• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Underlivsproblem vid långfärdscykling

Funderar på att släpa med en tjej genom Europa på cykel. Hon är dock lite orolig över hur hennes kära underliv ska klara resan. Nån tjej som har erfarenhet av långfärdscykling som kan dela med sig av tips och erfarenheter? Vi kommer antagligen att trampa runt 300 mil.
 
För killar

Måste jag säga att det är jobbigt, när jag och min kompis cyklade till Spanien i somras, (ca 15 mil/dag på racercykel) så tog snorren stryk. Jag fick inte stånd på bra länge efteråt, och då pratar vi många dagar!
Likadant efter Vätternrundan, även fast jag försökt cykla så snabbt som möjligt...
 
prova att byta sadel eller ändra lutning på din nuvarande sadel. Det är antagligen så att sadeln du har idag trycker på en dålig punkt och detta är absolut inget man ska behöva leva med.
 
För tjejer!

Det är inte helt lätt att slippa skavda slemhinnor i underlivet. Fastän jag cyklar i stort sett varje dag får jag ont ibland.

Apoteken har en produktserie "Intim" där det finns tvål, våtservetter mm som är milda och sköna att använda.(Våtservetterna är jättebra att ha med på vandring) En crème finns också, den känns len och lindrande på irriterade slemhinnor. OBS! jag jobbar inte på apotek eller hos dem som tillverkar dessa produkter!

Bra cykelbyxor behövs förstås, och så kan det vara en bra idé att ta täta pauser i cyklandet! Att justera sittställningen så man inte sitter alltför framåtlutad minskar också "slitaget"

Hälsn BrittMarie
 
Re: För killar

skogenskonung; sa:
Måste jag säga att det är jobbigt, när jag och min kompis cyklade till Spanien i somras, (ca 15 mil/dag på racercykel) så tog snorren stryk. Jag fick inte stånd på bra länge efteråt, och då pratar vi många dagar!
Likadant efter Vätternrundan, även fast jag försökt cykla så snabbt som möjligt...

Jag har cyklat Sverige-Spanien två gånger och aldrig upplevt vad du pratar om.
 
Svår fråga...
Kan tänka mig att det är viktigt att den matchar dina dimensioner rent geometriskt, så att det inte blir onödigt högt kontakttryck nånstans, och så att den inte är i vägen när du rör på benen osv.

Själv har jag nog haft tur, när jag cyklade landsväg längre tillbaka, hade jag en Kashimax Aero (en gammal klassiker numera antar jag). Den var rätt smal och hård men jag hade aldrig några problem, vare sig under själva cyklingen eller efter t ex Vättern.

Fick däremot rätt ont när jag för inte så länge sen köpte MTB, bytte då originalsadeln mot en Velox (tror jag den heter) den har nog lite gel, är rätt rejseraktig och har "ventilationshål". Den har känts bra.

Troligen är det bara att prova sig fram. Tack och lov är ju sadlar rätt billiga.
 
För det första ska man se till att ha en bra sadel där man sitter på sittbenen och inte på blygdbenet eller mjukdelarna. Sitter man fel trycker det onödigt mycket mot slemhinnorna, blodkärl och nerver. Sedan ska man ha en bra sittställning. Många tumregler för sittställning är utprovade på män, som generellt har lägre bäckenben och längre armar än generiska kvinnor. Utgå från dessa men justera sedan så det känns bra, ut och provcykla mycket! Jag har kortare avstånd sadel-styre och sitter mer upprätt jämfört med de flesta tumregler.
Tvätta cykelbyxorna varje kväll. Ha med två par så hinner ena paret torka nyfsat. Det är bättre med rena, fuktiga cykelbyxor än insaltade, torra, otvättade. Tvätta cykelbyxorna i tvål om ni bara har tillgång til kallt vatten, tvättmedelsrester irreterar.
Kolla sömmarna på cykelbyxornas dyna, jag får skav av vissa sömmar. Dynor utan sömmar är bäst. Inga trosor under cykelbyxorna, då blir det skavsår. Är det kallt så ta craftkalsonger utanpå cykelbyxorna. Vid mens stoppar in tampongsnöret i slidan så det inte skaver.
Tvätta med mild, oparfyrmerad, tvål, stark tvål torkar ut slemhinnor. Inga spritservetter, det torkar ut. Sov utan benkläder så underlivet får lufta sig.
Barnmorskor brukar tipsa om att man kan rengöra ett irriterat underliv med olivolja. Har inte provat, har haft olivolja i öronen för att motverka inflamationer vid dykning och det funkade jättebra.
 
Sadel. En kvinna jag träffa hon använde en sadel som stäldes in efter sittbenen(när man bestämt läge så skruvar man fast inställningen), den var "delad" i 2 halvor eller rättare sagt i mitten var den sänkt rejält så man ej hade nå tryck mot mjukdelarna. Tänkt skaffa en sådan sadel själv.
 
Nej, inte riktigt, men skulle gott kunna tänka mig det. Den hade fortfarande konturena av en traditionel sadel "spetsen framåt" som inte hade någon kontakt med kroppen men för att kunna "ta med sig syckeln" (inte kontakt för det var nedsänkt, för det var mer botten i diket "utan kanter") Hmm vilken beskrivning... suck.
 
hmm måste bara säga att om man får underlivsproblem av cykling så får man ta det försiktigt. Det kan bli riktigt illa. Har väninnan otur skaffar hon sig kroniska besvär, så jag skulle verkligen råda henne att vara försiktig. Det vore inte så roligt att få problem med sexlivet framöver... Själv kan jag inte ens cykla pga vestibulit å jag vet att t ex spinning ofta ger liknande besvär, så det vore inte så märkligt om även långfärdscykling gör det.

Delad sadel låter väldigt bra. Skulle själv gärna ha en sån.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.