Utmaning: Sveriges 2k+ toppar

Hej!
Jag och en kamrat satt och spånade på en rolig utmaning i lapplandsfjällen: Att hinna med alla 12 toppar över 2000 meter på samma tur. Därefter kom idén om att göra det till en tävling: Hur snabbt man klarar de 12, med start i Nikkaloukta och mål i Kvikkjokk.

Turen skulle då starta med de 5 topparna i Kebne/Kaskasa. Därefter en lång vandring ner till Akkas stortopp och de 4 topparna i Sarekmassivet. Därefter ytterliggare en längre vandring ner till de två sista topparna i Pårte.

Är det möjligt och hur lång tid skulle det ta?

Är det någon som redan försökt?

Jag tror det krävs mycket tur (med vädret) för att lyckas, men rent teoretiskt skulle det kunna gå på 8-9 dagar. Den sammanlagda vandringen mellan topparna skulle bli ca 25 mil.

Kommentarer!!

/Lars
 
Tackar

Det var ju en superbra artikel - ger extra kick till att pröva själv (och fixa det på kortare tid...)

Men 13? Det måste vara någon förtopp som också räknas då. Grabbarna i artikeln tog ju exakt samma väg som jag kollat ut - men jag hittar ändå bara 12 toppar.

/Lars
 
Re: Tackar

Lövsula; sa:
Men 13? Det måste vara någon förtopp som också räknas då. Grabbarna i artikeln tog ju exakt samma väg som jag kollat ut - men jag hittar ändå bara 12 toppar.
Man brukar ofta räkna en topp till i Akkamassivet. Det finns en topp som bara är 5m lägre än Akka Stortopp.
 
Gör ni så många toppbestigningar och avverkar 25mil på 8-9 dagar så har ni antagligen mycket bra fysik och stark vilja.
Vill minnas att Kropp knallade uppför de där topparna. Tog väl ett antal veckor men då hade han 50kg packning också.
 
Aha, då räknas alltså Akkas stortopp två gånger så att säga. Det är ju en mindre klyfta i kammen strax öster om toppen (många är de som gått upp på "fel" sida och fastnat på den något lägre sidan av toppen).

8-9 dagar är ju bara en teoretisk plan. De som gjorde turen på 13 dagar gjorde en superprestation tycker jag (inte hade de något särskilt bra flyt vädermässigt heller). Men några 50kg tänker då inte jag bära :)
 
Antal toppar

Jag citerar mig själv från Utemagasinet nr 1/01:

Hur många är de?

Hur många 2000-meterstoppar det finns i Sverige är en fråga om definitioner,och har diskuterats i UTE-magasinet tidigare (se nr 1-4 1994). De som hävdar att det finns 13 st vill göra gällande att Kaskasapakte är en dubbeltopp, och därför således ska räknas som två toppar. Enligt vår mening är det närmast ett hån mot de övriga topparna att kalla den lilla knölen på Kaskasapaktes toppkam för en egen 2000-meterstopp. Däremot är vi benägna att hålla med om att Akka kan räknas som två toppar. Här finns det ett rejält hak mellan topparna, vilket gör att den lättaste vägen upp på dem går från olika håll. Ett gångbart argument i bestigningssammanhang. Enlig detta resonemang summeras antalet alltså ihop till 12 st, och det är dessa vi presenterar här. God tur.


Peter
 
Tar upp tråden igen... Idén har liksom skavt i skallen hela våren så det är lika bra att få det gjort. Jag sätter mig på tåget på midsommardagen och startar från Kvikkjokk den 26:e. Sedan blir det Pårte, Sarek, Akka, Keb och Kaskasa. Planen är att det ska ta 10 dagar, men jag lämnar utrymme för mer tid om det behövs. Det må bära eller brista...som man säger.

Någon som har några tips? T.ex vägvalet mellan Pårte och Sarek. Bestigningen av Sarektopparna. Vattenläget i jokkarna på Sarekmassivets nordostsida i början av juli...mm.

Ses!
 
Snö massor av snö

Var i Kebnekaisefjällen 14-21 maj. Mer snö än de senaste 15 åren och det har varit kallt och snöat en del sedan dess.

Jag tror att snöläget och snösmältningen kommer att ge dig en del problem om du startar såpass tidigt på säsongen.

Thure
 
Eller också är det så mycket snö kvar att den blir en bra hjälp vid bestigningarna och framförallt nerstigningarna. Snöbryggor över jokkarna är inte heller så dumma.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
fjällfare Unna Räitavaggi/Sielmavaggi-Utmaning men utan problem Fjällvandring 0
peterj1975 Lämplig inte så långt bort men ändå med lite utmaning Fjällvandring 2
--John-- Vill ha en utmaning Fjällvandring 9
trvlr Sveriges minst besökta fjällområde Fjällvandring 23
mb91a Sveriges dyraste tältplats: Abisko? Fjällvandring 52
mrbambocha Sveriges fem mest spektakulära fjällvandringar? Fjällvandring 4
Gustav Cronhamn Hänga med på Sveriges största glaciär? Fjällvandring 0
Dania Sveriges 10 farligaste vandringar? Fjällvandring 19
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
Weranda Sveriges vackraste glaciär! Fjällvandring 0
Weranda Sveriges högsta vattenfall?? Fjällvandring 4
sfrge Sveriges största glaciärer... Fjällvandring 3
majjen Sveriges mest avlägsna plats Fjällvandring 1
T-obben Sveriges svåraste fjälltoppar Fjällvandring 13
Bootsektorn Guide till Sveriges vandringsleder Fjällvandring 0
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
Diminuendo Vilka toppar på fotot? Fjällvandring 4
bergtagen.skogstok Antalet toppar över 1800 meter i Sarek? Fjällvandring 3
Rapps 4 toppar. Fjällvandring 7
bfia73 f.d. 2000m-toppar Fjällvandring 1
Karolina P Ritade kartor över toppar&områden Fjällvandring 2
MangeK Toppar som nås under en dagstur Fjällvandring 17
MangeK Toppar utan rusningstrafik...? Fjällvandring 8
rmo Hemsedal, 20 toppar Fjällvandring 0
ErikBergm Obestigna toppar i Sarek? Fjällvandring 4
Hiawata Toppar i Jotunheimen Fjällvandring 4
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
thegedd Jotunheims toppar....... Fjällvandring 1
plaskdaja Alla Sareks 2000 toppar på en dag ? Fjällvandring 9
rara Alla toppar Jämtland-Härjedalen Fjällvandring 13
Ollebolle Toppar i närheten av Grövelsjön Fjällvandring 5
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7
johannakoppel Toppar?! Fjällvandring 4
migael Vilka 2000+ toppar i Sverige? Fjällvandring 11
Jokk Toppar i Norge? Fjällvandring 4
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Nyman Toppar i Sarek Fjällvandring 2
Fjle Tretton toppar Fjällvandring 0
2 toppar - 1 dag Fjällvandring 0
komsa Sylarna - 3 toppar Fjällvandring 2
MadIce Sarek 2000+ toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Franz Toppar över 2000 meter Fjällvandring 1
Sareks toppar Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.