ni ska ha med er.

Efter att ni lämnar Kitteldalen och Kaffedalen så är där inte så mycket vatten så se till att fylla på flaskorna innan toppturen.

Några av gångerna som jag har varit där har jag tältet nära Kitteldalen och har på så sätt sparat några timmars vandring.
Jag hade försökt komma iväg tidigt, senast 07 och även då är det osäkert om ni är tillbaka vid stationen innan midnatt. Ska ni göra turen i slutet av sommaren så ta med en pannlampa
 
Är det bara jag som tycker det låter som en ganska dåligt idé. En rätt lång tur i högalpin miljö med ett 10 årig barn och en förälder som saknar så pass grundläggande kunskaper att hen måste fråga här i forumet vilken utrustning behövs. Det kan jo fungera under ideala omständigheter, men det finns inga marginaler om det händer något oförutsett.
 
Ett tips kan ju vara att söka efter packlistor och jämföra lite. Sen avgöra vad som är relevant för er att bära med er.
Ett märkligt råd men ändå lite relevant är nog att bär inte med er för mycket och inte heller för lite. Då för mycket blir onödigt tungt och för lite innebär att man tullar på säkerheten.
Tänk sedan på att det är extremt brant på sina ställen så ta det försiktigt.
God tur
 
Är det bara jag som tycker det låter som en ganska dåligt idé. En rätt lång tur i högalpin miljö med ett 10 årig barn och en förälder som saknar så pass grundläggande kunskaper att hen måste fråga här i forumet vilken utrustning behövs. Det kan jo fungera under ideala omständigheter, men det finns inga marginaler om det händer något oförutsett.

Tänkte lite de tankarna själv men där kommer ju träningsrundorna in. Känner man att man inte har orken så hoppas jag att man väljer att göra nån annan tur. Även att man lyssnar på de råd som ges här och inser att man kanske måste vända en bra bit innan toppen för att man inte kommer ha krafter att orka med nedstigningen eller för att vädret ställer till det.
Samtidigt så känner jag att man inte ska bromsa i onödan. Jag längtar till när mina barn är tillräckligt stora och starka för att kunna följa med mig upp på äventyr i våra fjäll.
 
Skulle gärna vilja ha tips på lite utrustning som krävs för att få en fin vandring. Både för mig och sonen! Ryggsäckar, skor och andra kläder!?
Annan utrustning som är nödvändig!?

Tillägg till tidigare inlägg
Bra regnkläder och bra förstärkningsplagg, inget sänker humöret så mycket som när man blir blöt och kall. Inte alls orimligt att det blir snö som nederbörd.
Vet inte hur tidsplanen ser ut men bra om ni har några dagar på er så att ni kan välja den dag med bäst väderprognos
 
Är det bara jag som tycker det låter som en ganska dåligt idé. En rätt lång tur i högalpin miljö med ett 10 årig barn och en förälder som saknar så pass grundläggande kunskaper att hen måste fråga här i forumet vilken utrustning behövs. Det kan jo fungera under ideala omständigheter, men det finns inga marginaler om det händer något oförutsett.

Den som aldrig frågar blir aldrig heller lärd!
Jag har själv gjort ett flertal längre vandringar och många fler kortare övernattningar, den informationen som jag har haft är den som jag har läst mig till. att ställa frågor i ett öppet forum är inget annat än bra!
att däremot att starta en ny tråd om keb när det redan finns över hundra träffar kan dock diskuteras...
 
Tack för alla tips! 🙂

Ska tilläggas att allt ska göras med omdöme!
Vi är tränade bägge två, men vi vänder om vädret inte tillåter
eller orken tryter.


Det viktigaste är att ha kul. Senaste vandringen vi gjorde tillsammans
var i Spanien på två mil. Dock vanlig väg så det var vanliga gympaskor även då.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
såg utrustning Utrustning allmänt 1
såg om utrustning Utrustning allmänt 5
vandrarenemil utrustning fjällen Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.