Uppblåsbar rysk kajak...

Hej !

På båtmässan i Stockholm såg jag en uppblåsbar ryskbyggd K2 liknande skapelse. Materialet var av typ gummibåtsgummi... Jag blev sugen då jag ofta är ute med min båt (som inte är stor) och saknar en kajak att utforska omgivningarna med ... en riktig kajak är inte att tänka på ...
Priset var 4 000 så det kan man kanske leva med.

Är det någon som testat denna typ av farkost ? Var den användbar ?? Vad tror ni ??

// Björn

har aldrig hört taqlas om den, men är själv sugen på en aluminiumkanadensare, har du någon bild på denna farkost?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
hej !

Dessvärre har jag inte det - det var en glad kille som sålde billiga gummibåtar och K1 & K2 :eek:r...

/ Björn

rofe85; sa:
har aldrig hört taqlas om den, men är själv sugen på en aluminiumkanadensare, har du någon bild på denna farkost?

Här finns det gummikajaker, men om det är något att ha skulle ju vara intressant att veta....
http://www.seashop.se/shop/
330.jpg

En annan leverantör av gummifarkoster..

Hej,
Här är ett annat företag som har både gummibåtar/kanoter. Jag tror att de säljer ryska prylar, och själv köpte jag en Orion 6 båt (senare utrustad med 4 hästars motor) vilken är rätt så praktisk i och med att man packar in den i bakluckan vid transport. Haft den i tre år nu och utsatt den för mycket slitage, slitstark. Det känns rent ryskt!
http://www.tiihonentrade.nu/
En del farkoster ser onekligen lustiga ut, eller vad sägs om bananbåten..
/KJ

Hej !

Jo men det var viss herr Tilhonen (med reservation för stavning) som jag träffade.

En snabb titt på en USA variant säger att den väger 12 kg och är bara aningen kortare men ryssen väger 19 kg ... sannolikt är det kraftigare material ...

Fortfarande ingen som paddlat en uppblåsbar ?

/ BJörn

Mötte ett par i gummikajak för några år sedan. Det var lugn sjö och ingen vidare vind men det såg enormt tungpaddlat ut för dem. Min reflektion då var att det knappast kunde vara värt besväret att ge sig ut med en gummikajak, fast å andra sidan är väl de beroende av hur man tänker använda sig av kajaken. Som ett sätt att transportera sig korta sträckor fungerar det säkert, om än långsamt. Säkert är det också en rolig badleksak. Nu har jag ju inte provat någon själv så vem vet, min uppfattning skulle kanske ändras radikalt om jag fick prova själv.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips