Undvika "jägarbrand"?

Som sjukvårdsman i lumpen kan jag säga att talk är inget universalmedel. Det kan göra det ännu värre så använd det sparsamt. Helst ej vid aktivitet utan vid vila och förebyggande.

Jag har dålig erfarenhet av täta syntetfilingar. Bättre då med lösa bomull typ militärens boxer. Jag tror det är bra om bomullen suger upp fukt vilket syntet är dåligt på.
 
Som sjukvårdsman i lumpen kan jag säga att talk är inget universalmedel. Det kan göra det ännu värre så använd det sparsamt. Helst ej vid aktivitet utan vid vila och förebyggande.

Jag har dålig erfarenhet av täta syntetfilingar. Bättre då med lösa bomull typ militärens boxer. Jag tror det är bra om bomullen suger upp fukt vilket syntet är dåligt på.

Och lösa bomullsboxers har jag väldigt dålig erfarenhet av så det kan nog vara väldigt individuellt. Boxers har för mig en tendens att korva upp sig och göra det hela etter värre så för mig har tights varit den bästa lösningen och jag har aldrig fått infanterield med dem.
 
Nätkallingar (nätbrynja fast för benen...) Inte varmt men hindrar skav.

Hittar man inga så finns ju damvarianten (nätstrumpbyxor) som man kan klippa av i lagom längd. Dessutom ger man kompisarna bra tillfällen till roliga kommentarer ;)

Haha, ja vad är det man säger. Bakom varje framgångsrik man står det en klok kvinna :)
Smart tips förresten...
 
...Jag har dålig erfarenhet av täta syntetfilingar. Bättre då med lösa bomull typ militärens boxer. Jag tror det är bra om bomullen suger upp fukt vilket syntet är dåligt på.

Ingenting går upp emot personliga erfarenheter.

Men problemet med bomull är att fukten stannar kvar i tyget och man får då fuktigt tyg som ligger an mot huden och det är inte så bra.

Lova att inte skratta men *ända* gången jag använt bomullskalsonger de senaste fyra åren är när jag testat regnkläder, jag vill se om byxorna släpper genom fukt och syntetkallingar torkar ju av kroppsvärmen innan jag kommit in för att kontrollera resultatat...
 
Senast ändrad:
Bregott

en god vän fick detta delikata problem under en vandring, han fick rådet av sin kamrat att smörja in området med Bregott........extra saltat !!!!
Det blev att uppsöka ett lämpligt vattenhål för att släcka branden........

man tager vad man haver..........
 
en god vän fick detta delikata problem under en vandring, han fick rådet av sin kamrat att smörja in området med Bregott........extra saltat !!!!
Det blev att uppsöka ett lämpligt vattenhål för att släcka branden........

man tager vad man haver..........

Man kan fixa det med ...HTH-hudcreme. Den svider som s*t*n när man smörjer in området och det känns i flera minuter efteråt...men efter en stund är det bättre och dagen efter har huden faktiskt återhämtat sig nästan helt...ofta har rodnaden gått tillbaka och en tunn sårskorpa bildats istället...

Men bäst är att förebygga...HTH gör ont...

//J
 
Vad jag upplevt kan jägarbrand, djungeleld, infanteri eld eller vad man vill kalla det uppstå på 2 olika sätt antingen skav mellan låren eller skav mellan skinkorna.

Skav mellan låren är tights det bästa alternativet, men när det kommer till skavet mellan skinkorna så handlalr det om att lufta så mycket man kan. Dra ner byxorna vid rast och ha gylfen öppen under marsch och se till att tvätta ordentligt vid dagens slut. Annars så är det bara smörja in allt med försvarets hudsalva, vilket jag personligen tycker fungerar bra. Sen kan man alltid sätta en tejpa båda sidorna av skinkorna med sporttejp, som enligt en kollega ska fungera riktigt bra då tejpen skaver mot varandra.

Ser egentligen inget behov av några specialkalsonger utan använder personligen försvarsmaktens och har använt dem under marsch under 2006 års Nijmegen marsch då det var riktigt varmt och uppleevde inga problem.
 
Smörjmedel fungerar

Min efarenhet både från lumpen, fjällvandring, längre löppass och bergsmaraton är att man bör minska friktionen, förutom att unvika sömmar mm är försvarets hudsalva mycket bra (fet och är kvar under lång tid), vid hårdare ansträngning är vaselin ("gula burken") kanon. Smörj riktligt på kvällen innan eller på morgonen före aktivitet, bättra på dagligen. Ha ett separat stift till dettta..., det kan bli "obehagligt annars! :)
 
Det finns säkert en god orsak till varför stridsmän klär i kilt, med fritt spel!
Men infanterield beror mest på att huden går sönder p g a fukt som löser upp den och friktionen mellan underkläder, kroppsbehåring, hud mm. Fukttransporterande underkläder, ren och hel är en bra start på den förebyggande delen.
Som Patric skriver hygien är en viktig del. Det finns på tjejavdelningarna cykeltights utan blöja i helsyntet, mina stammar från HM. Gylfpinne och luft in i botten av byxorna är andra gamla goda tips.
Kronans moderna kortkalsonger är skurna utan sömmar på utsatta ställen, de är i halvsyntet, de första var i 2/3 syntet, de var bättre! Ull eller helsyntet rekommenderas.
HHs supernet och avklippta nätstrumpor är kända gamla trick för att hålla ihop under idiotmarscher. Tvål och puder har nog begränsad effekt. Vatten och tvättlapp är nog viktigare.
Det finns all anledning att att titta uppstöms innan kåsan doppas i bäcken....
//J
 
Jag använder inte kalsonger alls, utan ett par löparshorts med innerbyxa, under etappen.
De sitter relativt luftigt och är dessuom mycket lätta att hålla rena.
På lägre byter jag till kalsonger som inte behöver tvättas fullt så ofta.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.