Uppgift om taklast på begagna bil?

Jo men

Egentligen är vilken modernare bil som helst (med höga EuroNCAP-poäng) bättre än en Volvo 140.
http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY
Testet visar en modern småbil mot en förmodat säker Volvo 940. Hur är då en 140?

Om man ändå köper en nyare bil är det bäst att också köpa kvalitet. Det där är mer subjektiv men man kan söka på tex "Autoindex". Sen får man dra egna slutsatser varför tex franska bilar inte placerar sig så högt.
http://www.carcity.se/275/1779/Sveriges-nojdaste-bilagare.html

Kan verkligen hålla med, Franska bilar är billiga och INTE bra, vi har många Peugeottar på jobbet.
 
Om jag inte körde mer än 250 mil/år så skulle jag hyra bil de gångerna och då kunna slå till med ett rejält skåp som rymmer kajaker o annat då det behövs.
Ekonomiskt sett måste det vara fördelaktigt plus att du alltid har en ny och bra bil.


Ja, jag vet att det är en ekonomiskt dålig affär att vara bilägare. 50 -60 kronor per mil har nog bilen kostat mig. Och inte blir det billigare av att det kommer en långtradarchaufför och gör skrot av min bil, som med mina körvanor nog annars kanske skulle hålla 10 år till.

Men ska jag behålla kajaken och kunna använda den när jag vill så behöver jag en bil.

Innan jag skaffade kajaken så klarade jag mig utmärkt utan bil.

/Per
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
men är din golf verkligen totalt mosad, utom all räddning? bara för att försäkringsbolaget inte vill repa den betyder det inte att det inte går att göra bil av den igen. ofta kan man göra en deal med försäkringsbolaget; få en slant + behålla bilen, sen kanske man på egen hand kan hitta en mek som lagar den till ett bra pris..

det kan ju vara värt lite pyssel, det är inte helt enkelt att hitta en likvärdig bil, där du vet hela historiken..
 
Leta efter en Toyota Carina, ca -94 och framåt. Oftast problemfria, vid strul relativt okomplicerade och billiga reservdelar.
Med lite mer pengar på fickan går det att köpa en Avensis, finns många kombi av den på marknaden.
/Peter
 
Alldeles för dyr att försäkra

Leta efter en Toyota Carina, ca -94 och framåt. Oftast problemfria, vid strul relativt okomplicerade och billiga reservdelar.
Med lite mer pengar på fickan går det att köpa en Avensis, finns många kombi av den på marknaden.
/Peter

Med mina nuvarande körvanor och 38 skadefria år kostar en Avancis jag kollade på, mig 20 kronor per mil att försäkra.

Motoreffekten bör understiga 70 hästkrafter för att inte försäkringen med mina mått ska bli för dyr.

Och eftersom jag väldigt sällan kör fortare än 70 km/h behöver jag inte så mycket effekt.
Och en bil med dieselmotor med årlig skatt på 5000 kronor (=20 kronor per mil) är för mig riktigt slöseri med pengar.

Per
 
Köp en billigare bil och trafikförsäkra den bara.
Försäkringar är bara skit - tyvärr måste du ju ha trafikförsäkring och den står ju numera för en stor del av kostnaden. Så därför är det väl möjligen så att halv eller helförsäkring kan vara "värt" extrakostnaden. Tänk dock inte i procent av trafikförsäkringskostnaden, utan överväg om du verkligen tycker halv resp helförsäkring är värt de kronor den kostar extra.

Kolla dessutom runt på flera bolag - det är lite hursomhelst numera. Jag tecknade en försäkring för en bil idag, och den hamnade i ett bolag som jag inte hade gissat från början.

Med 250 mil om året är ju inte ditt huvudfokus massor av problemfria mil heller, utan minsta årliga värdeminskning är nummer ett. I de flesta fall är det så att värdeminskningen helt är beroende av hur högt inköpsvärde din bil har, samt åldern. Det finns ju märken som behåller värdet, kanske, men knappast bättre än en billigare och äldre bil.
Köp en gammal överdrivet välskött lågmilare, som du ändå kan acceptera ur säkerhetssynvinkel. Det finns enstaka gamla pärlor, och dessa är som regel värderade obetydligt högre än samtida betydligt mer slitna ex.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips