Underställ i Ull

Hej, tänkte köpa underställ i ull äntligen och undrar om ni här på forumet kan rekommendera något som är överlägset andra märken? Ullfrotté är det jag lutar åt mest just nu.

Finns det någon/några som provat olika märken kanske?

Tack på förhand / Kaj
 
Jag har använt Ullfrotte ruskigt mycket, från topp till tå bokstavligt talat, och gillar mycket av det skarpt.
Men undertröjjorna har jag börjat byta ut mot norska Devold, eftersom jag tycker att Ullfrotte-tröjjorna är för korta. Dessutom blir resårern i kragen slapp med tiden, så man förlorar den sköna 'halsduks-känslan'.
NyaZeeländska Ice-Breaker är också ett trevligt alternativ.

(förrästen finns det massor av trådar i ämnet, så prova att söka)

/Per
 
Ullfrotté 200g.

Jag har Ullfrotté från huvud till fötter. Jag har ansikt huva i 200g,polo tröja och långkalsong i 200g,jacka i 600g,och strumpor i 200g och polar sockor i 800g.Det bästa understället som jag har använt är Ullfrottés 200g.

Polotröjan har bra passform och har hållit formen efter flera års användning. Det som jag gillar bäst med understället är att det börjar inte lukta illa även efter flera dagars användning. På sommaren så använder jag polotröjan som den är,och på vintern som närmaste lagret.Jag kan helt klart rekomendera Ullfrottés underställ. På http://www.getout.se så har dom en del Ullfrotte kläder till 50% rabatt på deras Getoutlet avdelning. Kan vara värt att kika på.

/David
 
bouic; sa:
Hej, tänkte köpa underställ i ull äntligen och undrar om ni här på forumet kan rekommendera något som är överlägset andra märken? Ullfrotté är det jag lutar åt mest just nu.

Finns det någon/några som provat olika märken kanske?

Tack på förhand / Kaj

Hejsan!

Själv använder jag ett underställ med en blandning av ull från angorakanin och vanlig fårull. Fördelen med angoraull är att den är mjukare, lättare och upp till 3 ggr varmare än fårull. Det företag som jag köpte mitt underställ av heter Orkney Angora och kan hittas på http://www.orkneyangora.co.uk.

Materialet i sig själv är helt fantastiskt men kvaliten på design och sömnad är bara medelmåttig, så skulle jag köpa nytt underställ idag hade jag nog kollat på nätet om det fanns andra tillverkare som använder sig av angoraull.

Ett annat intressant alternativ som dykt upp i år är att Klättermusen börjat tillverka ullunderställ. Jag har tyvärr inte hunnit kolla närmare på dom, men Klättermusen brukar ju av hävd bara släppa bra produkter.

/ Stefan
 
Hej

Kan rekommendera Janus, som jag provade under en veckas turskidåkning i Vålådalen med omnejd. Väldigt tunt, men värmer ändå. Dessutom måste man ju som sagt ta med lukten som en faktor i spelet. Mitt underställ luktade nästan ingenting alls efter fem dagars användning. Jämfört med mina tidigare syntetunderställ som stinker apa efter några timmar, är det en klar förbättring.

Har också bott på Nya Zeeland under ett år och kan därifrån varmt rekommendera Icebreaker. Hade aldrig råd att köpa något (tack CSN!) men jag känner andra som inte skulle vilja vara utan.

Ullfrottés underställ har jag ingen erfarenhet av, men deras 400 g tröja är jätteskön.

Hälsningar
/Per
 
LIFA prowool

Även om det inte är ett rent ullställ (snarare 40% och resten är PolyPro) så vill jag rekomendera dig att kolla upp LIFA/HH prowool.
/Holst
 
Smartwool

crazy; sa:
Jag har fått rekat ett annat märke som finns bla på playground. Kommer inte ihåg namnet.

Jag tror du tänker på Smartwool. Dessa är jag riktigt sugen på att prova. Framförallt för att jag dagligen använder deras strumpor i mina GT XCR skor och i princip alldrig känner obeag. Jag ser Smartwool som världens bästa strumpor, hoppas bara att den dagen jag investerar i ett underställ att de håller upp till mina förväntningar...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Koga Signature Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
fuzzyl underställ sommartid?! Kläder 25
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
oberg_niklas Underställ i ylle eller delar där av Kläder 30
sajberjohan Taigas Underställ Kläder 0
Gotlandrunt Mörkblått underställ med vita ränder Kläder 2
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
grodanbolle Ullmax underställ, vikt? Kläder 43
sverigeturist underställ - tips från tyskland - nya utveckling Kläder 5
Egel Devold underställ Kläder 3
sajberjohan Underställ av ylle Kläder 16
cayenne Bra underställ? Kläder 19
sandwichman underställ i coolmax? Kläder 1
Picolina McKinnley som underställ Kläder 6
david78 Underställ för barn? Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.