Uppblötning av torkad mat

Hur länge behöver t.ex. torkade räkor/skinka eller grönsaker som lök/kål osv. ligga i blöt innan man kan börja tillaga det? Testade precis mina torkade räkor, men de var hårda och sega, trots en bra stunds kokning.

Mvh /Joel
 
Nu vet jag inte om det är annorlunda med torkade räkor, men färska räkor ska normalt INTE koka eftersom då blir de just hårda och sega.
 
Det har du helt rätt i, men jag tänkte att man behövde koka dem för att få dem lite mjukare. Nåja, jag kanske bara ska satsa på skinka och lövbiff.

Mvh /Joel
 
Jag kör alltid på ett snabbt uppkok, lägger kastrullen i en värmeisolerande påse (följde med mitt EtaPower kök). Låter det dra ca 30 min när jag fixar med tält osv. Om det behövs värmer jag lite till. Klart!
 
Har du torkat räkorna själv? Tack för inspirationen, skall genast försöka! De man köper i asiatiska mataffärer blir bra (och jättegoda), om man slår på kokande vatten, men det kan ta allt mellan en kvart och en timme beroende på bl a storleken, med snittid på knappa halvtimmen. Sen kan man grovhacka dem och tillsätta i olika rätter (en riktig smakhöjare!), eller bara snabbryna i lite het olja med chili och citrongräs. De får inte bli kokta/genomstekta, då blir de just så träiga som överkokt fisk.
 
Håller för fullt på att torka potatis, fläskfile etc. Hur tillagar jag detta i fält? ingående beskrivning tack :) Det är väl främst frågan om man ska låta det ligga blötlagt innan uppkok, hur länge isf.
 
Är det färdiglagat, inte extremt övertorkat och inte alltför tjocka/stora bitar, så blir i alla fall det mesta jag lagar bra såhär (enklaste sättet):

- häll den färdigblandade matportionen i den kastrull den skall lagas i, häll på vatten, rör om så allt blöts igenom, låt stå den korta stunden (kanske 5 min) medan allt annat i köksväg tas fram/installeras
- koka upp, stäng av brännaren direkt (vissa saker kan man låta koka någon halv minut, men det går bra att bättra på efteråt, se nedan).
- stoppa kastrullen i en grytmysare (bättre) alt. vira in i en tjocktröja (sämre)
- låt stå dragfritt tills det verkar färdigt, det mesta blir det på högst 10 min, i alla fall med en någorlunda väl isolerande grytmysare.

Har man missat att hälla i tillräckligt med vatten från början (lätt hänt med torkad mat), får man fylla på medan maten sväller - antingen kokhett från kastrull nr 2 (som man kanske lagar varm dryck i under tiden) eller kallt i brist på en sådan - men då får man koka upp det hela igen. De pedantiska skriver upp vattenmängderna på portionspåsen, men man lär sig snabbt att fixa allt detta "på känn".

Verkar det ändå inte klart på 10 minuter, är det heller ingen katastrof - bara att ge det hela ett extra uppkok. Då har man lärt sig till nästa gång, att just den maten kanske skall kokas en kort stund innan man stänger av brännaren. Samma om det är för kallt för att grytmysaren skall hålla värmen, eller när man är mer akut hungrig än snål med bränsle. Fast jag tycker det mesta blir bättre med mer svällning och mindre kokning.

Detta är det allra enklaste sättet, men man kan naturligtvis, om man orkar, lyxa till det med att inte röra ihop allt till en enda gegga, utan låta t ex bulgurgryn eller en extra sats grönsaker svälla separat (jag gör det i den lilla panna, som också är matskål och lock till den egentliga kastrullen). Saker som stekt lök etc bör ju också hällas på mer än koka upp, alt. kan man blötlägga räkorna separat i lite varmt vatten och strö ovanpå sen (bäst).

Hur man gör med råtorkad mat vet jag faktiskt inte, verkar ologiskt på mig att inte laga så långt det går hemma (gäller såklart inte sånt som går att äta direkt, typ torkad skinka och beef jerky, men jag är inte så bra på kött).
 
Senast ändrad:
Vad jag förstår så gör torkningen många gånger ungefär samma sak som tillagning, därför behöver råtorkad mat inte tillagas lika mycket efter rekonstitueringen.
 
Tack för ett mycket utförligt svar, så det ligger inte något i det att man på morgonen tar middagsmaten i en flaska med vatten och låter ligga där fram tills kväll och sedan snabbt uppkok?
 
Tack för ett mycket utförligt svar, så det ligger inte något i det att man på morgonen tar middagsmaten i en flaska med vatten och låter ligga där fram tills kväll och sedan snabbt uppkok?
Jag har i alla fall aldrig kommit på att göra det och inte saknat det heller, varför skall man bära på vatten? Men det måste ju bero på omständigheter. Kanske vissa sorters mat kräver (eller blir godare av) långblötning. Är det så väldigt kallt, att "svällningmetoden" inte fungerar ens i en grytmysare, kanske det är ett bra sätt, i alla fall om man vill spara bränsle. Är det varmt, känns det dock inte så aptitligt, tycker jag (nej, jag har ingen bacillskräck ;)).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vincentt Torkad frukt, bär, etc... som inte ser ut som "torkat". Friluftsmat 4
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
sofiah torkad Quorn? Friluftsmat 8
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
Lennyosd Torkad köttfärs Friluftsmat 30
pajaro Torkad mat? Friluftsmat 29
hannulan Näringsinnehåll i torkad mat Friluftsmat 2
millimeter Torkad svamp Friluftsmat 40
Humran Utvärdering av torkad mat Friluftsmat 0
peter1959 Torkad kycklingfilebitar ? Friluftsmat 18
mipert Torkad maskrosrot kostar 560 kronor / kg Friluftsmat 4
päeng torkad renbog Friluftsmat 6
Kamvandrare me´skavssår Recept på suovas - rökt, saltad renstek...och torkad Friluftsmat 0
Linda D Blötläggning av torkad mat Friluftsmat 6
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
Boel Olin Torkad quorn i bitar? Friluftsmat 10
Mi Torkad mat på postorder Friluftsmat 0
PaulPersson Förvaring av torkad mat under vandringen Friluftsmat 6
T.Setterborg "torkad" mat...? Friluftsmat 15
puttepatrik77 torkad mat, Friluftsmat 11
jjjjy66 Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 4
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
lejon Efterlysning-recept på torkad köttfärs! Friluftsmat 7
-Patric- torkad kölling Friluftsmat 7
humbug Fett i torkad mat? Friluftsmat 7
O torkad fisk Friluftsmat 3
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
Jätte Micke Torkad mat, hur? :-) Friluftsmat 27
pebu Receptförslag torkad mat Friluftsmat 5
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
jessie torkad frukt Friluftsmat 2
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...