Jag minns att vi hade undervisning om allemansrätten på lågstadiet, men det kanske berodde på att vi hade en friluftsintresserad lärare.Oj, jag har levt i föreställningen att "allemansvett" varit med i läroplanen hur länge som helst! Mina barn gick i skolan på 80- och 90-talet, och bägge gnuggades ihärdigt med detta inkl. praktiska övningar på utflykter - men de kanske bara hade tur med vettiga lärare?
Då var de i o f s redan helt indoktrinerade ända sen mulleverksamheten på deras dagis, så jag vet inte vad i just skolundervisningen som varit mest effektivt. Mulle i förskolan var helt ovärderligt, det var "learning by doing" och det goda uppförandet satte sig mer i ryggmärgen än i hjärnan. Det fortsatte med Frilufsare och TVM, som ju motsvarar högstadiet, och jag tror att där finns idéer att hämta även för skolan.
Håller till 100% med dig om att detta ska in i skolan, om det inte redan är så. Det är långtifrån alla barn, som fått vara med i scouterna eller plocka bär i skogen med sina föräldrar.
Utbildning i Allemansvett
- Trådstartare Stordrulen
- Start datum