Undvika "jägarbrand"?

Man smörjer sig på kvällen efter tvätt. Inte under marsch.

Talk kan säkert funka för vissa, jag har aldrig märkt att det skulle göra någon skillnad...

//J

Mja, min erfarenhet (och några tusen maratonlöpares) är att vaselin vid ansträngning är superbt mot just sånt skav, oavsett om det är mellan låren eller på sidan av bröstkorgen (där maratonlöparnas jättebiceps skaver om de har linne). Så nog kan/ska man smörja under aktiviteten. Själv kör jag framgångsrikt med korta cykelbyxor istf kalsonger när det är varmt, eftersom jag får precis sånt där mellan-lårenskav.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mja, min erfarenhet (och några tusen maratonlöpares) är att vaselin vid ansträngning är superbt mot just sånt skav, oavsett om det är mellan låren eller på sidan av bröstkorgen (där maratonlöparnas jättebiceps skaver om de har linne). Så nog kan/ska man smörja under aktiviteten. Själv kör jag framgångsrikt med korta cykelbyxor istf kalsonger när det är varmt, eftersom jag får precis sånt där mellan-lårenskav.

Sure, men daglig insmorning på fjällvandring..? Det går säkert utmärkt...fast jag undrar om inte kallingarna blir lite feta efter några veckor...?

Själv smörjer jag också ibland under löpning eller skidåkning, men bara på träning, inte på längre vandringsturer eftersom jag aldrig upplevt att behovet finns då...insmorningen på kvällen är mer för att återställa efter tvätten...

Skav upphörde när jag ratade kallingar i 100 % bomull...efter detta har jag i princip aldrig haft några probs...
//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips