Underställströja vad ska jag välja?

Hej!

Kan ni vänligen hjälpa mig att välja rätt överdel på underställ. Jag letar efter någon att ha innert på kroppen. Som jag har förstått det så ska det transportera bort väta och har hittat en som kanske fungerar:
En Woolpower Crewneck Light. https://www.woolpower.se/shop/produkt/crewneck-lite/

Som sedan jag förstärker med en Woolpower 200 o det blir kallt. Fungerar det eller finns det något bättre alternativ?

Det är 80% Merinoull och 20% Polyamid i det.

Eller är Icebreaker eller dylikt bättre?

Tänkt att ha nu i vår till höst.
 
Om du har tänkt att slita på plaggen så ska du inte ha 100% ull, i tunna ullkläder skulle jag säga minst 10% syntet för att du ska få plagg som står sig i längden. Woolpower håller absolut jämna steg med Icebreaker och liknande märken vad gäller friluftskläder.

Sedan beror det på ditt användnings område om du ska ha ull överhuvudtaget, är det väldigt svettiga och intensiva aktiviteter du tänker dig så kan syntet eller ullblandning med stor andel syntet vara en bättre lösning.

För låg och meddelintensiva aktiviteter vintertid använder jag Woolpower Lite eller Devold Expedition närmast kroppen och förstärker med 200g eller 400g Woolpower beroende på temperatur och intensitetsnivå.
 
Om du har tänkt att slita på plaggen så ska du inte ha 100% ull, i tunna ullkläder skulle jag säga minst 10% syntet för att du ska få plagg som står sig i längden. Woolpower håller absolut jämna steg med Icebreaker och liknande märken vad gäller friluftskläder.

Sedan beror det på ditt användnings område om du ska ha ull överhuvudtaget, är det väldigt svettiga och intensiva aktiviteter du tänker dig så kan syntet eller ullblandning med stor andel syntet vara en bättre lösning.

För låg och meddelintensiva aktiviteter vintertid använder jag Woolpower Lite eller Devold Expedition närmast kroppen och förstärker med 200g eller 400g Woolpower beroende på temperatur och intensitetsnivå.

Jag tänkte främst på fjällvandring/vandring med packning. Blir ju inte ett väldigt högt tempo men svettas gör man ju. Ull har ju en fördel att man inte luktar

Crewneck Lite tröjjan har 20% polyamid men är det bättre att köra med syntetblandning? Ullen är trevlig för lukten sätter inte sig i den men den torkar ju segare.
 
Polyamid = syntet.
Både Nylon och Kevlar är polyamider t ex.

Så det blir nog bra, vid vandring är det nog en hel del slitage på t ex axlarna om du bär ryggsäck.

Det man måste testa (och ev justera klädseln för) är ju temperaturen som är högst individuellt hur man fungerar, samt beroende på hur vädret varierar.
 
Cykelvärme T-tröjor med 40% syntet och resten ull har goda hållbarhets och torkegenskaper. De värmer även bra. DiLana ett Italienskt fabrikat kör jag med.

go tur
 
Du har gjort ett bra val

Har kört med ditt alternativ sedan Ullfrotte började med dom tunnare varianterna, före det använde jag bl.a. Lundhags som hade liknande. Perfekt i kombination med 200 när det är något kallare. Tips är att köpa långa kortkalsonger, då håller du värmen på låren och baksidan när det är kallare. Ta kortare/tunnare kallingar när det är varmare. God tur!
 
Älskar ull!
Nackdelen är dess hållbarhet, ska du ha plagget direkt mot remmar eller liknade där det förekommer friktion så kommer det bli hål rätt snabbt om det är tunt material.

Har även 80/20 merino/syntet kläder och märker ingen större skillnad vad gäller förmåga vara luktfri jämfört med ren ull.
 
Hej.
Har arbetat med att sälja underställ i butik under 14 år.
Använt och sålt många av de underställ som finns på den svenska marknaden. Jag utan tvivel säga att det bästa underställ som JAG använt är från Icebreaker. Kliar inte, stretch, håller formen vid användning och tvätt. Otroligt skön mot huden. Hållbara. Helt enkelt, skitbra.
Icebreaker 200 är favoriten (har flera andra tjocklekar, men det är den som är bäst för de mesta)
 
Polyamid = syntet.
Både Nylon och Kevlar är polyamider t ex.

Så det blir nog bra, vid vandring är det nog en hel del slitage på t ex axlarna om du bär ryggsäck.

Det man måste testa (och ev justera klädseln för) är ju temperaturen som är högst individuellt hur man fungerar, samt beroende på hur vädret varierar.

Kevlar är en paraaramid. Precis som nomex. (avd. rätt ska va rätt)
 
Hej.
Har arbetat med att sälja underställ i butik under 14 år.
Använt och sålt många av de underställ som finns på den svenska marknaden. Jag utan tvivel säga att det bästa underställ som JAG använt är från Icebreaker. Kliar inte, stretch, håller formen vid användning och tvätt. Otroligt skön mot huden. Hållbara. Helt enkelt, skitbra.
Icebreaker 200 är favoriten (har flera andra tjocklekar, men det är den som är bäst för de mesta)

Finns det icebreaker i tunnare än 200 som du nämde? Vill gärna ha något tunt i tshirt tjocklek som man kan lägga lager på lager på. Har hört mkt gott om icebreaker men aldrig prövat dom själv.
 
Finns det icebreaker i tunnare än 200 som du nämde? Vill gärna ha något tunt i tshirt tjocklek som man kan lägga lager på lager på. Har hört mkt gott om icebreaker men aldrig prövat dom själv.

https://www.icebreaker.com/en-us/mens-baselayers/bodyfitzone-150-zone-short-sleeve-crewe/104346.html
Har just inte den modellen utan en berghaus av okand modell med 150 gr-vav. Fungerar alldeles utmarkt for mig som bor i ett ganska varmt land.

Har en annan Icebreaker-modell som jag ar mycket nojd med och den har jag inte lyckats slita ut. Jag ar dock ganska forsiktig med mina saker.
 
Icebreaker har bra modeller. Speciellt gillar jag de som har en kort dragkedja i halsen och ned framför övre delen av bröstbenet. Bra att kunna variera isolationen där. 180 och 200 g föredrar jag. Jag har ca 5 såna tröjor den första har jag flitigt använt > 10 år. Alla med obetydligt slitage!

De flesta med kort ärm.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Eärendil Ny underställströja, Termo Orginal? Kläder 5
Sarvi Dammodell av underställströja med lång rygg Kläder 8
sir Toby Underställströja Kläder 25
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 24
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
MadeleineN Hur länge/långt ska sulorna hålla? Kläder 25
LEmil Mina sockar slits ut i hälen direkt. Vad ska jag skaffa? Kläder 10
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
tums Brainstorming: ska flytta till Lofoten, behöver ny utrustning. Kläder 4
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
Hybarts Ska det verkligen vara så svårt att få tag i en jacka! Kläder 4
PalleC Vad ska jag löpa för ahndskar. Kläder 7
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
goldfish Hur tight:a ska kläderna vara? Kläder 2
ska man behöva torrdräkt??? Kläder 20
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
pjurka Ska man behöva gå naken? Kläder 16
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
allt ska va så jävla dyrt Kläder 4
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
Farbror Var hittar jag nya Haglöfsskosnören? Kläder 13
museo12 Hur tänka om jag köper Lundhags Scout/Forest? Kläder 9
elektronmusikern Aningen fel storlek. Kommer jag ångra det? Kläder 7
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
rJohansson Har jag bränt byxorna? Kläder 3
rJohansson Nojar jag i onödan? Kläder 2
rJohansson Första kängan, har jag gjort rätt? Kläder 14
mile0003 Kjol, vart hittar jag friluftskjolar? Kläder 1
stenblock Saker jag alltid velat fråga om sk "Fukttransporterande" plagg men aldrig vågat fråga Kläder 40
andersmossing Kängor - är det bara jag? Kläder 28
Essellte Hur väljer jag vinterbyxor? Kläder 0
Davva2 Nu överger jag lätta meshskor Kläder 25
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
EndZone Nu vaxade jag kängorna fel? Kläder 5
Y125 Vart hittar jag denna jacka? Kläder 1
Jocke B Klättermusen - men törs jag? Kläder 19
avslutad130206 Kommer jag att frysa? Kläder 7
JenniferS Kan jag tvätta skalplagg med såpa? Kläder 12
klementsson Jag får inte kängan tät! Behöver lite råd. Kläder 3
Mija F Jag söker duntröja, men inte Klättermusen Liv Kläder 10
thor80 Nikwax Tx.Direct Wash-In ...hur tvättar jag med det? Kläder 2
AnjaM Behöver jag verkligen ett par kängor..? Kläder 9
Ombäck Innan jag drar ut med nya kängor.. Kläder 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...