Urusla GPS-er

Följa en rutt ger utmärkt navigationsstöd med kartgps. Man ser t ex hur mkt vid sidan om rutten man är på displayen. Men ibland vid tät skog eller stad eller kuperad terräng har gpsen inte aktuell position utan visar den senaste.

Det är för och nackdelar med olika modeller av både GPS och smartphone. Utbytbart batteri är t ex smidigare än så kallad powerbank IMHO. Fysiska knappar har fördel jämfört med touchdisplay i t ex regn eller kyla.

Min nästa GPS blir eventuellt en avlagd gammal smartphone en Samsung Galaxy S5 som jag fortfarande använder till vardags. Mjukvaran avgör troligen valet. För att spela in färdspår funkar moderna GPS-klockor utmärkt men batteritiden är en nackdel.

Thure
 
Senast ändrad:
Följa en rutt ger utmärkt navigationsstöd med kartgps. Man ser t ex hur mkt vid sidan om rutten man är på displayen. Men ibland vid tät skog eller stad eller kuperad terräng har gpsen inte aktuell position utan visar den senaste.

Det är för och nackdelar med olika modeller av både GPS och smartphone. Utbytbart batteri är t ex smidigare än så kallad powerbank IMHO. Fysiska knappar har fördel jämfört med touchdisplay i t ex regn eller kyla.

Min nästa GPS blir eventuellt en avlagd gammal smartphone en Samsung Galaxy S5 som jag fortfarande använder till vardags. Mjukvaran avgör troligen valet. För att spela in färdspår funkar moderna GPS-klockor utmärkt men batteritiden är en nackdel.

Thure

Jag vill nyansera lite - det finns moderna mobiler med utbytbart batteri, även om de är sällsynta: t ex den tåliga Samsung Galaxy Xcover Pro (som jag själv använder och den har dessutom äkta FM radio vill jag också uppskattar, det drar betydligt mindre batteri än "IP-radio" och kräver inte mobilnättäckning). Dock var det lite svårt att hitta någon som sålde lösa batterier till den men fann till slut. Den har också flera fysiska knappar som du själv kan "programera om".

Men som sagt pekskärm och kyla eller fukt är en svår kombination, särskilt med vantarna på och med mobilen i fordral. Genompekbara fordral blir också sämre i kyla och fukt.

Vill också nyansera GPSklockors bateritid, Garmins Fenix6-serie orkar nog logga längre än du normalt rör dig utan nattvila och kan du ladda den från powerbank under natten så har du många dagars loggning. Finns också klockvarianter med solcellsladdning i klockglaset som adderar på lite i bra väder.

Vill du logga riktigt länge väljer du den med passande namnet enduro:


/Patrik, med garmin tactix delta solar på handleden
 
En bärbar GPS har trevligare format att hålla i. Och Jag tycker det är bättre med knappar än med pekskärm när man går med den. Men jag tycker en avlagd mobil är en utmärkt reserv GPS eller huvud-GPS om man inte har en handburen.

/John
 
Vilket alternativ jag väljer beror på aktivitet och hur hemtam jag är i miljön. Bra att skaffa sig erfarenhet av för och nackdelen med olika modeller.

Jag har haft ca 6 Garmin Etrex genom åren. Tyvärr är kvaliten på hårdvaran bristfällig. Nästa alla dessa har havererat av olika anledningar som glappkontakt mellan kortläsaren och kretskortet, vattenskada, skadad display etc. Många mobiler tål betydligt mera än Garmins GPSer enligt min erfarenhet.

Garmin Fenix olika klockmodeller verkar tåla lite mera stryk?

Thure
 
Mobiltelefonnäten brukar vara utrustade med en egen högt placerad GPS-mottagare som distribuerar GPS-data till användare vid förfrågan. När en app i mobilen aktiverar gpsen får den sekundsnabbt information om vilka satelliter den skall använda. Varje basstation har en angiven position som mobiltelefonens GPS kan använda för positionering.

Vi har haft handburna GPSer >20 år och även om Garmin lovat oss snabbare positionering från uppstart känns de alltid sega.
 
Mobiltelefonnäten brukar vara utrustade med en egen högt placerad GPS-mottagare som distribuerar GPS-data till användare vid förfrågan. När en app i mobilen aktiverar gpsen får den sekundsnabbt information om vilka satelliter den skall använda. Varje basstation har en angiven position som mobiltelefonens GPS kan använda för positionering.

Vi har haft handburna GPSer >20 år och även om Garmin lovat oss snabbare positionering från uppstart känns de alltid sega.

Mer detaljer om mobilnätassistans:

Ska inte blandas samman med Rysslands satelitpositioneringssystem GLONASS, som också många moderna mobiler kan använda:

liksom eurpopesika Galileo:

och Kina har sitt (som inte är lika vanligt i våra mobiler):

/Patrik
 
Intressant diskussion som spretar åt olika håll. Men tillbaka till originalfrågan. Frågan uppfattar jag som, finns det en handhållen enhet som är lika snabb på att visa riktning till ett mål som en mobil? Jämförbara förutsättningarna tolkar jag som påslagen enhet innanför jackan med tidigare GPS-fix och elektronisk kompass.

Nu var det ett tag sedan jag använde en Garmin med elektronisk kompass men jag har för mig att den borde klara av att hålla hyffsad position innanför jackan och att den elektroniska kompassen är normalsnabb. Jag ser inte att de borde vara så långt ifrån varandra tidsmässigt.

Eller har jag missförstått förutsättningarna?
 
En handhållen GPS är ett fantastiskt navigationshjälpmedel. Men handhavandet behöver tränas och manicken måste ges tid för en långsam kallstart om man bytt område. Smartmobil har ofta i våra fjäll inte GSM-kontakt och då är den utan fysiska knappar sämre än en friluftsgps. Exakt position på t ex stuga eller vindskydd är precis som tråden hintar om en värdefull information. Har man exakta positionen så är navigeringen mot den punkten intuitiv med friluftsgps. Hur exakt positionen på såna platser/punkter är på elektroniska kartor vore intressant att få reda på. I snöstorm bör positionen vara inom 10 meter för att ge rimlig säkerhet.

Thure
 
Att testa nogrannheten på sin GPS / sitt elektroniska kartverk är rätt enkelt. Tag fram koordinaterna
för någon position i närheten (jag brukar använda hörnet på min garageuppfart tagen från Google Maps)
och mata in den positionen med så många decimaler som GPS-navigatorn kan ta emot.

Gå till positionen fysiskt, i verkligheten alltså, och låt (den varmstartade! apparaten skall veta i vilket
område den är!) navigatorn ange när den anser att du är vid avsedd position. Stega upp avståndet dit.

Skillnaden är exaktheten för kombinationen av GPS-navigator och valt elektroniskt kartverk.
/Odd
 
Vill du veta mer exakt hur stor skillnaden är så ska du låta enheten ligga på en öppen yta och göra en medelvärdespositionering som du sedan jämför med koordinaterna från kartan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.