Uppvärmning?

Tjenamoss.
Hur värmer ni upp inför ett klätterpass? Gör ni några särskillda övningar eller ger ni er in i leken direkt?

mvh/sam (som för övrigt inte orkar klättra särskillt länge...)
 
Jag är ingen trofast uppvärmare vad gäller någon sport, brukar börja träningen med att gå ut lite lätt istället tills man har blivit varm....

Det är annars rätt bra att bouldra runt lite på stora grepp för att värma upp fingrar och armar, inte börja på små crimps direkt för fingrarnas skull...
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Spring eller cyckla till klättergymet, kör lite golvträning med egenvikt för antagonisterna (baksida arm framför allt) mage, rygg och klättra två tre lätta leder. Då är du garanterat uppvärmd.
 
Jag hoppar och studsar och viftar på axlar, armar och händer typ fem minuter med målet att känna mig mjuk och rörlig utan att bli genomsvettig för jag vill inte ha mer handsvett än nödvändingt innan jag ens börjat klättra. När jag känner mig mjuk stretchar jag försiktigt rygg, axlar, armar och händer och ibland även lår, rumpa och höfter. Stretchingen _innan_ klättringen gör verkligen skillnad för mig del i uthållighet och smidighet och den kan jag varmt rekomendera!


Linda
 
Jag brukar bli genomsvettig bara av att släpa all satans utrustning genom snårskog och fan vet vad för att över huvud taget komma fram till klippan... =)
 
Tackar för alla svar.
Värmer sällan upp vare sig jag ska springa eller klättra. Rimligtvis borde musklerna palla lite mer om man åtmindståne försökte värma upp.

Men, men. Uthålligheten kommer nog med tiden.
Tack iaf.
mvh/sam
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Brukar alltid börja med att klättra en eller ett par lätttare leder innan jag börjar. Det jag tycker är svårt är att hålla musklerna igång medan man säkrar, jag brukar vara stel som en järnkamin när det väl är min tur. En sak som hjälper lite är att ha en tjock tröja som får åka av och på under hela dagen. Har någon något annat tips?
 
samme83; sa:
Tackar för alla svar.
Värmer sällan upp vare sig jag ska springa eller klättra. Rimligtvis borde musklerna palla lite mer om man åtmindståne försökte värma upp.

Men, men. Uthålligheten kommer nog med tiden.
Tack iaf.
mvh/sam
Självklart har uppvärmningen en logisk koppling till prestationen men ännu viktigare är att skaderisken minskar. Hur kul är det med ett stukat finger i början av klättersäsongen för att man gick på leden kall?

Men "Fool" har helt klart en poäng....det finns många olika varianter av uppvärmning. Tänk bara på att inte gå ut för hårt utan börja gärna med en lite lättare led för att inte chocka din stackare kropp. ;-)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.