Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Urusla GPS-er

Tom min hysteriskt gamla Garmin GPSMap 62st har en inbyggd elektronisk kompass som inte alls är beroende av att jag rör mig för att den ska fungera. vilket faktiskt fungerar mkt bra om man bara kalibrerar den efter konstens alla regler.

"GPSMAP 62st has a built-in 3-axis tilt-compensated electronic compass, which shows your heading even when you’re standing still, without holding it level."

Tom min hysteriskt gamla Garmin GPSMap 62st har en inbyggd elektronisk kompass som inte alls är beroende av att jag rör mig för att den ska fungera. vilket faktiskt fungerar mkt bra om man bara kalibrerar den efter konstens alla regler.

"GPSMAP 62st has a built-in 3-axis tilt-compensated electronic compass, which shows your heading even when you’re standing still, without holding it level."

GPS är GPS och ger position.
Kompass är kompass och ger riktning (må vara traditionell magnetisk eller modernare elektronisk)
Båda kan samförpackas i samma skal, som för din Garmin.
Enbart GPS kan emulera kompass vid rörelse och ange rörelseriktning.

/Patrik

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
I teorin skulle mottagaren i GPS:en vara riktningskänslig (riktantenn). Då skulle du också kunna få ut en kompassriktning Från GPS:en.

I praktiken känner jag inte till någon sådan lösning. Alla konsument-GPS:er har så vitt jag känner till vanliga antenner som inte kan detektera riktning. Det är därmed tekniskt omöjligt att få ut riktning från GPS-signalen.

En GPS-position är i tre koordinater men vi kan bortse från höjden här. Har vi en waypoint att navigera till kan man observera hur nordsyd respektive östväst koordinaterna ändras när man rör sig. På de sättet får man intuitivt en riktning mot målet.

Motsvarande får man på GPS-mottagarens kartdisplay där färdspåret registreras. Då behövs inte nån elektronisk kompass. Men en sån fungerar alltså även när man står stilla.

Thure

En GPS-position är i tre koordinater men vi kan bortse från höjden här. Har vi en waypoint att navigera till kan man observera hur nordsyd respektive östväst koordinaterna ändras när man rör sig. På de sättet får man intuitivt en riktning mot målet.

Motsvarande får man på GPS-mottagarens kartdisplay där färdspåret registreras. Då behövs inte nån elektronisk kompass. Men en sån fungerar alltså även när man står stilla.

Thure

För att få riktning ur en GPS utan inbyggd kompass behöver du alltså två punkter: där du är nu + "en till".
"En till" kan vara antingen
- en navigeringspunkt("waypoint") du vill röra dig till och kan få riktningen till
eller
- en punkt där du var nyss och som inte sammanfaller med där du är nu, då blir riktningen en linje genom dessa två punkter.

Skulle man kunna "lura" sin GPS genom att sätta en navigeringspunkt("waypoint") på magnetiska nordpolen och därmed simulera kompass?

/Patrik

Tekniskt hjälper det inte.

En GPS utan kompass kan bara ge en riktning baserat på att den rört sig. På de flesta GPS:er kan du få fram en display som visar åt vilket håll du är på väg utan att ha en aktiv waypoint som du navigerar till.

Tycker du att det är lättare att få fram en riktning genom att ha navigation till en waypoint påslagen, så använd den funktionen. Den ger inte mer information än vad du har tillgänglig med navigationen avslagen (i alla fall på alla de GPS som jag ägt och sett).

En GPS utan kompass behöver rörelse för att ge riktning.

Har skaffat en REF. Garmin 64 st som jag börjar anv återkommer när något intr fråga kommer upp.
Men vanlig karta och kompass ska vara med på Alla turer där man ej hittar i śömnen´

Måste man alltså ha kompass för att kunna simulera kompass? Förstår jag rätt? Känns konstigt men helt klart inte fel.

Nej, jag pratar om hur man evnetuellt skulle kunna använda en renodlad GPS (utan inbyggd elektronisk kompass) att stillastående och ändå få ut riktningar. Sätter du en navigationspunkt ("waypoint") på magnetiska nordpolen och ber GPSen leda dig dit, så borde du ju få en pil norrut på skärmen, eller hur?

Givetvis simulerar man inte kompass genom att använda en kompass, det vore att gå över ån efter vatten.
Nu pratar jag om en renodlad GPSmottagare (rent tekniskt utan elektronisk kompass inbygd) , vilket jag numera tror är ovanligt. De flesta handhållna GPSnavigatorer idag tror jag har en elektronisk kompss inbyggd i samma låda men jag kan ha fel då jag aldrig ägt en renodlad GPSnavigator. Jag har flera olika prylar som har GPSchip i sig men de är sammanbyggda med flera andra saker, tex mobiltelefon eller handledsur med diverse andra funktioner.

Prova att läsa inlägg #53 igen och hoppas det är begripligt.

/Patrik

Fast borde inte en GPS teoretiskt kunna vara en pålitlig (nåja) kompass enbart via satelliter och inte behöv magnetism ?
Den är ju beroende av att vara uppkopplad mot flera för att kunna ange position, då borde den ju klara att ta ut Norr-Söder lite som att "triangulera" satelliterna eller vad man nu ska kalla det utan att vara kalibrerad mot magnetfält ?

Den vet aldrig riktningen till satelliterna, det vet bara avstånden.

För att få riktning ur en GPS utan inbyggd kompass behöver du alltså två punkter: där du är nu + "en till".
"En till" kan vara antingen
- en navigeringspunkt("waypoint") du vill röra dig till och kan få riktningen till

Nej.

Det är ju att få riktningen till en waypoint som vi är ute efter, det lär inte hjälpa att sätta fler waypoints.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips