Utmaning: Sveriges 2k+ toppar

Då var det gjort... eller rättare sagt ogjort. Det blev en lång och jobbig tur från Kvikkjokk till Nikkaloukta där jag misslyckades med de flesta toppbestigningarna - framförallt pga mycket alldeles för lös snö på kammar och bergssidor och pga av ensamhet. Jag ansåg risken vara för stor att soloklättra flera av topparna.

Nåja, 4 toppar i 4 olika massiv blev det iallafall + massor av avverkade mil, och allt på 8 dagar. Med både minusgrader och snöfall och 25 plusgrader och solsken blev det en varierad tur även vädermässigt. Och trots att jag var grymt less mellan Pårtetjokka och Sarektjokka är jag på hela taget nöjd med försöket. Till nästa gång vet jag vad som krävs för att lyckas..
 
Som någon skrev ovan;
Vad är en topp?


Det är en punkt där varje linje (i varje ritning från punkten) går nedåt (i en riktning lägre än den horisontala).

Finns ett korrekt matematiskt sätt att ange detta på också, men utöver detta så behövs väl någon slags minimiavstånd mellan toppar för att de ska räknas. Annars är det ju så att det finns ett nästan oändligt antal mikroskopiska toppar på de flesta topparna.

Alternativt kan man antagligen ange en minimiradie runt toppen där varje punkt inom denna radie måste vara lägre än toppen.
 
Lövsula; sa:
...misslyckades med de flesta toppbestigningarna - framförallt pga mycket alldeles för lös snö på kammar och bergssidor och pga av ensamhet.

Vilka toppar var det du tog eller rättare sagt inte tog? Var upp på bl.a. nord- & sydtoppen samt Kaskasatjåkka i slutet av juni. Tyckte man fick riktigt bra fäste i snön! Var dock tvungen att hoppa Kaskasapakte denna gång eftersom vi ej hade med oss tillräckligt med kilar och säkringar.
 
Jag citerar mig själv från Utemagasinet nr 1/01:

Hur många är de?

Hur många 2000-meterstoppar det finns i Sverige är en fråga om definitioner,och har diskuterats i UTE-magasinet tidigare (se nr 1-4 1994). De som hävdar att det finns 13 st vill göra gällande att Kaskasapakte är en dubbeltopp, och därför således ska räknas som två toppar. Enligt vår mening är det närmast ett hån mot de övriga topparna att kalla den lilla knölen på Kaskasapaktes toppkam för en egen 2000-meterstopp. Däremot är vi benägna att hålla med om att Akka kan räknas som två toppar. Här finns det ett rejält hak mellan topparna, vilket gör att den lättaste vägen upp på dem går från olika håll. Ett gångbart argument i bestigningssammanhang. Enlig detta resonemang summeras antalet alltså ihop till 12 st, och det är dessa vi presenterar här. God tur.


Peter

Jag misstänker att du inte har hängt med riktigt. De som tidigare skrivit i denna tråd har utgått från att Kaskasapaktes Sydtopp är en topp, men däremot missat Akkas Nordosttopp. Vad gäller din åsikt att anse Kaskasapaktes Sydtopp som en topp skulle vara ett hån mot övriga fjäll misstänker jag även att du inte riktigt vet vad du skriver. I Sverige finns det 11 toppar över 2000 m med minimipf på 50 m, och vad jag hört bör Akkas Nordosttopp ha en pf på ca 5 m och Kaskasapaktes Sydtopp en pf på minst 6 m ifall uppgifterna är korrekta. Det är det som i min mening spelar roll, inte ifall de delas av genom ett hak så det krävs en annan färdväg för att vandra upp på höjdpunkten.

För att styrka detta om 13, och inte 12, toppar hänvisar jag till Tore Abrahamsson, en av Sveriges genom tiderna främsta fjällvandrare. I hans böcker är både Akkas Nordosttopp OCH Kaskasapaktes Sydtopp omnämnda!

Det är givetvis en smaksak, 11 toppar är det internationella och för dem som är lite mer skeptiska för vad som är topp och inte. Däremot att enbart se Nordosttoppen som en topp men inte Sydtoppen är att tala med klyven tunga!

Björn Olander
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
fjällfare Unna Räitavaggi/Sielmavaggi-Utmaning men utan problem Fjällvandring 0
peterj1975 Lämplig inte så långt bort men ändå med lite utmaning Fjällvandring 2
--John-- Vill ha en utmaning Fjällvandring 9
trvlr Sveriges minst besökta fjällområde Fjällvandring 23
mb91a Sveriges dyraste tältplats: Abisko? Fjällvandring 52
mrbambocha Sveriges fem mest spektakulära fjällvandringar? Fjällvandring 4
Gustav Cronhamn Hänga med på Sveriges största glaciär? Fjällvandring 0
Dania Sveriges 10 farligaste vandringar? Fjällvandring 19
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
Weranda Sveriges vackraste glaciär! Fjällvandring 0
Weranda Sveriges högsta vattenfall?? Fjällvandring 4
sfrge Sveriges största glaciärer... Fjällvandring 3
majjen Sveriges mest avlägsna plats Fjällvandring 1
T-obben Sveriges svåraste fjälltoppar Fjällvandring 13
Bootsektorn Guide till Sveriges vandringsleder Fjällvandring 0
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
Diminuendo Vilka toppar på fotot? Fjällvandring 4
bergtagen.skogstok Antalet toppar över 1800 meter i Sarek? Fjällvandring 3
Rapps 4 toppar. Fjällvandring 7
bfia73 f.d. 2000m-toppar Fjällvandring 1
Karolina P Ritade kartor över toppar&områden Fjällvandring 2
MangeK Toppar som nås under en dagstur Fjällvandring 17
MangeK Toppar utan rusningstrafik...? Fjällvandring 8
rmo Hemsedal, 20 toppar Fjällvandring 0
ErikBergm Obestigna toppar i Sarek? Fjällvandring 4
Hiawata Toppar i Jotunheimen Fjällvandring 4
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
thegedd Jotunheims toppar....... Fjällvandring 1
plaskdaja Alla Sareks 2000 toppar på en dag ? Fjällvandring 9
rara Alla toppar Jämtland-Härjedalen Fjällvandring 13
Ollebolle Toppar i närheten av Grövelsjön Fjällvandring 5
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7
johannakoppel Toppar?! Fjällvandring 4
migael Vilka 2000+ toppar i Sverige? Fjällvandring 11
Jokk Toppar i Norge? Fjällvandring 4
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Nyman Toppar i Sarek Fjällvandring 2
Fjle Tretton toppar Fjällvandring 0
2 toppar - 1 dag Fjällvandring 0
komsa Sylarna - 3 toppar Fjällvandring 2
MadIce Sarek 2000+ toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Franz Toppar över 2000 meter Fjällvandring 1
Sareks toppar Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.