Uppblåsbar väst, användbart?

Jag heter Emma och pluggar andra året på industridesign programmet på Ingvar Kamprads design centrum i Lund.
Vi håller på med ett projekt där vi ska göra en produkt för ett befintligt företag. Jag valde Haglöfs och funderade på att göra en uppblåsbar väst som man kan ha under sin jacka t.ex.
Den kommer att vara gjord i deras "pack lite" material så den kommer att vara tunn och smidig.
Syftet är att när man är ute och börjar frysa kan man blåsa upp västen som då funderar som en termos ungefär, där luftlagret skyddar kroppen mot kyla. När man sedan vandrat ett tag och fått upp värmen kan man släppa ut luften och man blir svalare igen.

Jag började fundera på vilken grupp som skulle ha nytta av något sådant och började tänkte på klättrare/vandrare. Både för att höjdskillnaden kan göra att temperaturen varierar och även eftersom (jag antar) att man stannar ibland för lite vila och då börjar man kylas ner ganska snabbt igen.

Så min fråga är bara om ni, som är proffs på det här, tror att detta skulle vara en produkt som skulle kunna komma till användning och i så fall om ni har något bra tips till mig att tänka på innan jag sätter igång. Skulle vara väldigt tacksam för ett svar!

MVH//Emma
 
Varför inte ?

Jag tycker du ska testa iden, det låter spännande !
Jag har jobbat med s.k. Säkmatriel, vilket gjorde att jag fick tillgång till en utrangerad flytväst som stridspiloterna har, den blåses upp med små patroner.
Använde jag patronerna, 2 st, så blev man som en Michelingubbe, och flöt som en kork.
Den kan även blåsas upp manuellt, och tömmas.
Jag hade den ett tag på paddling, och den värmde när jag blåst upp den manuellt, utandningsluften är ju varm, sedan värmer kroppen den luften.
Den västen satt ju utanpå, men om man har den inunder som du tänkt så är det nog inte så tokigt att prova iden ordentligt.
Lycka till Emma-Lisa !
 
Ska du använda ett Gore-tex-material är det väl inte Paclite utan Airvantage du ska använda? Men det materialet verkar de ha lagt ner.

Det är alltid lite trist att säga "det där är redan prövat, och det funkade inte", eftersom förutsättningar ändras. Men du bör nog kolla upp varför uppblåsbara plagg med Gore Airvantage, som presenterades 2002, inte finns på marknaden längre.

Något annat man bör tänka på är att det är stillastående luft som isolerar. I uppblåsbara prylar kan luften ofta röra på sig så att kall luft på utsidan av plagget flyttar på sig och ersätter varm luft på insidan. Det gör att isoleringen inte blir den bästa. I en termos är det vacuum, så det finns ingen luft som kan flytta på sig eller ens leda värme.
I kläder med dun eller syntetvaddering hålls luften stilla av en massa småtrådar.
 
Om man nu ska vara ute efter det "bästa", kan jag rekommendera material från den här typen av företag..
http://www.fov.se/

Deras produkter används bl.a. i airbags, där det ställs otroliga krav.
Alu-beläggning av det materialet kanske kan va något.
Har en kajakbyggarkompis som bygger kajaker i det materialet.
peter
 
Syftet är att när man är ute och börjar frysa kan man blåsa upp västen som då funderar som en termos ungefär, där luftlagret skyddar kroppen mot kyla. När man sedan vandrat ett tag och fått upp värmen kan man släppa ut luften och man blir svalare igen.

Ska den uppblåsbara delen gå hela vägen kring kroppen? När man bär ryggsäck så fryser man sällan om ryggen eftersom ryggsäcken sitter där. Därför kanske det inte är nödvändigt men kanaler på baksidan. Dessutom skulle det nog förändra ryggsäckens passform mot ryggen (och det är något som ju inte är så populärt när man äntligen lyckats ställa in alla remmar precis som man vill ha det). Likadant kanske det blir vid axelremmar och avbärarbälte...

Men alla bär ju inte ryggsäck...
 
Lufttätt = vattentätt

Och den kombinationen är ju inte så bra.... Se bara på alla skalplaggsdebasklerna här på Utsidan.
Måhända krävs ett helt annat tänk och på ryggdelen måste det lufta rejält.....
//J
 
Ska den uppblåsbara delen gå hela vägen kring kroppen? När man bär ryggsäck så fryser man sällan om ryggen eftersom ryggsäcken sitter där. Därför kanske det inte är nödvändigt men kanaler på baksidan. Dessutom skulle det nog förändra ryggsäckens passform mot ryggen (och det är något som ju inte är så populärt när man äntligen lyckats ställa in alla remmar precis som man vill ha det). Likadant kanske det blir vid axelremmar och avbärarbälte...
Men alla bär ju inte ryggsäck...

Oftast har man ju inte förstärkningsplagget på sig medan man rör sig, så det kanske löses automatiskt. Annars är ju just möjligheten att skapa ett plagg med olika luftkroppar som kan blåsas upp efter 0behov smart. Bär man ryggsäck blåser man inte upp axlar och rygg...

Och den kombinationen är ju inte så bra.... Se bara på alla skalplaggsdebasklerna här på Utsidan.
Måhända krävs ett helt annat tänk och på ryggdelen måste det lufta rejält.....
//J

Det skumma är ju att Gore Airvantage marknadsfördes med bra andning som argument. Man undrar ju hur det funkade. Men det kanske inte gjorde det.

http://www.gore.com/en_xx/products/consumer/airvantage/index.html

Jag tror som sagt att man ska kolla upp de existerande produkterna innan man ger sig på att designa en ny.
 
Tack!

Jag ville bara tacka för alla bra svar. Eftersom jag själv inte har så stor erfarenhet av den här typen av aktivitet så hjälper det mig otroligt att få höra vad ni kunniga har att säga.

Jag tycker ideen med att blåsa upp den på valfria partier är en smart lösning.
Jag funderade även om det är någon mer finess man skulle kunna lägga till. Nån förvaring (ficka t.ex.) för ett lagningskit om det skulle bli hål i västen. Eller om man kan ha den som sittdyna, kudde eller annat. Är det någon utrustning eller pryl som man alltid bär med sin när man vandrar eller klättrar som man skulle kunna integrera?

MVH//Emma
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.