Uthyrning Kanadensare södra Stockholm

Hej! Jag har googlat runt ett par timmar nu men hittar inte det jag söker, nämligen en kanotuthyrning (kanadensare). Jag önskar hyra med start i typ Vinterviken eller längs kusten söderut.

Är det någon som har tips på något ställe där det går att hyra? Jag kan även tänka mig att hyra en kanot privat av någon! Tidpunkten är påskhelgen.

Det närmsta jag vet är i Åkers Styckebruk. Där finns en mysigt tur ner till trosa via sjö och å-vägen.

Det är ju inte havet men mkt trevligt istället.
Men då de hämta kanoter efter turen kan jag tänker mig att man även kan avtala med de att de kör kanoter till en annan startplats mot lite pengar.

Vet inte om de finns kvar men...

Gudö kanot längs Gudöån hyrde tidigare ut kanadensare.
Björkvikstorpet på Ingarö har kanadensare för uthyrning - dock lite långt från Södertörn.

Annars är det tyvärr rätt skralt med komersiella uthyrare.

Annars finns det flera scoutkårer som har kanadensare men om dessa hyrs ut handlar mycket om kontakter. Min egen kår har tex kanoter i Drevvan men då dessa är inlåsta så är de inte helt lättillgängliga för publik allmänhet.

//Dag

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips