Undvika "jägarbrand"?

Hej,

Någon som har nåt bra tips på hur man undviker "jägarbrand" vid längre vandring? (skavsår mellan låren i mitt fall)

Jag funderar på att bära cykelbyxor eller liknande under mina vandringsbyxor, men det kanske blir för varmt, även om jag har gylfen på glänt?
 
Hej,

Någon som har nåt bra tips på hur man undviker "jägarbrand" vid längre vandring? (skavsår mellan låren i mitt fall)

Jag funderar på att bära cykelbyxor eller liknande under mina vandringsbyxor, men det kanske blir för varmt, även om jag har gylfen på glänt?

"Infanterield" är en annan populär benämning på samma fenomen.

Det effektivaste motmedlet jag känner är att tvätta berört område av kroppen varje dag samt att smörja in det med hudsalva eller motsv.
 
Tights

korta eller långa är en bra metod. Cykelbyxor fungerar nog också men det blir ju extra varmt av den s k blöjan.

Undvik att ha bomullskalsonger innanför tightsen. De håller nämligen kvar fukten i huden och då är det lättare att få skavsår/infanterield. Salva kan också göra nytta med att minska friktion och hålla borta fukten.

Elastiska byxor sitter ofta bättre kring låren / skinkorna än byxor typ Fjällräven och liknande och kanske också kan minska problemen i grenen. Är själv förtjust i Mammuts Ultimate Champ.

Thure
 
Hej,

Någon som har nåt bra tips på hur man undviker "jägarbrand" vid längre vandring? (skavsår mellan låren i mitt fall)

Jag funderar på att bära cykelbyxor eller liknande under mina vandringsbyxor, men det kanske blir för varmt, även om jag har gylfen på glänt?

1) Viktigast. Håll rent och smörj med någon hudsalva.
2) Använd kalsonger som saknar sömmar och kanter på de utsatta ställena. Tänk på att skalbyxorna också ska vara mjuka och utan skavande sömmar.
3) Min erfarenhet är att tättsittande elastiska byxor inte är lika effektiva som löst sittande byxor som tillåter luft att cirkulera.

//J
 
jag vet inte men smörja på de utsatta ställen motsäger allt jag någonsin lärt mig, jag har lärt mig att hålla sig torr, puder/talk fungerar väl, absorberar fukt o.s.v. annars håller jag med om sömmar och sådant, hygien är viktigt.. pungen skall vaskas i alla fjällbäckar.. där kommer regeln att kolla uppströms innan man fyller på med vatten, nått svin kan stå längre upp å vaska pungen..
 
Som många andra sagt, håll rent, smuts bidrar till ökad friktion.
Vi behov använd talk eller potatismjöl.
Använd kallingar i syntetmaterial (eller ull) utan sömmar, har själv ett par Haglöfs, svindyra men bra.
Ha gylfen öppen för ökad ventilation.

/Ulf
 
jag vet inte men smörja på de utsatta ställen motsäger allt jag någonsin lärt mig, jag har lärt mig att hålla sig torr, (klipp)..

Man smörjer sig på kvällen efter tvätt. Inte under marsch.

Talk kan säkert funka för vissa, jag har aldrig märkt att det skulle göra någon skillnad...

//J
 
Man smörjer sig på kvällen efter tvätt. Inte under marsch.

Talk kan säkert funka för vissa, jag har aldrig märkt att det skulle göra någon skillnad...

//J

då förstår jag bättre vad du menade, jag kommer iofs att fortsätta med talk/puder i framtiden med, det funkade under idiotmarscherna i lumpen och som antiskav när jag gick i blöjja..
 
Jag använder samma tights som jag köpte innan lumpen för 17 år sen.. märkligt nog håller de samman. Utan dem har det hänt att jag får infanterield men med dem har det aldrig hänt. När jag är framme för dagen byter jag till ett par icebreaker-fillingar i ull.
 
Bra kallingar/trosor

Det mesta är nog redan sagt och jag vill minnas att det redan är relativt genomdissekerat i en tidigare tråd men ändock vill jag påpeka ett tips jag fått som skall funka och det är, som nämnt ovan, talkpuder. Funkar lika bra som mot babyns röda stjärt. Annars är det givetvis så att du skall ha på dig bra underkläder, närmast huden är det inte så bra med fuktiga bommullsplagg, vissa hävdar att dressmans polyesterkallingar funkar utmärkt, hade dem själv när jag gick till kebne förra året, och andra hävdar att polyester börjar lukta efter en vecka utan tvätt och att du istället skall ha ull...
Kan tipsa om sömlösa kallingar i något troligtvis polyester, väger knappt ingenting och du slipper en söm som skaver, dessutom torkar de otroligt snabbt så om du vill så är det bara att byta varje dag och svabba av det ena paret i lite vatten och tvål så blir du av med den lukten. Visserligen luktar alla andra plagg lika illa så det är inget man tjänar så mycket på men det kan ge en viss skavminskningsrisk.
 
Nätkallingar (nätbrynja fast för benen...) Inte varmt men hindrar skav.

Hittar man inga så finns ju damvarianten (nätstrumpbyxor) som man kan klippa av i lagom längd. Dessutom ger man kompisarna bra tillfällen till roliga kommentarer ;)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.