utrustning fjällen

Karta, kompass, sjukvårdskitt missade jag att ta med på listan. Visselpipa hade ja inte tänkt på. De lät riktigt vettigt! Böcker har ja också med förövrigt...

hm, alla är så mot bomull. Av egen erfarenhet så gillar jag bomull bättre än syntet... T ex så vandrarde ja i sarek en vecka förra sommaren, hade med mig en syntet t-shirt och en i bomull. Den förstnämnda stank efter en dag och var inte som sagt var inte lika skön att gå i. Ni är inte ens i närheten av att få mig att lämna bomullen hemma ;)

kikare=för tungt tyvärr
damasker= är det verkligen värt vikten? G-1000 torkar snabbt...

Är det inte lite vågat att bara ha med m90 fältskjorta som värmeplagg?

Jo, ta med en varm och bra fleece, eller en lättviktsdunjacka, det kan bli svinkallt. Dumpa fältskjortan.

En bra kniv och tänddon är ett måste.

Solskyddsfaktor i ditt First Aid Kit.

Telefon.

10 Chokladkakor, minst!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ingen skulle få mig att lämna 90-skjortan hemma! För varm för att gå i?? Öppna upp kragen och kavla upp ärmarna så blir det fint.

Jag tycker det är skönt att ha en varmare tröja på kväll och morgon, speciellt om man är på lite höjd och det bara är några få plusgrader. Kommer man garanterat inte att vistas i så låga temperaturer så kan ju underställsbrallorna också lämnas hemma.

Tänddon, ja eller tändare/tändstickor i nåt "watatait"...

Om allt går åt helvete, dina kamrater är döda och du och din utrustning har just kravlat sig upp ur en iskall fors är det skönt att kunna göra en eld åtminstone.

Och om det hände skulle jag dessutom tycka att det vore skönt att kunna springa upp på närmsta topp och försöka få en glimt av mottagning på telefonen och ringa efter räddning. (Telia såklart)

Hellre inte ha mottagning än tänka att om jag haft en telefon så kanske jag kunde haft mottagning på den.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips