Unik vandring.

Titeln fick bli som så då jag & min fru inser att detta aldrig gjorts tidigare.
Innan jag går in på vad som utmärker sig vill jag förbehålla mig ställningen att detta kommer genomföras, d.v.s. att åberop om varför det är en dum idé kommer med all respekt inte att beaktas. Återkoppling om hur det gick när allt är gjort kommer att ske även det, garanti. Detta så att fler med samma tankar har riktlinjer att gå efter.

Kort om oss, var för sig;
Jag, 28, god vandringserfarenhet i tuffare terräng men mestadels i (extremt) varma miljöer. Känner till min kropp i vandringssyfte, men har givetvis mycket mer att lära, och kan naturen men även där med massa mer att lära.
Hon, 34, liksom jag god vandringserfarenhet fast i kallare miljöer, främst med gedigna expeditioner på Kamtjatka-halvön (Ryssl.)

Vi två skall under cirka 7-10 dagar vandra genom Sarek.
Start & slutmål fortsatt ovisst och vi sonderar i skrivande stund rutter och dylikt, det är första gången för båda i just denna anrika park.

Vad gör då denna tillsynes vardagliga vandring 'unik'? som jag ju tillskrev inlägget i början.
Jo, Runa ska med. Runa är 5 år, 6 i aug, och härstammar ifrån kattsläktet. Runa är mycket, mycket intelligent. Hon flyger flygplan, åker båt och alla andra fordon med oss och varit i dussintal länder. Hon går aldrig löst utan är i koppel med periodvist vilande i sele på våra magar.
Jag behöver nog inte understryka och med emfas skriva att Runa är extremt anpassningsbar (och lycklig, det är ju faktiskt också viktigt.) Hon har god uthållighet och vandrar gladeligen med oss. Hon är alltså medveten om att vi är en grupp i naturen och uppskattar känslan. Hon är fortsatt givetvis en katt men å andra sidan av det sällsyntare slaget. Vill försäkra alla som älskar katter/en katt lika mycket som vi gör att vandringar inte på något vis plågar henne utan hon är van sedan ett par månaders ålder.

Det är vi tre som å Runas vägnar, då detta blir hennes största vandring hittills i kallast miljö, skulle behöva lite ord av kunskap i olika teman med 'katt' som referensram.
Vi eftersöker svarsexempel som vi noga kommer gå igenom i prioriterad frågeordning;
- Mest lättvandrande(!) rutt för cirka en vecka där start & slutdestination bör ske på åtminstone samma kvartal av kompassuret.
- Kyla i Sarek i juli, stämmer väderapp som säger nattetid: 5-8 och dagtid: 15-20, på ett ungefär?
- Rovdjurs villighet till närmelse i och med vittring av katt kontra människa. Jag har spårat björn i observarionssyfte men är inte mer kunnig än att ställa mig frågande till vittring av katt. Hur vana har det vilda i Sarek blivi är väl egentligen frågan.


Har ni frågor så kör, mer än gärna!
Uppskattas skulle det göras om ni gav tips på rutt då det är vad vi behöver mest hjälp med, och därefter kan ni om ni vill ställa en fråga, så får vi utbyte av varandra! :)
Som sagt, officiell rapport kring Runas resa kommer när vi är hemma igen, augusti någon gång.

Tack på förhand,
Rasmus, Alexandra & Runa
processed-1.jpeg
 
Det är kanske tveksmat tillåtet - hund är förbjudet med några undantagsställen. Kanske beroende på att vissa hundar skrämmer djur men kan tänka att även katter generellt skrämmer andra mindre djur. Vissa djurägare är ibland lite hemmablinda och har ibland mentaliteten "Jaja, andras hundar/katter gör si och så min men lilla pälskling är minsann inte sån"


Så även om det kanske inte är uttryckligen förbjudet (för att ingen kommit på iden tidigare att ha med katt) så undrar jag om det är lämpligt. Jag är inte så oroligt för katten i sig, den tar ni säkert väl han om, men frågan för mej är vad katten ev kan ställa till med gentemot andra djur. Kan den ha med sig sjukdomar som den tål men som djuren där inte klarar och annars inte exponeras för.
Jag säger som smittskyddsläkaren i Blekinge, bara för att det är (med tillägg eventuellt just avseende katt i Sarek) tillåtet är det kanske ändå inte lämpligt.


/Patrik
 
Hejsan,

Spännande tur och vem vet vi kanske till och med träffas. Familjen ska nämligen upp till Sarek i mitten av Juli och med oss har vi vår lilla grabb som bara är ett år äldre än katten :) . Och just på grund av detta har vi valt den i mitt tycke enklaste Sarekturen.

Vi startar med att ta båten från Ritsem över till Änonjalmme och följer sedan Padjelantaleden fram till bron över Sjnjuvtjudisjåhkå. Där svänger vi söderut och följer stigen upp mot Ruohtesvagge. Sen låter vi resten av turen bero på väder och humör hos lillgrabben, men om det blir en fortsättning in i Sarek kommer vi följa Ruohtesvagge fram till Skarja och sedan Gouhpervagge tillbaka till Padjelantaleden ungefär där broarna över Vuojatädno återfinns. Denna tur har fördelen att det är få vad som borde vara någon stor utmaning och ganska lite vide-snår, något som både barn och gissningsvis katter gärna undviker.

Vad det gäller kyla och väder så gör man klokt i att se till att man klarar 0 grader och blötsnö, även om detta givetvis är mycket ovanligt i mitten av Juli. Men drar ett arktiskt lågtryck in från norr kan det bli ganska kallt och blött oavsett tid på året. Har själv varit med om vandringar i Juli med bara några få plusgrader, hård vind och ösregn.

Vad det gäller rovdjur kommer de med största sannorlikhet håla sig på mycket gott avstånd så länge som Runa håller sig nära er. Men tassar hon iväg på egen hand hade jag varit mest orolig för Lodjur, Järv och framför allt rovfågel. Framför allt järv och örn kan ses ganska ofta i Sarek.

/ Stefan
 
Var i kontakt med länsstyrelsen i Norrbotten för en del år sen för att få gå i Sarek med hund, och det var bara att glömma.
Det var tydligen då bare en som fått dispens för att ta med hund in i Sarek och det var en blind kvinna med ledarhund. Tror inte dom gör skillnad på om det är hund eller katt.
 
Exponenter för en självupptagen livsstil är visserligen inget nytt i fjällen, men den här varianten tar tamejfan fenomenet till en ny nivå. "Åberopa om varför det är en dum idé kommer med all respekt inte att beaktas". Visar du ingen respekt får du ingen respekt. Och varför i hela friden skriver du här - för att skryta om en väluppfostrad katt? Eftersom det uppenbarligen inte är för att komma på bättre tankar kan jag bara önska er en så kort tur som möjligt.
 
Jag gissar att det är denna lag som är aktuell: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...1150-om-tillsyn-over-hundar-och_sfs-2007-1150 (utöver specifika bestämmelser som gäller just för Sarek nationalpark)

Även om det går att säga att det kanske inte är helt glasklart om det även innebär att katter ska hållas under samma regler som hundar tror jag inte ni vill bli det prejudicerande fallet. Hursomhelst skulle det vara respektlöst mot natur och djurliv att ta in ett rovdjur i en nationalpark, vilket är den mest skyddade natur vi har. Det finns massor av oskyddad natur där det är OK att gå med både katt och hund, och ni slipper riskera böter.
 
Titeln fick bli som så då jag & min fru inser att detta aldrig gjorts tidigare.
Innan jag går in på vad som utmärker sig vill jag förbehålla mig ställningen att detta kommer genomföras, d.v.s. att åberop om varför det är en dum idé kommer med all respekt inte att beaktas. Återkoppling om hur det gick när allt är gjort kommer att ske även det, garanti. Detta så att fler med samma tankar har riktlinjer att gå efter.

Kort om oss, var för sig;
Jag, 28, god vandringserfarenhet i tuffare terräng men mestadels i (extremt) varma miljöer. Känner till min kropp i vandringssyfte, men har givetvis mycket mer att lära, och kan naturen men även där med massa mer att lära.
Hon, 34, liksom jag god vandringserfarenhet fast i kallare miljöer, främst med gedigna expeditioner på Kamtjatka-halvön (Ryssl.)

Vi två skall under cirka 7-10 dagar vandra genom Sarek.
Start & slutmål fortsatt ovisst och vi sonderar i skrivande stund rutter och dylikt, det är första gången för båda i just denna anrika park.

Vad gör då denna tillsynes vardagliga vandring 'unik'? som jag ju tillskrev inlägget i början.
Jo, Runa ska med. Runa är 5 år, 6 i aug, och härstammar ifrån kattsläktet. Runa är mycket, mycket intelligent. Hon flyger flygplan, åker båt och alla andra fordon med oss och varit i dussintal länder. Hon går aldrig löst utan är i koppel med periodvist vilande i sele på våra magar.
Jag behöver nog inte understryka och med emfas skriva att Runa är extremt anpassningsbar (och lycklig, det är ju faktiskt också viktigt.) Hon har god uthållighet och vandrar gladeligen med oss. Hon är alltså medveten om att vi är en grupp i naturen och uppskattar känslan. Hon är fortsatt givetvis en katt men å andra sidan av det sällsyntare slaget. Vill försäkra alla som älskar katter/en katt lika mycket som vi gör att vandringar inte på något vis plågar henne utan hon är van sedan ett par månaders ålder.

Det är vi tre som å Runas vägnar, då detta blir hennes största vandring hittills i kallast miljö, skulle behöva lite ord av kunskap i olika teman med 'katt' som referensram.
Vi eftersöker svarsexempel som vi noga kommer gå igenom i prioriterad frågeordning;
- Mest lättvandrande(!) rutt för cirka en vecka där start & slutdestination bör ske på åtminstone samma kvartal av kompassuret.
- Kyla i Sarek i juli, stämmer väderapp som säger nattetid: 5-8 och dagtid: 15-20, på ett ungefär?
- Rovdjurs villighet till närmelse i och med vittring av katt kontra människa. Jag har spårat björn i observarionssyfte men är inte mer kunnig än att ställa mig frågande till vittring av katt. Hur vana har det vilda i Sarek blivi är väl egentligen frågan.


Har ni frågor så kör, mer än gärna!
Uppskattas skulle det göras om ni gav tips på rutt då det är vad vi behöver mest hjälp med, och därefter kan ni om ni vill ställa en fråga, så får vi utbyte av varandra! :)
Som sagt, officiell rapport kring Runas resa kommer när vi är hemma igen, augusti någon gång.

Tack på förhand,
Rasmus, Alexandra & Runa Visa bilaga 36484
Tror inte att det lika mycket mygg i Sarek som på Kamchatka (varit 3 ggr) men tänk hur ni ska skydda Runa från dem.
 
Senast ändrad:
Vill börja med att länka till en tidigare "Katt i fjällvärlden" tråd - Katt på fjällvandring | Utsidans forum

Och min personliga åsikt är att då hund är förbjudet att ta med sig även i koppel så borde även katt vara det, men vem vet hur regelmakarna tänker, detta då förbudet grundar sig på att värna om djurlivet, d.v.s. bl.a. fåglar som har kläckt och de små är på marken, jag har aldrig sett en hund lyckas fånga en fågel, trots att det i undantagsfall händer, men katter äter dagligen fåglar på vår tomt p.g.a. att "Katter måste få leva naturligt och därför har vi dom ute hela tiden", så kommer man strosande med en katt i koppel så anser jag att den är betydligt farligare för fågelungar än vad en hund är.

Jag har ställt en fråga till länsstyrelsen om det är tillåtet att vandra med katt i Sarek!
Min gissning är att då det inte står att katt är förbjudet, så är det tillåtet!
Men efter att en katt observerats gå bärsärk bland en flock med fågelungar sommaren 2021 i sarek så är det fr.o.m. 2022 totalförbjudet med alla husdjur, oavsett art! ;)
 
Senast ändrad:
Vill börja med att länka till en tidigare "Katt i fjällvärlden" tråd - Katt på fjällvandring | Utsidans forum

Och min personliga åsikt är att då hund är förbjudet att ta med sig även i koppel så borde även katt vara det, men vem vet hur regelmakarna tänker, detta då förbudet grundar sig på att värna om djurlivet, d.v.s. bl.a. fåglar som har kläckt och de små är på marken, jag har aldrig sett en hund lyckas fånga en fågel, trots att det i undantagsfall händer, men katter äter dagligen fåglar på vår tomt p.g.a. att "Katter måste få leva naturligt och därför har vi dom ute hela tiden", så kommer man strosande med en katt i koppel så anser jag att den är betydligt farligare för fågelungar än vad en hund är.

Jag har ställt en fråga till länsstyrelsen om det är tillåtet att vandra med katt i Sarek!
Min gissning är att då det inte står att katt är förbjudet, så är det tillåtet!
Men efter att en katt observerats gå bärsärk bland en flock med fågelungar sommaren 2021 i sarek så är det fr.o.m. 2022 totalförbjudet med alla husdjur, oavsett art! ;)
Ok, då kanske jag kan ta med mig en packåsna också då, eftersom de inte uttryckligen är förbjudna? Vore skönt att slippa bära packningen.
 
Packåsna, post #7, är stark så hen kan utan problem bära din packning då den lär väga minimalt!
Du skriver att du "gissar" att katt inte är tillåtet, men jag har läst regler förr, det brukar vara så att står det inte att det är otillåtet så är det tillåtet.
Jag anser att det bör vara otillåtet och att de missat ange även katt, men jag låter Länsstyrelsen som vet hur det ligger till svara på det!
 
Packåsna, post #7, är stark så hen kan utan problem bära din packning då den lär väga minimalt!
Du skriver att du "gissar" att katt inte är tillåtet, men jag har läst regler förr, det brukar vara så att står det inte att det är otillåtet så är det tillåtet.
Jag anser att det bör vara otillåtet och att de missat ange även katt, men jag låter Länsstyrelsen som vet hur det ligger till svara på det!

Det börjar lukta klassikern "tältning förbjuden, men då tarpar jag istället" som avhandlat ngåra gånger här.

Det finns något som i juridiken kallas lagstittarens mening eller avsikt och finns ibland att läsa i förarbetena. Nu är ju inte regler för nationalpark lag med förarbeten på departement men som sagt, fråga länsstyrelsen som skrivit reglerna.
Jag gissar på att katten inte är välkommen i Sarek, även om bara hund står uppskrivet.

/Patrik, vars tamkatt levererade en död mus häromdagen, jaktinstinkten sitter djupt i många katter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
Bekvämast Vandring väster/nv om Kutjaure Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.