Väst eller tröja/jacka som förstärkningsplagg

Hej,

Vad är bäst? Vi snackar om en lätt dunväst eller en trjöja/jacka typ KM Liv. Om båda väger lika mycket, vilket värmer bäst?

Vilka andra för- och nackdelar kommer ni på?

/Lars
 
Jag har en känsla av att den här tråden blir lång... ;-)

Vad som är att föredra, dunjacka/-tröja eller dunväst är väl i allra högsta grad en fråga om personligt tycke och smak.
Västen värmer enbart bålen men där är ju annars värmeavgången större än vad den är för armarna. Ett plagg som värmer de mest vitala delarna av kroppen således.
Är man frusen av sig kan det ju vara trevligt att hålla även resten av överkroppen varm och då är ju jackan ett bra alternativ (om den inte är så mycket tyngre än västen vill säga). Vid lite tuffare väder-förhållanden med hård vind och snöfall lär ju jackan under alla omständigheter vara mysigast.
Västen är ju dock smidigare att ta av och på så den kanske blir mer använd än vad dunjackan blir.

Frågan är egentligen omöjlig att besvara, det handlar otroligt mycket om subjektiva bedömningar
samt i vilka situationer plagget ska användas.

Go' tur!
 
Väst är ju en sån grej som de som väl börjar använda sällan slutar med.
Som vandringsstavar och snus.

Det skulle såklart vara skoj med en riktigt vetenskaplig test av vad två lika lätta plagg med samma materialval har för isoleringsförmåga beroende på om de har ärmar eller inte.

Vikten av tyget i jackans ärmar får man ju också lov att öka västens stoppning med, och den är ju redan ökad med ärmarnas stoppning. Så själva bål-delen av västen blir ju säkert klart varmare än båldelen på jackan. Frågan är bara vad man förlorar i värmeavgång på de bara(re) armarna...

Andra skillnader är att en jacka är lättare att sluta till i ärmarna, medan en väst bättre kan släppa ut överskottsvärme (även om man kanske inte bör bära dunväst om värme är en överskottsvara).
 
Kombinationen genomsydd tunn dunväst och genomsydd tunn dunjacka är mycket aptitlig och brukbar. Jag har slitit ut ett antal under mina uteår. Just nu väger jag åt lite olika håll på en jackersättare, men helt blixtlås skall det vara så Liv är ute ur min räkning. Dunvästarna har alla (havt ) tryckknappstängning.
Men båda är förstärkningsplagg till rast och stillasittande.
//J
 
Senast ändrad:
Frågan avgörs ju av hur många andra lager man har, har man bara ett tunt underställ och en skaljacka av nått slag, så tror jag inte väst är någon vidare ide när det ärså pass akllt att det lönar sig att ha den i dun. Men har man redan på sig baslager ett ganska tjockt mellanlager (islandströja, fiberpäls, tjockare ullfrote) och ett skal tror jag västen är mer värme/vikt. Sen beror det ju också på om skaljackan (vilken jag här tänker mig man fortsätter ha längst ut för fickåtkomst och för att skydda det extra värmeplagget) har trånga ärmar eller inte.

Personligen skulle jag nog ta med ett extra mellanlager och ett extra baslager för att kunna använda prylarna på fler sätt och väl medveten om att fler lager värmer mer än marknadsförarna vill ge sken av. För att inte nämna hur mycket mer fuktkänsligt dunet är...
 
Frågan avgörs ju av hur många andra lager man har, har man bara ett tunt underställ och en skaljacka av nått slag, så tror jag inte väst är någon vidare ide när det ärså pass akllt att det lönar sig att ha den i dun. Men har man redan på sig baslager ett ganska tjockt mellanlager (islandströja, fiberpäls, tjockare ullfrote) och ett skal tror jag västen är mer värme/vikt. Sen beror det ju också på om skaljackan (vilken jag här tänker mig man fortsätter ha längst ut för fickåtkomst och för att skydda det extra värmeplagget) har trånga ärmar eller inte.

Personligen skulle jag nog ta med ett extra mellanlager och ett extra baslager för att kunna använda prylarna på fler sätt och väl medveten om att fler lager värmer mer än marknadsförarna vill ge sken av. För att inte nämna hur mycket mer fuktkänsligt dunet är...

Snackar vi vintertid så är det ju sällan ett problem med fukt för dun. Och värme/vikt-förhållande är helt oberoende av hur många skallager du har på dig. Jag vet inte hur mkt vinterturer du gjort, men en riktig dunjacka är värd sin vikt (ganska liten iofs) i guld. Min lightline väger strax över 300 gram, den ger fan så mkt mer värme än underställ i expdetionskvalitet+islandströja+fiberpäls+vindtätt skal. Dessutom har den fördelen att den är lite vindtät, såpass att man kan frysa ur anoraken när man vilar och bara dra på sig dunjackan. Försök göra det med lager.

Lager är en bra princip, men ersätter inte ett riktigt förstärkningsplagg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
anders_b Haglöfs Barrier + väst? Kläder 3
mörtkungen Itab: Väst Thermal och regnrock Kläder 1
seobserver Rimlig väst Kläder 7
seobserver V-ringad väst? Kläder 5
emma-lisa Uppblåsbar väst, användbart? Kläder 23
Naturelover Väst som förstärkningsplagg??? TIPS Kläder 11
Viberg Rea på ITAB Windbreaker väst Kläder 0
Krux Hjälp!! Väst sökes.... Kläder 7
fredrikalm Varför väst? Kläder 13
BengtW Windstopper-väst, dammodell? Kläder 1
oskarg North Face Pamir Windstopper-väst Kläder 3
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
såg Jörn eller Lundhags Kläder 3
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.