Unna med tre tältstänger

Vill ha mothugg i min tanke.
Har ett Hilleberg Unna och funderar på köpa en extra tältstång.
Min tanke är att två plus två 9 mm stänger gör tältet mycket vindstabilt och håller för dåligt väder. Men även två plus en stång borde ge en enorm skillnad och man klarar sig om man trampar på en stång eller på annat klantigt sätt skadar en stång. För helt klart är att det är lätt att trampa på en stång eller liknade. Tältet används mest vid paddling.

Att du skulle behöva dubbla stängerna pga väder är det nog relativt liten risk för. Då ska det blåsa storm och i de förhållandena är du nog relativt sällan ute med kajak (får man hoppas) ;)

Om det är att trampa på en pinne som oroar, bör det räcka med att ha med medföljande reparationssats som innehåller en sektion som kan dras över en skadad del (alternativt skadad skarv). Se denna film:

https://www.youtube.com/watch?v=M4dUSFF35JA

Vill du trots det ha mer stadga skulle jag bytt till 10mm stänger istället för att dubbla (säkra bara att du även tar mer reparation till 10mm då).

/G

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Är vädret så snällt att det tar hänsyn till vilken aktivitet man utövar😉 jag skulle nog tro att det kan bli storm även fast man är ute och paddlar.

Ska vara en brutal storm då (snöstorm?) om det ska behövas. Mitt unna viker inte. Prövat spänna linorna lite?

Är vädret så snällt att det tar hänsyn till vilken aktivitet man utövar😉 jag skulle nog tro att det kan bli storm även fast man är ute och paddlar.

Haha, du har en poäng.

Jag tänkte mer att man anpassar aktivitet efter väder än tvärtom. Vid just paddling brukar man ha relativt god koll på prognosen. För en riktig långtur kan jag väl i och för sig tänka mig att det hinner slå om men då hinner man förhoppningsvis i skydd. Vid paddling är man ju oftast inte lika isolerad som vid fjällvandring där prognos osv hinner slå om innan närmsta skydd.

/Gustav

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips