Urusla GPS-er

Alla GPS-prylar som mobiler och speciella enheter har såklart lite olika prestanda när det gäller mottagning, nogrannhet, tid att synca, osv. Och det är inget som redovisas öppet, så då vet man inte vilka som är bäst eller hur mkt det skiljer.
Vet inte om det finns några konsumenttester för detta.. ?
 
Jag tar ut riktningen med kompass så jag slipper vänta att GPSen ska få reda på vilken riktning jag går åt.

En ganska väsentlig skillnad på kompass och GPS är ju vad de normalt anger: kompass anger väderstrreck och riktning medan GPS anger position.

Visst kan en GPS ange riktning om du rör dig genom att applicera matimatik på flera positoiner (och således även hastighet och fart), men GPS är i alla fall för mig mer en positionsainvigare än en riktningsangivare.

VIll du ta reda på en punkt eller en pil?
Välj sedan pryl därefter.

/Patrik
 
Nu spelar det väl ingen roll för mätresultatet att en signal studsar mot ett berg innan den når mottagaren => en sidoförflyttning. Men det är klart smidigare och snabbare att använda kompassen för att kontrollera att en går i rätt riktning tillsammans med en vanlig karta. GPS är bra om man inte vet var man är.
 
Lite svårt att ha rätt riktning på solcellspanel i flera timmar och ha telefonen i fickan samtidigt.
om du är ute i 16d som jag var ju mitt inlägg att förr el senare har du problem med att om det ej är mkt solsken så har du ingen ström om du ej har flera backupper

Håller med. Tycker inte solcellspanel är bra i kyla eller dåligt väder.
Ungefär lika användbart som ett vindkraftverk i stiltje.
/John
 
När jag hade gått över en vecka i fjällen och alla batterier var urladdade och det ej gick att ladda med solceller pga kyla och regn så gick jag lite vilse men med karta och kompass så kunde jag hitta rätt när jag kom till lätt identierfara berg och sjöar då skalan ofta är 1 till 100.000 så är det betydligt svårare att hitta än på skolorienteringen på 1 till 25.000.

Jag hade en kamera till att fota med och detta rekomendeas och låta telefonen vara avstnängd tills ev int uppkoppling eller till 2-3 G finns en handhållen GPS anv jag ej hemma och då köptes ej en till fjällresan som var den längsta på 45 år.

Jag gick glest rösad led och fick spana med kameran på max zoom efter markeringarna,när jag delar av turen gick orösat kollade jag varje rast på kartan och hade kompass frame och memorerade vart jag skulle gå för att ej behöva ha kartan uppe hela tiden (jag anv stavar och då är det ju ej bra med karta och den fick ej blåsa bort)

Att testa om solcellsladning fungerar i kyla är ju rätt svårt på sommaren i GBG och den köptes under den varma våren och jag chansade på att det skulle fungera någorlunda då den fungerade mkt bra hemma,nu vej jag till ev vintertur att bättre med att ta med en stor backupp jag hade bara en liten med en 1865-batteri och den laddades med solcell och sedan telefonen på kvällen kunde ta 2 dagar med växlande solsken före telefonen var så laddad att den gick att starta och testa om det fanns någon teckning.
Jag anv ju platta hemma till internet och att ta fram en mobil ur gaderoben var ingen bra ide då jag hade glömt hur mkt ström den drog,bäst då att ta den minsta du har som normalt har längre batteritid.
Hade man varit av den oroliga sorten och med mindre friluftsvana hade jag nog skaffat en nödsändare med sms komunikation via satelit och en handhållen GPS men med fjällvana klarar man sig normalt bättre än med alla moderna elektroniska utr.som finns.
 
#16
Finns det någon bärbar GPS som startar upp snabbt, ger bäring till målet utan att jag behöver traska runt en evighet innan enheten bestämmer sig vart jag egentligen skall gå.
Jo visst var det riktningen?


"Nu spelar det väl ingen roll för mätresultatet att en signal studsar mot ett berg innan den når mottagaren => en sidoförflyttning. Men det är klart smidigare och snabbare att använda kompassen för att kontrollera att en går i rätt riktning tillsammans med en vanlig karta. GPS är bra om man inte vet var man är."

Nej men däremot kan en bergssida eller en tät granskog dölja signalen så att din position visas längre från kanten än vad du är.
 
Med rätt inställning visas bäringen till målet på GPS-en. Skall kompassen användas, gäller att GPS-en är inställd på magnetisk norr och inte geografisk. (tack för tipset) Min fråga kvarstår dock om det finns någon handhållen GPS som lika snabbt som telefonen ger mig riktningspilen mot målet och inte snurrar och ändrar sig utan att behöva traska runt en god stund?
 
Inte vad jag vet. Handburen GPS har en relativt långsam processor för att spara på batterierna. Mobiltelefonerna har snabba för att inte säga blixtsnabba processorer om man jämför med handburen GPS. Med rätt programvara borde en mobil slå en handburen GPS.
Mobilen har dessutom mera minne och högre upplösning på skärmen. Och större skärm.

/John
 
Inte vad jag vet. Handburen GPS har en relativt långsam processor för att spara på batterierna. Mobiltelefonerna har snabba för att inte säga blixtsnabba processorer om man jämför med handburen GPS. Med rätt programvara borde en mobil slå en handburen GPS.
Mobilen har dessutom mera minne och högre upplösning på skärmen. Och större skärm.

/John

och som sagts tidigare i tråden så använder mobiltelefoner inom mobiltäckning, just mobilnätet för att gå en grov position och kan därmed snabbare få positon. Ett mobilnät vet ju var mobilen är med grov precision (i vilken cell = med vilken/vilka Basstationer/"mobilmaster" den har kontakt med). Beroende på hur tätt det är mellan basstationerna/"mobilmasterna" så varier positionen som mobilnätet känner till, men trots altl en bra genväg för GPS att utgå från då den ska finlira ner på meternivå.
Så jag lägger min röst på att en mobil inom mobllnätstäckning slår en GPS i sanbbhet att hitta position, även om du förladdat fin GPS med satelitdata, som vi också nämt tidigare i tråden.

Jag ser få fördelar med renodlad GPS idag, tålighet och batteritid borde vara likvärdigt i mobilen (med väl vald mobil och fordral), möjligen skärmens synligt i starkt ljus kan ge en renodlad GPS en fördel, eller kanske trycka med blöta fingrar kan ge renodlad GPS en fördel till.


/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.