Uppblåsbar väst, användbart?

mja, borde väl gå att använda som kort liggunderlag, för lättpackare... tänker thermarest... fast det blir väl hål för armarna.. brrr... men kudde, ja alla kläder används som kudde... nja tror inte jag skulle sakna fickor på en väst...
 
nja tror inte jag skulle sakna fickor på en väst...
Jag tycker tvärtom att de är utmärkta: en bröstficka för småsaker (kameran, tandborsten eller kompassen när man är ute, mp3-spelaren och plånkan om man är civil) och ett par enkla värmefickor att stoppa händerna i är inte dumt. Min ultralätta dunväst har iaf det senare. Om det praktiskt kan lösas på en uppblåsbar väst vet jag icke.
 
Klymit

Det här företaget har en lösning med uppblåsbara kläder där man använder ädelgaser som argon ,som inte leder värme och kyla så bra, istället för luft. http://www.klymit.com
Intressant idé men jag misstänker att kondens från kroppen kan bli ett problem.

Mvh Otto
 
Tänk exped downmat

Exped downmat är ju uppblåsbar med lite dun som just hindrar luften från att röra på sig så mkt. Vilket material använder de? Kanske kan man kika på den konstruktionen lite för att få ideer...
/Petri
 
Men då blir den väl knappast uppblåsbar, om man inte har med sig en tub ädelgas.

I systemet ingår en liten utbytbar gastub, typ kolsyretub till sodastream, som är monterad på en ventil som reglerar hur uppblåst man vill bli beroende på aktivitetsnivå och väderlek. Enligt deras hemsida räknar de med att det går åt två tuber per säsong vid normal? användning.

/Otto
 
Exped downmat är ju uppblåsbar med lite dun som just hindrar luften från att röra på sig så mkt. Vilket material använder de? Kanske kan man kika på den konstruktionen lite för att få ideer...
/Petri
Ja, satt just och funderade på detta, visst försämras isolationen om luften kan röra sig helt fritt i plagget (=som i en luftmadrass) än om den tvingas att stå stilla (mindre hålrum t ex som i cellplast, dun eller annat)? Är detta bara en "känsla" eller finns det nåt stöd/vederläggning?
 
Ja, satt just och funderade på detta, visst försämras isolationen om luften kan röra sig helt fritt i plagget (=som i en luftmadrass) än om den tvingas att stå stilla (mindre hålrum t ex som i cellplast, dun eller annat)? Är detta bara en "känsla" eller finns det nåt stöd/vederläggning?
Visst är det så, Martin beskrev ju fenomenet redan på förra sidan :)
 
Tänk om man kunde ändra tätheten i materialet. Då kunde man ha ett uppblåst plagg som bevarar värmen och, vips, så skulle man ha ett svalt välventilerat plagg som transporterar bort både överskottsvärme och svett. Det går vel att lösa med ventilations dragkjedjor men de har en tendens att bara ventilera fläckvis så att det fortfarande blir klibbigt på andra ställen. Kanske en svag elektrisk impuls fick tyget att dra ihopsig så att man kunde styra tätheten. Eller att tyget reagerar på kroppsvärme och regelerar sig självt?
Visst vore det värt ett nobelpris?
 
Exakt det här har som flera redan sagt redan provats.

Jag äger själv en uppblåsbar väst från Peak Performance från ca 2002 eller nåt.
Jag kan kolla om jag hittar den så kan jag nog fixa lite bilder osv.

/R
 
Gasvästen i Sverige

Ville bara säga att den omtalade västen finns nu i Sverige...men jag bör nog vakta min tunga så att det inte ses som reklam... :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.