Uppgift om taklast på begagna bil?

Rails är ju rackligare än man tror tyvärr, men det är ju å andra sidan smidigt att få dit lastbågarna.
Det man främst ska akta sig för är nog rails som är för korta, det är tyvärr vanligt.
 
250 mil/år! Kan du inte köpa en gammal Volvo 140, då slipper du skatt och kan veteranförsäkra bilen. Dessutom slipper du värdeminskning eftersom den bara ökar så länge inte rosten tar den. Service är också billigt eftersom den är lättmekad och delarna är billiga.
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
250 mil/år! Kan du inte köpa en gammal Volvo 140, då slipper du skatt och kan veteranförsäkra bilen. Dessutom slipper du värdeminskning eftersom den bara ökar så länge inte rosten tar den. Service är också billigt eftersom den är lättmekad och delarna är billiga.

Det var inget bra tips!
På Blocket finns nu 10 st Volvo 140, färre än Volvo Amazon -57 st.
Om man är väldigt händig, har verktyg, utrymme och entusiasm samt en andrabil så kan man köpa en 140 att meka med. Volvo 140 är ingen bra bil, rostar som få och med dagens mått väldigt farlig.
Köp en hyfsat krocksäker och rostskyddad bil, kolla på http://www.vibilagare.se/ innan köp. Med de kriterierna skulle jag råda dig att fortsätta med VW eller Volvo av nyare modell.
 
Det var inget bra tips!
På Blocket finns nu 10 st Volvo 140, färre än Volvo Amazon -57 st.
Om man är väldigt händig, har verktyg, utrymme och entusiasm samt en andrabil så kan man köpa en 140 att meka med. Volvo 140 är ingen bra bil, rostar som få och med dagens mått väldigt farlig.
Köp en hyfsat krocksäker och rostskyddad bil, kolla på http://www.vibilagare.se/ innan köp. Med de kriterierna skulle jag råda dig att fortsätta med VW eller Volvo av nyare modell.

Du får lära dig söka lite bättre ;) eller glömde du en nolla i antalet? Det finns runt 100st volvo 140 av olika modeller, nästan 20st 145or som kanske är att föredra om man ska ha taklast.
Men visst är en nyare bil både säkrare och ibland mindre rostbenägen.
 
Ajdå, sökte bara på "Volvo 140" och "60-tal" till "70-tal". Kollade noggrannare nu och det finns:
67 st 142, 21 st 144 och 18 st 145'or.
140-modellen är dock ingen bra bil i dagens läge. Som entusiast-bil kan den vara kul.
 
Det var inget bra tips!
På Blocket finns nu 10 st Volvo 140, färre än Volvo Amazon -57 st.
Om man är väldigt händig, har verktyg, utrymme och entusiasm samt en andrabil så kan man köpa en 140 att meka med. Volvo 140 är ingen bra bil, rostar som få och med dagens mått väldigt farlig.
Köp en hyfsat krocksäker och rostskyddad bil, kolla på http://www.vibilagare.se/ innan köp. Med de kriterierna skulle jag råda dig att fortsätta med VW eller Volvo av nyare modell.

på vilket vis är golf så mycket bättre än volvo 140 i trafiksäkerhetshänseende? detaljer och källor tack.
 
på vilket vis är golf så mycket bättre än volvo 140 i trafiksäkerhetshänseende? detaljer och källor tack.

Egentligen är vilken modernare bil som helst (med höga EuroNCAP-poäng) bättre än en Volvo 140.
http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY
Testet visar en modern småbil mot en förmodat säker Volvo 940. Hur är då en 140?

Om man ändå köper en nyare bil är det bäst att också köpa kvalitet. Det där är mer subjektiv men man kan söka på tex "Autoindex". Sen får man dra egna slutsatser varför tex franska bilar inte placerar sig så högt.
http://www.carcity.se/275/1779/Sveriges-nojdaste-bilagare.html
 
En större bil är säkrare än en mindre. En nyare är säkrare än en äldre. Men att jämföra en större och äldre med en mindre och nyare är inte alldeles enkelt...
 
Om jag inte körde mer än 250 mil/år så skulle jag hyra bil de gångerna och då kunna slå till med ett rejält skåp som rymmer kajaker o annat då det behövs.
Ekonomiskt sett måste det vara fördelaktigt plus att du alltid har en ny och bra bil.
 
Precis min tanke. Har du räknat på det?

En av mina ungar är finansvalp och bor i Sthlm, dom sålde sin bil och hyr numer bil så fort dom behöver en och hävdar att det är oslagbart när man bara kör några hundra mil om året.
Och jag är säker på att han inte gör något som inte är ekonomiskt fördelaktigt :)
Dessutom har du alltid en ren och servad bil i just den storleken du behöver vid tillfället. Måste ju vara miljövänligt antar jag.
På en del platser finns det ju också bilkooperativ, men jag vet inte vad det kostar. Här i Tyskland är det väldigt populärt och sägs ska vara förmånligt. Där finns olika storlekar att välja bland.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips