Uppgradering av MTB

Om du nödvändigtvis ska ha dämpare så kolla in http://www.chainreactioncycles.com och klicka på clearance offers i den blå listen. Dom har detta erbjudande bl a : Marzocchi 2004 MX Comp ETA2242.68 SEK.
Med frakt så blir det ca 2500 SEK för en klart godkänd och mycket pålitlig gaffel för det priset. Att beställa via internet från dom fungerar klanderfritt varje gång och du har fullständig returrätt ifall du inte blir nöjd. Priset till SEK ställer du in högst upp till höger på deras startsida, vid flaggorna.

Och ja, jag menar ekrar, nav o fälgar när jag skriver hjul. Satsa på det innan dämparen men valet är naturligtvis ditt.

/Anders

engel; sa:
Den överlägset bästa uppgraderingen du kan göra på en cykel är annars nya hjul.

HUR hjulen är byggda/skötta är viktigare än VAD de är byggda av. Med välspända ekrar så är det väldigt svårt att märka någon skillnad mellan snikprylar och statusgrejer. Lätta däck och slangar kan göra stor skillnad för hur cykeln känns.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nej David, jag måste säga emot dig. Snikhjul är verkligen ingen hit. Det finns ingen hängiven cyklist i världen som inte kan ställa sig bakom att kvalitetshjul är den absolut bästa uppgraderingen som kan göras av en cykel. Det är bara så. Sen kan man tycka att dyra hjul är statusprylar kanske, men om man bortser från priset utan ägnar sig åt cykling så är dyra hjul bättre än billiga. Det finns en anledning till att man tävlar på vissa typer av hjul och inte andra.

Sen så håller jag fullständigt med dig om att ingen utrustning är bättre än hur man sköter den.

Trådens ursprung var dock bästa uppgradering av en MTB och då är det hjulen som gäller förutsatt att cykeln håller någorlunda kvalite från början.

/Anders

engel; sa:
Det finns ingen hängiven cyklist i världen som inte kan ställa sig bakom att kvalitetshjul är den absolut bästa uppgraderingen som kan göras av en cykel.

Men då har du någon som ägnat år åt att "lära sig" känna igen små, små skillnader i prestanda och karakteristik, vilket knappast verka stämma överens med trådstartaren.

engel; sa:
Ja, den attityden inbjuder ju verkligen till en saklig diskussion...
Och tycker man inte att hjulen är det viktigaste att uppgradera så kan man alltså inte vara en hängiven cyklist?

Det finns inte särskilt många jämförande labbtester ens mellan välkända hjulmärken, och jag har ännu inte sett ett enda som har inriktat sig mot hjul av mera basmodell. Och eftersom det inte heller görs några blindtest av hjul så bör alla cyklistkommentarer om ett visst hjuls överlägsenhet tas med en stor nypa salt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips