Underhåll och lagning av MTB

Mtb underhåll

Det är väl bara att acceptera att man har en tid och pengakrävande fritidssysselsättning. Att bara tvätta cykeln tar ju minst 20 minuter. Sen ska den torka så man kan smörja den, och först då kan man börja mecka.
Är det någon som klarar sig på mindre än 1000:- i månaden, om man räknar bort kostnaden för själva cykeln? Ett räkneexempel: Nya handskar 289:- eller nåt, Finishline Krytech teflonolja 75:-, däck 350:- /styck, Nya handtag 70-100:-, slangar 50-100:-. Äh, det håller ju inte med en tusenlapp.
 
Kostnad

Jag försöker räkna på kostnad per mil istället för per månad. Mitt mål är att komma ner på 25 kr/mil. Just nu ligger jag alltså på ca 60 kr/mil (har cyklat ca 230 mil) men då har jag ägt min cykel i endast 11 månader så det är många initialkostnader.

Men visst, MTB är ett dyrt nöje. Men man måste ju göra något av sina surt förvärvade pengar. :)
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kostnad

Min milkostnad är just nu 139:- för mountainbike och 137:- för landsväg. Men det sjunker förhoppningsvis....
 
Hallå!

Får väl helt enkelt hålla med alla andra att renlighet kommer man långt med! Det låter ju som en hopplös kombination med mtb, men självklart menar jag mellan tränings- och tävlingsrundorna. Två kedjor att byta mellan är ju också bra, cirka var 50 mil kan man byta.

Självklart tar det tid att mecka, men det tillhör ju liksom sporten lite grann och enklare saker måste man ju kunna när man tävlar! Det är även ganska kul och mecka.

För den med god ekonomi kan jag även rekommendera att man har en cykel för träning och en cykel för tävling. Då slits ju inte delarna lika mycket heller.

Ha det gott!
 
Dubbel uppsättning

Så här skulle det gå om jag hade 2 cyklar. Jag skulle ta den som var ren och köra med eftersom jag inte skulle hinna med att tvätta. Sen skulle jag använda den som var i bäst skick eftersom jag inte skulle ha tid att mecka. Sen skulle jag ta hela komponenter från den ena och montera på den som jag använde mest eftersom jag inte hade pengar att köpa nytt för. Det slutar bara med att man har en åkbar cykel och en tom ram och 2 byrålådor fulla med halvrisiga delar. Fråga mig inte hur jag vet detta. ;-). Undvik också att köpa kompisens gamla cykel som reserv eftersom det är en bra ram som bara behöver "lite" nya delar. Om man nödvändigtvis ska ha fler än en cykel ska de skilja sig åt så mycket som möjligt, tex landsvägshoj med Campagnolo / trick BMX. Alternativt kan man ha "fincykeln" inlåst i ett bankvalv och låta någon annan ha hand om nyckeln.
 
Låter som om du har erfarenhet av fler än en cykel....

Självklart finns det de som väljer att ha en mtb och en racer och så finns det de som har en mtb och när de köper en ny så blir den gamla en träningshoj och den nya blir tävlingshoj!

Huvudsaken är väl att man har det man tycker passar bäst och att man håller reda på det. Själv ska jag nog köpa en ny hoj i höst (funderar på Kona eller Merida) då jag helt enkelt har kört skiten ur min gamla och inte ens service hos cykelhandlare hjälper. Nu blir det att köra på vinst eller förlust, antingen håller delarna eller så gör de inte det.
 
två uppsättningar

Menar du då att du har en cykel som du endast tävlar på och en som du tränar på? Verkar ganska dumt eftersom man anpassar sin åkstil efter sin cykel, och om man då ska överge sin träningscykel som man kan utan och innan för en "fincykel" på tävling som man knappt har cyklat på? Eller vad menar du egentligen?

Själv har jag en MTB för skogscykling och en MTB för stads- och asfaltscykling. Ska köpa en landsvägscykel nästa år för att kunna komplettera min träning med roligare och bättre långdistanspass på landsväg.

/Fredrik
 
2 cyklar

Håller fullständigt med. Har man separata cyklar för träning/tävling måste de ju vara lika i geometri, vikt och komponenter osv. Man kan ju ha en lägre nivå på komponenterna på den ena cykeln för att spara pengar. Har man spänningsbehov kan man ju alltid prova med att montera på däck av någon ny sort eller en annan sadel när det blir dags att tävla.
 
Nej jag har aldrig sagt att jag har två cyklar! Dock känner jag dem som inte vill göra sig av med sina gamla och har upp emot 4 hojar och de brukar använda den nyaste enbart till tävling och enligt dem funkar det väldigt bra! En av fördelarna som jag kan tänka med en "tävlingshoj" är att den alltid är i bra skick, vilket inte en hoj är som man både tränar och tävlar på efter några år. (Beror väl lite på hur hårt man kör också).

Själv har jag en mtb och en gammal herrcykel från 60-70-talet som jag har till jobbet, men den räknas väl kanske inte in i skaran!

Hur som helst smaken är som baken och alla har vi nog egna erfarenheter.

Var det någon som var i Trosa/Vagnhärad (Sverigecupen) i helgen förresten?
 
det hær med kostnader...

Det ær ju som det ær.
Nær jag køpte min mountainbike så fick jag den rætt så billigt eftersom det var fjolårets modell (och jag ær inte så brydd nær det gæller sånt). Det jag inte hade ræknat med var att man skulle børja køpa en massa nødvændiga saker till den. Jag har rætt så nyligen børjat med mountainbike och innan det trodde jag att det skulle vara som att ha en vanlig cykel. dvs en engångsutgift och typ inget mer. Ack så fel man kan ha. Det ær ju oljor och slangar och lagningar och nya bromsar eftersom de slits rætt så snabbt i skogen mm mm. Och sen blev det massa andra utgifter, som tex klæder, handskar, skor... bla, bla, bla.
Sjælva cykeln i sig ær ju billig nær man jæmfør med alla kostnader runt omkring!
varfør var det ingen som førvarnade mig? :)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips