Unik vandring.

Nu slipper vi gissa, fick svar från Länsstyrelsen!

---------------------------------------------------------------------------------------------

Att det inte står någonstans om att är förbjudet att ta med katt är nog helt enkelt för att ingen brukar gå med katt i Sarek och att det inte varit något problem. Anledningen till att man inte får ha hund är att en hund kan störa djurlivet bara genom sin närvaro och om den kommer sig lös så kan den ställa till med en hel del skada för djurlivet, inte minst för renar. En katt skrämmer knappast renar eller andra större djur, men om den skulle komma lös kan den ställa till skada på framförallt fågellivet som är känsligt och där häckningen ofta ligger senare än nere i låglandet.

Så även om man får ha katt med sig i Sarek så rekommenderar jag det inte. Det finns ju inga leder i Sarek och det kan bli väldigt långa sträckor för en katt att gå i svår terräng med bäckpassager, hög vegetation (videsnår, frodig fjällbjörkskog) och vidsträckta blockmarker högre upp i terrängen. Den stora mängden mygg och knott kan ju också bli jobbigt för en katt. Rapadalen är känd för att vara ett av Sveriges främsta myggparadis.

Du bedömer själv hur lämpligt det är att ha med katten på en Sarekvandring, och din katt kanske är van fjällvandrare.

I vilket fall så önskar jag dig en fin fjällvandring! 😊
--------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Var i kontakt med länsstyrelsen i Norrbotten för en del år sen för att få gå i Sarek med hund, och det var bara att glömma.
Det var tydligen då bare en som fått dispens för att ta med hund in i Sarek och det var en blind kvinna med ledarhund. Tror inte dom gör skillnad på om det är hund eller katt.

Sist jag hade hund så var det tillåtet att ha med sig hund i Sveriges nationalparker, före 2010, så nu då jag har en 1 årig Siberian Husky så planerade jag en tur i Sarek i Augusti, tills jag läste att det är förbjudet, min tanke var givetvis att jag måste få tillstånd då jag går med honom kopplad 100% av tiden, men fick precis det svar du angav, det är endast om man har så dålig syn att man måste ha ledarhund som man har möjlighet att få tillstånd!
För det kan vi tacka alla som "har koll på sin hund" och därmed anser sig ha rätt att låta dom springa lösa men det visade sig att deras hund tyckte att det var jätteroligt att springa efter renhjorden med vajor med nyfödda kalvar!

Så jag anser fortfarande att trots att man har rätt att ta med sig en katt så är det inte så lämpligt!
 
Sist jag hade hund så var det tillåtet att ha med sig hund i Sveriges nationalparker, före 2010, så nu då jag har en 1 årig Siberian Husky så planerade jag en tur i Sarek i Augusti, tills jag läste att det är förbjudet, min tanke var givetvis att jag måste få tillstånd då jag går med honom kopplad 100% av tiden, men fick precis det svar du angav, det är endast om man har så dålig syn att man måste ha ledarhund som man har möjlighet att få tillstånd!
För det kan vi tacka alla som "har koll på sin hund" och därmed anser sig ha rätt att låta dom springa lösa men det visade sig att deras hund tyckte att det var jätteroligt att springa efter renhjorden med vajor med nyfödda kalvar!

Så jag anser fortfarande att trots att man har rätt att ta med sig en katt så är det inte så lämpligt!

Nu kommer jag inte ihåg vilket år jag snackade med dom men en vild gissning mellan 95 och 05, men jag frågade bara om vandring i Sarek. Men det finns ju massor av andre fantastiska ställen att vandra med hund. 🐶
 
Nu kommer jag inte ihåg vilket år jag snackade med dom men en vild gissning mellan 95 och 05, men jag frågade bara om vandring i Sarek. Men det finns ju massor av andre fantastiska ställen att vandra med hund. 🐶

Du har rätt, jag har läst att det var 2010 det blev förbjudet men nu när jag kollar så var det förbjudet 2008, hittar inte när det infördes, jag hade honom från 1996 och min uppfattning var att det var tillåtet då, men det kanske inte var korrekt i.o.f.s.jag kanske hade pratat med någon som "gissade" ;)
Ber om ursäkt till T.S. att vi fördjupade oss i hund förbudet!
 
Kära trådstartare
(Disclosure: Jag är varken katt- eller hundägare.)

Att ställa frågor på Utsidan innebär att man får stå ut med reflektioner av olika slag, förutom direkt matnyttiga svar på ställda frågor.

Med det sagt är vi nog många Sarekvandrare som minst sagt höjt på ögonbrynen åt din plan att ta med katt i koppel till Sarek. Av flera skäl.
Som flera skrivit: även om det inte är förbjudet kan lämpligheten starkt ifrågasättas. Personligen tycker jag att Länsstyrelsens svar är märkligt tamt. Jag hade hoppats att de mycket tydligare skulle förklarat det olämpliga utifrån Sareks djurlivs perspektiv, låt vara att inget uttryckligt kattförbud finns.

En aspekt som inte alls berörts i tråden är er egen säkerhet, och jag tänker då på vaden. Att undvika vad i Sarek tror jag inte går, i alla fall inte om man vill uppleva en Sarekvandring värd namnet.

Vilken erfarenhet har ni av att vada?

Ett vattendrag kan ju den ena dagen vara ”piece of cake” att ta sig över, och omöjligt nästa. Det behövs oftast hjälp av stav/stavar, ryggsäckens bälte ska vara uppknäppt vilket gör att den liksom kan vingla och påverka balansen, en plötslig grop kan också rubba balansen etc. En del vad är långa och kalla, andra djupa med okänd botten. Kort sagt: man kan behöva ha fullt fokus på var man sätter fötterna och på nästa steg. Att då ha en katt att hålla reda, även om den sitter i sele låter helt enkelt som en stor riskfaktor.

Den tur som Undvall föreslår är nog enkel många dagar, men det ofrånkomliga ganska långa vadet över glaciärjokken Smájlajjåhkkå hade åtminstone inte jag velat ha med en katt som komplicerande faktor att ta ansvar för den gången jag gick över. Även andra betydligt kortare vad kan ibland vara jättetuffa.

I all välmening, tänk en gång till över er plan, både av hänsyn till Sarek och för er egen säkerhet, hälsar Cecilia.

Flygvärdinnan till Fantomen: Du får inte ha med dig en hund på planet.
Fantomen: Det är ingen hund, det är en varg.
 
det är ju iof vanligt att folk tror att man är i "sarek" så fort man stiger av bussen. kanske för att man inte har koll eller för att det låter häftigare än bara "kungsleden". vet inte hur många YouTube klipp jag sett, där de tror de är sarek fast man ser klart och tydligt att det inte alls är där.

sen kan det ju också va ett troll, ett pretentiöst sådant, som vill skojsa lite. svårt att se en kisse vandra i koppel mer än nån km.
 
Nu kommer jag inte ihåg vilket år jag snackade med dom men en vild gissning mellan 95 och 05, men jag frågade bara om vandring i Sarek. Men det finns ju massor av andre fantastiska ställen att vandra med hund. 🐶
Du har rätt, jag har läst att det var 2010 det blev förbjudet men nu när jag kollar så var det förbjudet 2008, hittar inte när det infördes, jag hade honom från 1996 och min uppfattning var att det var tillåtet då, men det kanske inte var korrekt i.o.f.s.jag kanske hade pratat med någon som "gissade" ;)
Ber om ursäkt till T.S. att vi fördjupade oss i hund förbudet!
Jag har startat en tråd om hundföreskrifter i Sarek så det kan handla om katten här. ;)

Henning
 
Titeln fick bli som så då jag & min fru inser att detta aldrig gjorts tidigare.
Innan jag går in på vad som utmärker sig vill jag förbehålla mig ställningen att detta kommer genomföras, d.v.s. att åberop om varför det är en dum idé kommer med all respekt inte att beaktas. Återkoppling om hur det gick när allt är gjort kommer att ske även det, garanti. Detta så att fler med samma tankar har riktlinjer att gå efter.

Kort om oss, var för sig;
Jag, 28, god vandringserfarenhet i tuffare terräng men mestadels i (extremt) varma miljöer. Känner till min kropp i vandringssyfte, men har givetvis mycket mer att lära, och kan naturen men även där med massa mer att lära.
Hon, 34, liksom jag god vandringserfarenhet fast i kallare miljöer, främst med gedigna expeditioner på Kamtjatka-halvön (Ryssl.)

Vi två skall under cirka 7-10 dagar vandra genom Sarek.
Start & slutmål fortsatt ovisst och vi sonderar i skrivande stund rutter och dylikt, det är första gången för båda i just denna anrika park.

Vad gör då denna tillsynes vardagliga vandring 'unik'? som jag ju tillskrev inlägget i början.
Jo, Runa ska med. Runa är 5 år, 6 i aug, och härstammar ifrån kattsläktet. Runa är mycket, mycket intelligent. Hon flyger flygplan, åker båt och alla andra fordon med oss och varit i dussintal länder. Hon går aldrig löst utan är i koppel med periodvist vilande i sele på våra magar.
Jag behöver nog inte understryka och med emfas skriva att Runa är extremt anpassningsbar (och lycklig, det är ju faktiskt också viktigt.) Hon har god uthållighet och vandrar gladeligen med oss. Hon är alltså medveten om att vi är en grupp i naturen och uppskattar känslan. Hon är fortsatt givetvis en katt men å andra sidan av det sällsyntare slaget. Vill försäkra alla som älskar katter/en katt lika mycket som vi gör att vandringar inte på något vis plågar henne utan hon är van sedan ett par månaders ålder.

Det är vi tre som å Runas vägnar, då detta blir hennes största vandring hittills i kallast miljö, skulle behöva lite ord av kunskap i olika teman med 'katt' som referensram.
Vi eftersöker svarsexempel som vi noga kommer gå igenom i prioriterad frågeordning;
- Mest lättvandrande(!) rutt för cirka en vecka där start & slutdestination bör ske på åtminstone samma kvartal av kompassuret.
- Kyla i Sarek i juli, stämmer väderapp som säger nattetid: 5-8 och dagtid: 15-20, på ett ungefär?
- Rovdjurs villighet till närmelse i och med vittring av katt kontra människa. Jag har spårat björn i observarionssyfte men är inte mer kunnig än att ställa mig frågande till vittring av katt. Hur vana har det vilda i Sarek blivi är väl egentligen frågan.


Har ni frågor så kör, mer än gärna!
Uppskattas skulle det göras om ni gav tips på rutt då det är vad vi behöver mest hjälp med, och därefter kan ni om ni vill ställa en fråga, så får vi utbyte av varandra! :)
Som sagt, officiell rapport kring Runas resa kommer när vi är hemma igen, augusti någon gång.

Tack på förhand,
Rasmus, Alexandra & Runa Visa bilaga 36484
Titeln fick bli som så då jag & min fru inser att detta aldrig gjorts tidigare.
Innan jag går in på vad som utmärker sig vill jag förbehålla mig ställningen att detta kommer genomföras, d.v.s. att åberop om varför det är en dum idé kommer med all respekt inte att beaktas. Återkoppling om hur det gick när allt är gjort kommer att ske även det, garanti. Detta så att fler med samma tankar har riktlinjer att gå efter.

Kort om oss, var för sig;
Jag, 28, god vandringserfarenhet i tuffare terräng men mestadels i (extremt) varma miljöer. Känner till min kropp i vandringssyfte, men har givetvis mycket mer att lära, och kan naturen men även där med massa mer att lära.
Hon, 34, liksom jag god vandringserfarenhet fast i kallare miljöer, främst med gedigna expeditioner på Kamtjatka-halvön (Ryssl.)

Vi två skall under cirka 7-10 dagar vandra genom Sarek.
Start & slutmål fortsatt ovisst och vi sonderar i skrivande stund rutter och dylikt, det är första gången för båda i just denna anrika park.

Vad gör då denna tillsynes vardagliga vandring 'unik'? som jag ju tillskrev inlägget i början.
Jo, Runa ska med. Runa är 5 år, 6 i aug, och härstammar ifrån kattsläktet. Runa är mycket, mycket intelligent. Hon flyger flygplan, åker båt och alla andra fordon med oss och varit i dussintal länder. Hon går aldrig löst utan är i koppel med periodvist vilande i sele på våra magar.
Jag behöver nog inte understryka och med emfas skriva att Runa är extremt anpassningsbar (och lycklig, det är ju faktiskt också viktigt.) Hon har god uthållighet och vandrar gladeligen med oss. Hon är alltså medveten om att vi är en grupp i naturen och uppskattar känslan. Hon är fortsatt givetvis en katt men å andra sidan av det sällsyntare slaget. Vill försäkra alla som älskar katter/en katt lika mycket som vi gör att vandringar inte på något vis plågar henne utan hon är van sedan ett par månaders ålder.

Det är vi tre som å Runas vägnar, då detta blir hennes största vandring hittills i kallast miljö, skulle behöva lite ord av kunskap i olika teman med 'katt' som referensram.
Vi eftersöker svarsexempel som vi noga kommer gå igenom i prioriterad frågeordning;
- Mest lättvandrande(!) rutt för cirka en vecka där start & slutdestination bör ske på åtminstone samma kvartal av kompassuret.
- Kyla i Sarek i juli, stämmer väderapp som säger nattetid: 5-8 och dagtid: 15-20, på ett ungefär?
- Rovdjurs villighet till närmelse i och med vittring av katt kontra människa. Jag har spårat björn i observarionssyfte men är inte mer kunnig än att ställa mig frågande till vittring av katt. Hur vana har det vilda i Sarek blivi är väl egentligen frågan.


Har ni frågor så kör, mer än gärna!
Uppskattas skulle det göras om ni gav tips på rutt då det är vad vi behöver mest hjälp med, och därefter kan ni om ni vill ställa en fråga, så får vi utbyte av varandra! :)
Som sagt, officiell rapport kring Runas resa kommer när vi är hemma igen, augusti någon gång.

Tack på förhand,
Rasmus, Alexandra & Runa Visa bilaga 36484
Kul trollning! 😉
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
Bekvämast Vandring väster/nv om Kutjaure Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.