utrustning fjällen

Karta, kompass, sjukvårdskitt missade jag att ta med på listan. Visselpipa hade ja inte tänkt på. De lät riktigt vettigt! Böcker har ja också med förövrigt...

hm, alla är så mot bomull. Av egen erfarenhet så gillar jag bomull bättre än syntet... T ex så vandrarde ja i sarek en vecka förra sommaren, hade med mig en syntet t-shirt och en i bomull. Den förstnämnda stank efter en dag och var inte som sagt var inte lika skön att gå i. Ni är inte ens i närheten av att få mig att lämna bomullen hemma ;)

kikare=för tungt tyvärr
damasker= är det verkligen värt vikten? G-1000 torkar snabbt...

Är det inte lite vågat att bara ha med m90 fältskjorta som värmeplagg?

Jo, ta med en varm och bra fleece, eller en lättviktsdunjacka, det kan bli svinkallt. Dumpa fältskjortan.

En bra kniv och tänddon är ett måste.

Solskyddsfaktor i ditt First Aid Kit.

Telefon.

10 Chokladkakor, minst!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Ingen skulle få mig att lämna 90-skjortan hemma! För varm för att gå i?? Öppna upp kragen och kavla upp ärmarna så blir det fint.

Jag tycker det är skönt att ha en varmare tröja på kväll och morgon, speciellt om man är på lite höjd och det bara är några få plusgrader. Kommer man garanterat inte att vistas i så låga temperaturer så kan ju underställsbrallorna också lämnas hemma.

Tänddon, ja eller tändare/tändstickor i nåt "watatait"...

Om allt går åt helvete, dina kamrater är döda och du och din utrustning har just kravlat sig upp ur en iskall fors är det skönt att kunna göra en eld åtminstone.

Och om det hände skulle jag dessutom tycka att det vore skönt att kunna springa upp på närmsta topp och försöka få en glimt av mottagning på telefonen och ringa efter räddning. (Telia såklart)

Hellre inte ha mottagning än tänka att om jag haft en telefon så kanske jag kunde haft mottagning på den.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips